Pyöränkulmien muutostaulukko
Pyöränkulmien muutostaulukko
Moi!
Onko jollain heittää linkkivinkki siihen taulukkoon, mistä näki paljonko shimmilevyjen poisto vaikuttaa casteriin/camperiin satkun etupäässä.
Tämän taulukon vois varmaan lisätä tuonne FAG viestiinkin kun arvuuttelua löytyy haulla aika paljon....
Onko jollain heittää linkkivinkki siihen taulukkoon, mistä näki paljonko shimmilevyjen poisto vaikuttaa casteriin/camperiin satkun etupäässä.
Tämän taulukon vois varmaan lisätä tuonne FAG viestiinkin kun arvuuttelua löytyy haulla aika paljon....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Pyöränkulmien muutostaulukko
Tähän vielä pieni kysymys, että eikös noita shimmilevyjä ole eri paksuisia?e0000333 kirjoitti:Moi!
Onko jollain heittää linkkivinkki siihen taulukkoon, mistä näki paljonko shimmilevyjen poisto vaikuttaa casteriin/camperiin satkun etupäässä.
Tämän taulukon vois varmaan lisätä tuonne FAG viestiinkin kun arvuuttelua löytyy haulla aika paljon....
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Joo niin ainakin olen antanut itselleni ymmärtää.
Toivotaan, että omassa olisi mistä ottaa pois, että saisi hiukan tuota alustaa kuosiin. Negatiivista camperia ja positiivista casteria lisää pitäis saada. Pyörät tapissa ulompi kiekko taittuu alle kuin jossain vanhassa raktorissa.... Jos sitä joskus tuolla satkulla sinne katuautosprinttiin tuota....
Toivotaan, että omassa olisi mistä ottaa pois, että saisi hiukan tuota alustaa kuosiin. Negatiivista camperia ja positiivista casteria lisää pitäis saada. Pyörät tapissa ulompi kiekko taittuu alle kuin jossain vanhassa raktorissa.... Jos sitä joskus tuolla satkulla sinne katuautosprinttiin tuota....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Pieni ehdotuse0000333 kirjoitti:Joo niin ainakin olen antanut itselleni ymmärtää.
Toivotaan, että omassa olisi mistä ottaa pois, että saisi hiukan tuota alustaa kuosiin. Negatiivista camperia ja positiivista casteria lisää pitäis saada. Pyörät tapissa ulompi kiekko taittuu alle kuin jossain vanhassa raktorissa.... Jos sitä joskus tuolla satkulla sinne katuautosprinttiin tuota....
Avaat säätöpultit ja vaikka vaihdat uudet pultit tilalle ja vaikka jätät hieman hölläksi ja sitten ajat semmoiseen korjaamolle joilla on 4.pyöräsuuntausvehkeet..
Satkuissa saa yleensä tapella tuon camber/caster säädön kanssa, koska helposti vanhat pultit on jumissa ja voivat mennä poikki.
Ja tuostahan yleensä otetaan tietysti lisäveloitusta.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16 kirjoitti: Pieni ehdotus
Avaat säätöpultit ja vaikka vaihdat uudet pultit tilalle ja vaikka jätät hieman hölläksi ja sitten ajat semmoiseen korjaamolle joilla on 4.pyöräsuuntausvehkeet..
Satkuissa saa yleensä tapella tuon camber/caster säädön kanssa, koska helposti vanhat pultit on jumissa ja voivat mennä poikki.
Ja tuostahan yleensä otetaan tietysti lisäveloitusta.
Joo tuo on ihan totta. Nyt vain heitän vatupassi/työntömittasysteemillä jos paikan lattia on suora. Jouset vaihtuu alle pian ja samalla ajattelin, että voisi noita palojakin hypistellä, kun jouset on kerran pois. Luultavasti vain otan identtisesti pois kummaltakin puolelta, että muutos pysyy samana.
Nuo mutterit täytyy kyllä herkistellä ennakkoon se on selvä.
Jos olisi käyttis kyseessä, niin sitten veisin pajalle, mutta tuosta hommasta en viitsi maksaa. Myöhemmin aurauksen laitan ruotuun langoilla kuten kilpurissakin ja hyvä tulee, kun vain jaksaa mitailla.
