Pyöränkulmien muutostaulukko

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Pyöränkulmien muutostaulukko

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moi!


Onko jollain heittää linkkivinkki siihen taulukkoon, mistä näki paljonko shimmilevyjen poisto vaikuttaa casteriin/camperiin satkun etupäässä.

Tämän taulukon vois varmaan lisätä tuonne FAG viestiinkin kun arvuuttelua löytyy haulla aika paljon....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Pyöränkulmien muutostaulukko

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

e0000333 kirjoitti:Moi!


Onko jollain heittää linkkivinkki siihen taulukkoon, mistä näki paljonko shimmilevyjen poisto vaikuttaa casteriin/camperiin satkun etupäässä.

Tämän taulukon vois varmaan lisätä tuonne FAG viestiinkin kun arvuuttelua löytyy haulla aika paljon....
Tähän vielä pieni kysymys, että eikös noita shimmilevyjä ole eri paksuisia?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo niin ainakin olen antanut itselleni ymmärtää.
Toivotaan, että omassa olisi mistä ottaa pois, että saisi hiukan tuota alustaa kuosiin. Negatiivista camperia ja positiivista casteria lisää pitäis saada. Pyörät tapissa ulompi kiekko taittuu alle kuin jossain vanhassa raktorissa.... :lol: Jos sitä joskus tuolla satkulla sinne katuautosprinttiin tuota.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

e0000333 kirjoitti:Joo niin ainakin olen antanut itselleni ymmärtää.
Toivotaan, että omassa olisi mistä ottaa pois, että saisi hiukan tuota alustaa kuosiin. Negatiivista camperia ja positiivista casteria lisää pitäis saada. Pyörät tapissa ulompi kiekko taittuu alle kuin jossain vanhassa raktorissa.... :lol: Jos sitä joskus tuolla satkulla sinne katuautosprinttiin tuota.... :roll:
Pieni ehdotus :idea:

Avaat säätöpultit ja vaikka vaihdat uudet pultit tilalle ja vaikka jätät hieman hölläksi ja sitten ajat semmoiseen korjaamolle joilla on 4.pyöräsuuntausvehkeet..

Satkuissa saa yleensä tapella tuon camber/caster säädön kanssa, koska helposti vanhat pultit on jumissa ja voivat mennä poikki.

Ja tuostahan yleensä otetaan tietysti lisäveloitusta.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Turbo16 kirjoitti: Pieni ehdotus :idea:

Avaat säätöpultit ja vaikka vaihdat uudet pultit tilalle ja vaikka jätät hieman hölläksi ja sitten ajat semmoiseen korjaamolle joilla on 4.pyöräsuuntausvehkeet..

Satkuissa saa yleensä tapella tuon camber/caster säädön kanssa, koska helposti vanhat pultit on jumissa ja voivat mennä poikki.

Ja tuostahan yleensä otetaan tietysti lisäveloitusta.

Joo tuo on ihan totta. Nyt vain heitän vatupassi/työntömittasysteemillä jos paikan lattia on suora. Jouset vaihtuu alle pian ja samalla ajattelin, että voisi noita palojakin hypistellä, kun jouset on kerran pois. Luultavasti vain otan identtisesti pois kummaltakin puolelta, että muutos pysyy samana.
Nuo mutterit täytyy kyllä herkistellä ennakkoon se on selvä.

Jos olisi käyttis kyseessä, niin sitten veisin pajalle, mutta tuosta hommasta en viitsi maksaa. Myöhemmin aurauksen laitan ruotuun langoilla kuten kilpurissakin ja hyvä tulee, kun vain jaksaa mitailla.
Ideanahan noilla langoilla on virittää esim. karhulangat pyörän navan korkeudelle neliöksi auton ympärille, joista sitten mitataan haritus vanteen reunoista.

Tarpeeksi jykävää prässiä ei varmaan löydy mistää, että saisi saabin takapäähänkin painettua pientä haritusta ja camperia.... :lol:
Varsinkin rallipuolella ketjutaljalla jotkut vetävät takatuubin sopivasti kieroon. No vois katuautossa typistää matka-ajon hauskuutta liian kisaiset kulmat. Auraus/haritus on helppo muuttaa etupäässä vaikka radalle mennessään...


EDIT: Typoja
Viimeksi muokannut e0000333, Ti Heinä 10, 2007 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Pystyskö noita lankoja roikottaa katosta painon kanssa ja mittaamaan taas vanteen kulmista?
Citroen C5, OG900t16
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kyllä varmaaan, mutta ajattelis että lankojen "rauhoittuminen" kestää liian kauan ainakin näillä hermoilla.... :D Muutaman kerran yleensä joutuu hienosäätämään raideleveyden mukaan, että saa suorakulmaisen neliön aikaiseksi.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tässäpä se taulukko on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

e0000333 kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti: Pieni ehdotus :idea:

Avaat säätöpultit ja vaikka vaihdat uudet pultit tilalle ja vaikka jätät hieman hölläksi ja sitten ajat semmoiseen korjaamolle joilla on 4.pyöräsuuntausvehkeet..

