Veenelkusta nykyaikainen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Piikkusen jo tuntus vaativan paksumpata lompakkoo tuomonen mylly ja siihen pakki. Mutta tuota, miten heleppo tuommonen kone on kuristaa katsastettaviin rajoihin. Suljetulla alueella vois sitten päästääkki pirun irti... :roll:
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Hessu »

tsaarela kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Mitä tarkoittaa 'voimalinja' ?
Epäsuora englanninnos on powertrain eli joukko komponentteja, jotka tuottaa voimaa ja toimittaa sen tien pintaan. Lisää tietoa tuolta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Powertrain

Erästä paikkaa mietin itse tuossa nelkussa, nimittäin jakopyörästöä. Olisiko tuo syytä muuttaa ketjukäyttöiseksi vai onko järkevämpää käyttää rautarattaita fiiberisten sijaan?

Vaihteistopuolta, onko nykyisen vaihteistokotelon sisuskaluja mahdollista kehittää? Ilmeisesti tila aiheuttaa rajoituksia kotelon isontamiselle?
Voimalinjasuunnittelijaksi meikäläistäkin töissä tituleerataan, että kyllä termi on käytössä.

Jakopäästä sen verran, että kun Ford päivitti moottorit 80-luvun lopulla (2.4 ja 2.9 V6 esiteltiin), niin nokka muuttui rataskäyttisestä ketjuvetoiseksi. Samalla nokan pyörimissuunta tietenkin muuttui. Siamilaiset pakokanavat hävisivät samassa muutoksessa.

Voisiko vaihteistona ajatella käyttävänsä esim. Audin tuotteita? Layout on kovasti saman näköinen mutta välitykset ja kestävyys luultavasti jotain ihan muuta.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Diesel-kuupassa, mikä aikoinaan liikkui klubin tapahtumissa, oli Audin laatikko automaattina.
Jos vieraita osia aletaan tuumaileen, niin eikös Subarun tekniikka olisi luonteva, jos Kuupan konehuoneessa leveys riittäisi? Pysyis äänetkin kuuppamaisina :D
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mikko_H kirjoitti:Diesel-kuupassa, mikä aikoinaan liikkui klubin tapahtumissa, oli Audin laatikko automaattina.
Jos vieraita osia aletaan tuumaileen, niin eikös Subarun tekniikka olisi luonteva, jos Kuupan konehuoneessa leveys riittäisi? Pysyis äänetkin kuuppamaisina :D
Jep, sattui vanha Legacy olemaan marketin parkkiksella. Ei aivan mahdottomasti poikennut käyntiääniltään. Luultavasti kaikkein kutkuttavin paketti löytyisi XT turbosta. :wink:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1795
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mikko_H kirjoitti:Diesel-kuupassa, mikä aikoinaan liikkui klubin tapahtumissa, oli Audin laatikko automaattina.
Jos vieraita osia aletaan tuumaileen, niin eikös Subarun tekniikka olisi luonteva, jos Kuupan konehuoneessa leveys riittäisi? Pysyis äänetkin kuuppamaisina :D
Paljonko kuupan konehuoneen leveys on?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7523
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja mestari »

mites ford taunus etuvedon v laatikko niin kyllä lähtee
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Konehuone on sinisen biblian ja mittanauhankin mukaan 73 cm poikkituen kohdalta. Keulaanpäin aavistuksen levenee ja taaksepäin tulee jousitornit ja ylätukivarret kaventamaan n. 12 cm puolellaan.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1795
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja mikan »

73 cm. Kiitos tiedosta. Onhan mullakin tuo biblia, mutta en hokannut sieltä katsoa. Täytyypä mitata erään moottorin leveys... :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
SAABAntti
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 15:03
Paikkakunta: Raahe

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja SAABAntti »

Itekkin olen tätä pienessä päässäni miettinyt, mutta vihdoinkin joku sanoi ääneen :D
Itellä on ollut mielessä suurinpiirtein 1,8l 16v ja kahdella föönillä, mutta ehkä sitten kun on rikas ja lihava :lol:

Laillisuus asia erikseen, mutta saahan sitä ihminen haaveilla..
#3254
Saab 96 -74 (KA),Saab 9-5 Aero -04 (EA)

Saabist since 1986
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Juha K »

tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja tommij »

Onpas makeen näkönen peli... Ja teholukemakin olis tossa MotorSport-versiossa sellanen käypänen. Ei taida lähteä käytetyn kuupan hinnalla... :D
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Juha K »

VW harrastajat ovat näemmä jo noita laittaneet ainakin kirppuihin http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... to_15.html
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7523
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja mestari »

ettei daihatsu charade 3 syl diesel olisi aika näppeän kokoinen mylly kuupan keulille
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jnairism
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 16:17

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja jnairism »

Suppari kirjoitti:Oliskohan pikkupaineilla sellainen 180hp /.../ Täysin toteutettavissa oleva,eikä rahaakaan 4000eurosta paljoa enempää menis.Tällaista moottoria turha pultata vakiolaatikon perään.
Kuupan loota on koko voimansiirrossa just se heikoin lenkki ja vielä ennen, kun lähtisin tekee jotain koneelle, haluaisin päivittää sen lootan johonkin nykyaikaisempaan. Ja sen lootan mukaan vasta miettisin, mikä kone siihen kävis parhaiten.

Subarusta oli jo puhetta, olisko mitään järkeä kokeilla kuupan nokalle jonkun etupotku Subarun (Impreza, Leone, Legacy?) moottoria-vaihdelaadikkoa? Onko kokemuksia, Subarun konepellin alla näyttää kyllä olevan huomattavasti enemmän tilaa kun ysikutosessa enkä haluais rälläkkällä lähtee riehumaan sinne konetilaan... Oon aikaisemmin tehnyt jotain tekniikkapuolen virityksiä muihin autoihin ja mielellä tekisin kuupaankin, jos sen tuloksena siitä sais sekä pirteän että myös taloudellisen käyttiksen, jossa ajon aikana unohtuu aikakausi, mistä kuuppa on peräisin :roll:

Sen verran voin vielä kertoa, että Virossa on yksi ysikuuppa 1.9TDI 81kW (VAG) jo suunnitteluvaiheessa, mutten tiedä vielä, milloin kaikki tarvittava on kasassa, että rakennusvaihe vois alkaa. Hän aikoo käyttää kuupan omaa vaihdelaadikkoa...
Saab Sonett III -72 (kesäauto); Saab 96 -79 (käyttis); Saab 96 -78; Saab 96 -76; Saab 96 -74
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Vaihdelaatikko puolelle Hewland mk9 tai quaife QBA9R tolle Katec V4:lle kaveriksi, vois olla melko vekkuli laite ratapäiville...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Vastaa Viestiin