Ideanahan noilla langoilla on virittää esim. karhulangat pyörän navan korkeudelle neliöksi auton ympärille, joista sitten mitataan haritus vanteen reunoista.
Tarpeeksi jykävää prässiä ei varmaan löydy mistää, että saisi saabin takapäähänkin painettua pientä haritusta ja camperia....
Varsinkin rallipuolella ketjutaljalla jotkut vetävät takatuubin sopivasti kieroon. No vois katuautossa typistää matka-ajon hauskuutta liian kisaiset kulmat. Auraus/haritus on helppo muuttaa etupäässä vaikka radalle mennessään...
EDIT: Typoja
Viimeksi muokannut e0000333, Ti Heinä 10, 2007 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Toisaaltaan olis mukava tietää missä perä on.. Vaikka siellä ei säätöjä, mutta jos siis haluaa että auto menee varmasti suoraan.e0000333 kirjoitti:Turbo16 kirjoitti: Pieni ehdotus
Avaat säätöpultit ja vaikka vaihdat uudet pultit tilalle ja vaikka jätät hieman hölläksi ja sitten ajat semmoiseen korjaamolle joilla on 4.pyöräsuuntausvehkeet..
Satkuissa saa yleensä tapella tuon camber/caster säädön kanssa, koska helposti vanhat pultit on jumissa ja voivat mennä poikki.
Ja tuostahan yleensä otetaan tietysti lisäveloitusta.
Joo tuo on ihan totta. Nyt vain heitän vatupassi/työntömittasysteemillä jos paikan lattia on suora. Jouset vaihtuu alle pian ja samalla ajattelin, että voisi noita palojakin hypistellä, kun jouset on kerran pois. Luultavasti vain otan identtisesti pois kummaltakin puolelta, että muutos pysyy samana.
Nuo mutterit täytyy kyllä herkistellä ennakkoon se on selvä.
Jos olisi käyttis kyseessä, niin sitten veisin pajalle, mutta tuosta hommasta en viitsi maksaa. Myöhemmin aurauksen laitan ruotuun langoilla kuten kilpurissakin ja hyvä tulee, kun vain jaksaa mitailla.
Ideanahan noilla langoilla on virittää esim. karhulangat pyörän navan korkeudelle neliöksi auton ympärille, joista sitten mitataan haritus vanteen reunoista.
Tarpeeksi jykävää prässiä ei varmaan löydy mistää, että saisi saabin takapäähänkin painettua pientä haritusta ja camperia....
Varsinkin rallipuolella ketjutaljalla jotkut vetävät takatuubin sopivasti kieroon. No vois katuautossa typistää matka-ajon hauskuutta liian kisaiset kulmat. Auraus/haritus on helppo muuttaa etupäässä vaikka radalle mennessään...
EDIT: Typoja
Itsellä meinaan oli auras muuttunut vasemmassa kulmassa ja näin ollen on joskus saanut sinne tällin..
Noh ei se ole kuin -1.0mm, mutta vaihdan suoran taka-akselin tilalle ja heitän tuon romulavalle..
Itsellä on nyt säädettynä -92 900 Sport säädöissä kun hain ne tuolta suuntauskoneelta..
Ja kun tosiaan itsellä oli hammastankokin pois ja on taas pois, niin en viitsi heittää niitä "noin" arvoihin silmämääräisesti..
Elikkäs sportti antaa Camber arvoiksi eteen 0-0.3 ja Castereiksi 1.45-2.15astetta positiivisena ja auraus on 0.7-1.2
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Ne pultit on sitten jotakin tuumakokoa...Turbo16 kirjoitti: Pieni ehdotus
Avaat säätöpultit ja vaikka vaihdat uudet pultit tilalle ja vaikka jätät hieman hölläksi ja sitten ajat semmoiseen korjaamolle joilla on 4.pyöräsuuntausvehkeet..
Satkuissa saa yleensä tapella tuon camber/caster säädön kanssa, koska helposti vanhat pultit on jumissa ja voivat mennä poikki.
