Vaihde ei mene päälle
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
Vaihde ei mene päälle
Mikähän mahtaa olla vialla, kun satunnaisesti ei mene ykkönen päälle ja välillä kuuluu rouskahdus kun vaihteen saa laitettua päälle? Onko vika kuskin korvien välissä, kaipaako vain säätöä vai onko edessä laatikkoremontti?
Kiitos jo etukäteen, nimittäin mulle on syntynyt sairaalloinen riippuvaisuus ajaa ysikutosella enkä aio hakeutua hoitoon.
Kiitos jo etukäteen, nimittäin mulle on syntynyt sairaalloinen riippuvaisuus ajaa ysikutosella enkä aio hakeutua hoitoon.
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
Samoja oireita.
Ykkösen ja pakin rusahtelusta ole syyttänyt huolimatonta kytkimen painamista, vaihteiden huonoa löytymistä vanhasta ja kuluneesta vivustosta välillä keppi-laatikko. Jos kellään on kokemus- / korjausperäistä tietoa näiden arvausten oikeellisuudesta, tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.
Ykkösen ja pakin rusahtelusta ole syyttänyt huolimatonta kytkimen painamista, vaihteiden huonoa löytymistä vanhasta ja kuluneesta vivustosta välillä keppi-laatikko. Jos kellään on kokemus- / korjausperäistä tietoa näiden arvausten oikeellisuudesta, tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
Eilen asia paheni, eli kun pakille yritti laittaa, niin karmea rutina ja täristys, eikä meinaa päälle mennä. Säädin kytkimen välystä; auttoi jonkun verran (välystä oli hädin tuskin ollenkaan), mutta ei ole täydellinen vieläkään. Pitää varmaan hankkia suosiolla uusi kytkin ja laatikko, ovathan ne nähneet jo 700 000 km tässä autossa.
Alkaa vaikuttaa melkein monologilta tämä keskustelu
Alkaa vaikuttaa melkein monologilta tämä keskustelu
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Ne rutinat tulevat ilmeisesti laatikon sisältä, eli kytkin ei oikein irrota tai synkrokytkimet ovat kuluneet tai muuten osat vierastavat toisiaan.
Tässä yhteydessä voidaan mainita, että elegantti vaihteiden toiminta edellyttää myös vivuston oikeata säätöä eli että ratin vieressä olevan vaihdekeppiasennelman "korkeus" eli sijainti ohjauspyörän putkeen nähden on oikein. Ohjekirjoissa sanotaan muistaakseni jotenkin näin: IV-vaihde kytkettynä tulee vaihteensiirtotangossa (siinä pitkässä ohjausakselin viereisessä) olla sopivasti tangon suuntaista välystä (5-10 mm??). Säätöä varten on asennelman kaksi kiinnitysruuvia (piilossa) kojelaudan allareunassa löysättävä ja koko asennelman korkeusasemaa muutettava niin, että haluttu välys saadaan.
Sen jälkeen, jos vielä vapaakytkin ja synkrot ovat kunnossa, vaihteet menevät päälle hienosti kevein sormen liikkein.
Kutvonenhan ei ole mikään polkuauto.
Tässä yhteydessä voidaan mainita, että elegantti vaihteiden toiminta edellyttää myös vivuston oikeata säätöä eli että ratin vieressä olevan vaihdekeppiasennelman "korkeus" eli sijainti ohjauspyörän putkeen nähden on oikein. Ohjekirjoissa sanotaan muistaakseni jotenkin näin: IV-vaihde kytkettynä tulee vaihteensiirtotangossa (siinä pitkässä ohjausakselin viereisessä) olla sopivasti tangon suuntaista välystä (5-10 mm??). Säätöä varten on asennelman kaksi kiinnitysruuvia (piilossa) kojelaudan allareunassa löysättävä ja koko asennelman korkeusasemaa muutettava niin, että haluttu välys saadaan.
Sen jälkeen, jos vielä vapaakytkin ja synkrot ovat kunnossa, vaihteet menevät päälle hienosti kevein sormen liikkein.
Kutvonenhan ei ole mikään polkuauto.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Kytkinhydrauliikan varaosat?
Itsellä tuli samantapainen vika, kytkin ei irrota juuri ollenkaan. Vapaakytkimen ansiosta muu kuin pysähtelevä kaupunkiajo sujuu, mutta panin auton silti telakalle. Onneksi vika ei tullut sunnuntaina Forssan Piknikin ruuhkassa! Ilmaus luultavasti auttaisi taas joksikin aikaa, mutta ajattelin korjata vian kunnolla ja hankkia korjaussatsit kytkimen työ- ja pääsylinteriin. Saako niihin hyvin tiivistesarjoja, vai voiko pääsylinteri/säiliötä korjata ollenkaan? Näyttää aika umpinaiselta paketilta.
pääsylinteri on helppo avata niin kytkimestä kuin jarruistakin,muutamalla eurolla saa sen tiiviste satsin. pitää vaan ottaa ne pultit auki siitä juuresta ja polkimesta pois se sokka,sitten vaan sylinteri käteen,lukkorengas auki ja vaikka paineilmalla mäntä pois niin että saa uudet kumit sitten EHJÄNÄ sinne.
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
Tuossa tuli tilattua nyt sitten saschin kytkinpaketti (ja samalla ylä- ja alavesiletkut, tiivistesatsi ja vesipumppu). Toivottavasti korjaantuu kytkinrempalla ja toivotaan, että laatikko on vielä kunnossa (jota epäilen kyllä kovasti). Onneksi nurkassa lojuu vielä yksi ylimääräinen loota, joka on jonkinlaisessa käyttökunnossa. Joka tapauksessa, ensi kuussa sitten toivottavasti vaan ahkeraa ajoa.
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
PArempaa vaihdelaatikkoa kellään?
Ajattelin talvella purkaa autoa enemmänkin ja tehdä jotain muuten toimivalle, mutta kovaa vollotusta pitävälle vaihdelaatikolle, jonka kytkinakselikin lonksuu useamman millin. En ole laatikkorempaa aikaisemmin tehnyt, mistähän saisi neuvoja? Vai olisiko kellään vähän ehjempää lootaa?
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
Kokeile säätää kytkimen välystä. Mulla auttoi jonkun verran, kun säädin hieman yli optimaalisen 4 mm:n.Ostin juuri ysikuupan vuosimallia -70. Kakkosvaihdetta käyttäessä kuuluu ikävää rohinaa. Onko jotenkin tyypillistä kuupalle, vai pitäisikö asialle tehdä jotain pikaisesti?
Aion silti uusia omastani kytkimen viimeistään 2 viikon päästä, niin ei tarvitse heti nostaa konetta uudestaan pois...
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!