Satkuissa saa yleensä tapella tuon camber/caster säädön kanssa, koska helposti vanhat pultit on jumissa ja voivat mennä poikki.

Ja tuostahan yleensä otetaan tietysti lisäveloitusta.

Joo tuo on ihan totta. Nyt vain heitän vatupassi/työntömittasysteemillä jos paikan lattia on suora. Jouset vaihtuu alle pian ja samalla ajattelin, että voisi noita palojakin hypistellä, kun jouset on kerran pois. Luultavasti vain otan identtisesti pois kummaltakin puolelta, että muutos pysyy samana.
Nuo mutterit täytyy kyllä herkistellä ennakkoon se on selvä.

Jos olisi käyttis kyseessä, niin sitten veisin pajalle, mutta tuosta hommasta en viitsi maksaa. Myöhemmin aurauksen laitan ruotuun langoilla kuten kilpurissakin ja hyvä tulee, kun vain jaksaa mitailla.
Ideanahan noilla langoilla on virittää esim. karhulangat pyörän navan korkeudelle neliöksi auton ympärille, joista sitten mitataan haritus vanteen reunoista.

Tarpeeksi jykävää prässiä ei varmaan löydy mistää, että saisi saabin takapäähänkin painettua pientä haritusta ja camperia.... :lol:
Varsinkin rallipuolella ketjutaljalla jotkut vetävät takatuubin sopivasti kieroon. No vois katuautossa typistää matka-ajon hauskuutta liian kisaiset kulmat. Auraus/haritus on helppo muuttaa etupäässä vaikka radalle mennessään...


EDIT: Typoja
Toisaaltaan olis mukava tietää missä perä on.. Vaikka siellä ei säätöjä, mutta jos siis haluaa että auto menee varmasti suoraan.

Itsellä meinaan oli auras muuttunut vasemmassa kulmassa ja näin ollen on joskus saanut sinne tällin..

Noh ei se ole kuin -1.0mm, mutta vaihdan suoran taka-akselin tilalle ja heitän tuon romulavalle..

Itsellä on nyt säädettynä -92 900 Sport säädöissä kun hain ne tuolta suuntauskoneelta..

Ja kun tosiaan itsellä oli hammastankokin pois ja on taas pois, niin en viitsi heittää niitä "noin" arvoihin silmämääräisesti..

Elikkäs sportti antaa Camber arvoiksi eteen 0-0.3 ja Castereiksi 1.45-2.15astetta positiivisena ja auraus on 0.7-1.2
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turbo16 kirjoitti: Pieni ehdotus :idea:

Avaat säätöpultit ja vaikka vaihdat uudet pultit tilalle ja vaikka jätät hieman hölläksi ja sitten ajat semmoiseen korjaamolle joilla on 4.pyöräsuuntausvehkeet..

Satkuissa saa yleensä tapella tuon camber/caster säädön kanssa, koska helposti vanhat pultit on jumissa ja voivat mennä poikki.

Ja tuostahan yleensä otetaan tietysti lisäveloitusta.
Ne pultit on sitten jotakin tuumakokoa... :?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mertmi kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti: Pieni ehdotus :idea:

Avaat säätöpultit ja vaikka vaihdat uudet pultit tilalle ja vaikka jätät hieman hölläksi ja sitten ajat semmoiseen korjaamolle joilla on 4.pyöräsuuntausvehkeet..

Satkuissa saa yleensä tapella tuon camber/caster säädön kanssa, koska helposti vanhat pultit on jumissa ja voivat mennä poikki.

Ja tuostahan yleensä otetaan tietysti lisäveloitusta.
Ne pultit on sitten jotakin tuumakokoa... :?
Ei ainakaan itsellä muistaakseni ollut, voipi olla että muistan väärin

Pallonivelissähän jotain UNF jakoisia
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

[quote="Turbo16]

Toisaaltaan olis mukava tietää missä perä on.. Vaikka siellä ei säätöjä, mutta jos siis haluaa että auto menee varmasti suoraan.

Itsellä meinaan oli auras muuttunut vasemmassa kulmassa ja näin ollen on joskus saanut sinne tällin..

Noh ei se ole kuin -1.0mm, mutta vaihdan suoran taka-akselin tilalle ja heitän tuon romulavalle..

Itsellä on nyt säädettynä -92 900 Sport säädöissä kun hain ne tuolta suuntauskoneelta..

Ja kun tosiaan itsellä oli hammastankokin pois ja on taas pois, niin en viitsi heittää niitä "noin" arvoihin silmämääräisesti..