Ja tuostahan yleensä otetaan tietysti lisäveloitusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ei ainakaan itsellä muistaakseni ollut, voipi olla että muistan väärinMertmi kirjoitti:Ne pultit on sitten jotakin tuumakokoa...Turbo16 kirjoitti: Pieni ehdotus
Avaat säätöpultit ja vaikka vaihdat uudet pultit tilalle ja vaikka jätät hieman hölläksi ja sitten ajat semmoiseen korjaamolle joilla on 4.pyöräsuuntausvehkeet..
Satkuissa saa yleensä tapella tuon camber/caster säädön kanssa, koska helposti vanhat pultit on jumissa ja voivat mennä poikki.
Ja tuostahan yleensä otetaan tietysti lisäveloitusta.
Pallonivelissähän jotain UNF jakoisia
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
[quote="Turbo16]
Toisaaltaan olis mukava tietää missä perä on.. Vaikka siellä ei säätöjä, mutta jos siis haluaa että auto menee varmasti suoraan.
Itsellä meinaan oli auras muuttunut vasemmassa kulmassa ja näin ollen on joskus saanut sinne tällin..
Noh ei se ole kuin -1.0mm, mutta vaihdan suoran taka-akselin tilalle ja heitän tuon romulavalle..
Itsellä on nyt säädettynä -92 900 Sport säädöissä kun hain ne tuolta suuntauskoneelta..
Ja kun tosiaan itsellä oli hammastankokin pois ja on taas pois, niin en viitsi heittää niitä "noin" arvoihin silmämääräisesti..
Elikkäs sportti antaa Camber arvoiksi eteen 0-0.3 ja Castereiksi 1.45-2.15astetta positiivisena ja auraus on 0.7-1.2[/quote]
Joo se on ihan totta, että vanhuksisa tuo taka-akseli voi olla jo lähtökohtaisesti pois hyvästä. Omassa mittaamalla akseli on paikallaan(akseliväli ja mitat joustintuesta auton keskikohtaan), mutta kulmista ei ole vielä tietoa. Todennäköisesti ne on jotain muuta kuin nollat...
Mutulla ajattelin lähteä hakemaan jotain 1 asteen negatiivista camperia, 2 asteen positiivista casteria ja 0.7 aurausta. Tuon työn aikana, kun testaa paljonko esim. 2 kierrosta vaikuttaa kulmiin, niin saa sen 1-2mm haritusta radalle ja on sitten helppo muuttaa takaisin.
Toisaaltaan olis mukava tietää missä perä on.. Vaikka siellä ei säätöjä, mutta jos siis haluaa että auto menee varmasti suoraan.
Itsellä meinaan oli auras muuttunut vasemmassa kulmassa ja näin ollen on joskus saanut sinne tällin..
Noh ei se ole kuin -1.0mm, mutta vaihdan suoran taka-akselin tilalle ja heitän tuon romulavalle..
Itsellä on nyt säädettynä -92 900 Sport säädöissä kun hain ne tuolta suuntauskoneelta..
Ja kun tosiaan itsellä oli hammastankokin pois ja on taas pois, niin en viitsi heittää niitä "noin" arvoihin silmämääräisesti..
Elikkäs sportti antaa Camber arvoiksi eteen 0-0.3 ja Castereiksi 1.45-2.15astetta positiivisena ja auraus on 0.7-1.2[/quote]
Joo se on ihan totta, että vanhuksisa tuo taka-akseli voi olla jo lähtökohtaisesti pois hyvästä. Omassa mittaamalla akseli on paikallaan(akseliväli ja mitat joustintuesta auton keskikohtaan), mutta kulmista ei ole vielä tietoa. Todennäköisesti ne on jotain muuta kuin nollat...
Mutulla ajattelin lähteä hakemaan jotain 1 asteen negatiivista camperia, 2 asteen positiivista casteria ja 0.7 aurausta. Tuon työn aikana, kun testaa paljonko esim. 2 kierrosta vaikuttaa kulmiin, niin saa sen 1-2mm haritusta radalle ja on sitten helppo muuttaa takaisin.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Eikös sinne pidä niitä shimmejä lisätä jos haluu negatiivista camberia lisää toisin sanoen eikös tuon ylätukivarren pitäis liikkuu lähemmäksi konetta että näin kävisi....e0000333 kirjoitti:Joo niin ainakin olen antanut itselleni ymmärtää.