Elikkäs sportti antaa Camber arvoiksi eteen 0-0.3 ja Castereiksi 1.45-2.15astetta positiivisena ja auraus on 0.7-1.2[/quote]

Joo se on ihan totta, että vanhuksisa tuo taka-akseli voi olla jo lähtökohtaisesti pois hyvästä. Omassa mittaamalla akseli on paikallaan(akseliväli ja mitat joustintuesta auton keskikohtaan), mutta kulmista ei ole vielä tietoa. Todennäköisesti ne on jotain muuta kuin nollat... :lol:


Mutulla ajattelin lähteä hakemaan jotain 1 asteen negatiivista camperia, 2 asteen positiivista casteria ja 0.7 aurausta. Tuon työn aikana, kun testaa paljonko esim. 2 kierrosta vaikuttaa kulmiin, niin saa sen 1-2mm haritusta radalle ja on sitten helppo muuttaa takaisin.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

e0000333 kirjoitti:Joo niin ainakin olen antanut itselleni ymmärtää.
Toivotaan, että omassa olisi mistä ottaa pois, että saisi hiukan tuota alustaa kuosiin. Negatiivista camperia ja positiivista casteria lisää pitäis saada. Pyörät tapissa ulompi kiekko taittuu alle kuin jossain vanhassa raktorissa.... :lol: Jos sitä joskus tuolla satkulla sinne katuautosprinttiin tuota.... :roll:
Eikös sinne pidä niitä shimmejä lisätä jos haluu negatiivista camberia lisää toisin sanoen eikös tuon ylätukivarren pitäis liikkuu lähemmäksi konetta että näin kävisi.... :roll:
Vai onko nyt oma ajatus ihan solmus.

Oliko se nyt niin että caster on aina positiivinen ja mitä enempi niin sitä enempi "olka-akseli" on takakenollaan.
Eli tällöin ylätukivarren takimmaiseen kiinnitykseen tarvittaisiin enempi shimmejä mitä eteen?

Mites tuota casteria saa kotikonstein mitattua, camberi menee helposti vatupassin kanssa kuhan löytää suoran alustan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tetammi kirjoitti:
e0000333 kirjoitti:Joo niin ainakin olen antanut itselleni ymmärtää.
Toivotaan, että omassa olisi mistä ottaa pois, että saisi hiukan tuota alustaa kuosiin. Negatiivista camperia ja positiivista casteria lisää pitäis saada. Pyörät tapissa ulompi kiekko taittuu alle kuin jossain vanhassa raktorissa.... :lol: Jos sitä joskus tuolla satkulla sinne katuautosprinttiin tuota.... :roll:
Eikös sinne pidä niitä shimmejä lisätä jos haluu negatiivista camberia lisää toisin sanoen eikös tuon ylätukivarren pitäis liikkuu lähemmäksi konetta että näin kävisi.... :roll:
Vai onko nyt oma ajatus ihan solmus.

Oliko se nyt niin että caster on aina positiivinen ja mitä enempi niin sitä enempi "olka-akseli" on takakenollaan.
Eli tällöin ylätukivarren takimmaiseen kiinnitykseen tarvittaisiin enempi shimmejä mitä eteen?

Mites tuota casteria saa kotikonstein mitattua, camberi menee helposti vatupassin kanssa kuhan löytää suoran alustan.
Casteri on positiivisena juurikin noin miten Teemu sanoit.

Shimmejä pitää lisätä yläpuolelle jos halua camberia negatiiviseksi.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

tetammi kirjoitti:Eikös sinne pidä niitä shimmejä lisätä jos haluu negatiivista camberia lisää toisin sanoen eikös tuon ylätukivarren pitäis liikkuu lähemmäksi konetta että näin kävisi.... :roll:
Vai onko nyt oma ajatus ihan solmus.

Oliko se nyt niin että caster on aina positiivinen ja mitä enempi niin sitä enempi "olka-akseli" on takakenollaan.
Eli tällöin ylätukivarren takimmaiseen kiinnitykseen tarvittaisiin enempi shimmejä mitä eteen?

Mites tuota casteria saa kotikonstein mitattua, camberi menee helposti vatupassin kanssa kuhan löytää suoran alustan.


Joo tosiaan lisätä pitää niitä shimmejä jos haluaa kasvattaa negatiivista camperia. Mutta koska varastossa ei ole noita shimmejä niin toivon, että on jotain mistä ottaa pois, että saisin sitä casteria hiukan lisää. Selitin hiukan huonosti tuossa aiemmin. Shimmejä joudun siis hakea joka tapauksessa....

Negatiivinen camper on tosiaan pyörän yläreunan kallistus auton keskilinjaa kohti ja positiivinen caster on olka-akselin takakallistuma. Sen mittaaminen kun auto on kasassa on hiukan kinkkisempää. Kun kilpa-auto oli vaakitettuna pukeille ja turhan romut pois edestä niin silloin luotilangoilla ja kaikenlaisilla systeemeillä sai jollainlailla mitattua.
Viimeksi muokannut e0000333, Ti Heinä 10, 2007 14:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Vastaa Viestiin