Toivotaan, että omassa olisi mistä ottaa pois, että saisi hiukan tuota alustaa kuosiin. Negatiivista camperia ja positiivista casteria lisää pitäis saada. Pyörät tapissa ulompi kiekko taittuu alle kuin jossain vanhassa raktorissa.... Jos sitä joskus tuolla satkulla sinne katuautosprinttiin tuota....
Vai onko nyt oma ajatus ihan solmus.
Oliko se nyt niin että caster on aina positiivinen ja mitä enempi niin sitä enempi "olka-akseli" on takakenollaan.
Eli tällöin ylätukivarren takimmaiseen kiinnitykseen tarvittaisiin enempi shimmejä mitä eteen?
Mites tuota casteria saa kotikonstein mitattua, camberi menee helposti vatupassin kanssa kuhan löytää suoran alustan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Casteri on positiivisena juurikin noin miten Teemu sanoit.tetammi kirjoitti:Eikös sinne pidä niitä shimmejä lisätä jos haluu negatiivista camberia lisää toisin sanoen eikös tuon ylätukivarren pitäis liikkuu lähemmäksi konetta että näin kävisi....e0000333 kirjoitti:Joo niin ainakin olen antanut itselleni ymmärtää.
Toivotaan, että omassa olisi mistä ottaa pois, että saisi hiukan tuota alustaa kuosiin. Negatiivista camperia ja positiivista casteria lisää pitäis saada. Pyörät tapissa ulompi kiekko taittuu alle kuin jossain vanhassa raktorissa.... Jos sitä joskus tuolla satkulla sinne katuautosprinttiin tuota....
Vai onko nyt oma ajatus ihan solmus.
Oliko se nyt niin että caster on aina positiivinen ja mitä enempi niin sitä enempi "olka-akseli" on takakenollaan.
Eli tällöin ylätukivarren takimmaiseen kiinnitykseen tarvittaisiin enempi shimmejä mitä eteen?
Mites tuota casteria saa kotikonstein mitattua, camberi menee helposti vatupassin kanssa kuhan löytää suoran alustan.
Shimmejä pitää lisätä yläpuolelle jos halua camberia negatiiviseksi.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tetammi kirjoitti:Eikös sinne pidä niitä shimmejä lisätä jos haluu negatiivista camberia lisää toisin sanoen eikös tuon ylätukivarren pitäis liikkuu lähemmäksi konetta että näin kävisi....
Vai onko nyt oma ajatus ihan solmus.
Oliko se nyt niin että caster on aina positiivinen ja mitä enempi niin sitä enempi "olka-akseli" on takakenollaan.
Eli tällöin ylätukivarren takimmaiseen kiinnitykseen tarvittaisiin enempi shimmejä mitä eteen?
Mites tuota casteria saa kotikonstein mitattua, camberi menee helposti vatupassin kanssa kuhan löytää suoran alustan.
Joo tosiaan lisätä pitää niitä shimmejä jos haluaa kasvattaa negatiivista camperia. Mutta koska varastossa ei ole noita shimmejä niin toivon, että on jotain mistä ottaa pois, että saisin sitä casteria hiukan lisää. Selitin hiukan huonosti tuossa aiemmin. Shimmejä joudun siis hakea joka tapauksessa....
Negatiivinen camper on tosiaan pyörän yläreunan kallistus auton keskilinjaa kohti ja positiivinen caster on olka-akselin takakallistuma. Sen mittaaminen kun auto on kasassa on hiukan kinkkisempää. Kun kilpa-auto oli vaakitettuna pukeille ja turhan romut pois edestä niin silloin luotilangoilla ja kaikenlaisilla systeemeillä sai jollainlailla mitattua.
Viimeksi muokannut e0000333, Ti Heinä 10, 2007 14:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814