Saabin moottori
Saabin moottori
Elikkä autona on 900 16v 2.0i vm.1992.
Niin mikähän olisi oikea moottorin koodi. Tiedän että se b202 mutta onkohan siinä vielä joku kirjain perässä? Tämä siksi että tietäisin ostaa oikeat tulpat. Olisiko Ngk paras vaihtoehto? Suosituksia otetaan vastaan
Niin mikähän olisi oikea moottorin koodi. Tiedän että se b202 mutta onkohan siinä vielä joku kirjain perässä? Tämä siksi että tietäisin ostaa oikeat tulpat. Olisiko Ngk paras vaihtoehto? Suosituksia otetaan vastaan
toiset tykkää boshista toiset ngk:sta..
olin tipahtaa perseelleni, kun huoltoliike iski pöytään nipponin tulpat.. perustelut olivat seuraavat.
"voin mä myydä sulle boshitkin, mutta nämä saabit ja volvot kun joskus antavat runsaanlaisesti ainetta pyttyyn, niin nippon on todettu parhaaksi. kestää vissiin paremmin rikkaita seoksia"
tämä ei ole mikään raamatunlause, enkä halua ottaa vastuuta muiden kustannuksista, mutta itse olen nyt ajanu 8v mallillani 20 000 tulpilla ja toimivat loistavasti.
olin tipahtaa perseelleni, kun huoltoliike iski pöytään nipponin tulpat.. perustelut olivat seuraavat.
"voin mä myydä sulle boshitkin, mutta nämä saabit ja volvot kun joskus antavat runsaanlaisesti ainetta pyttyyn, niin nippon on todettu parhaaksi. kestää vissiin paremmin rikkaita seoksia"
tämä ei ole mikään raamatunlause, enkä halua ottaa vastuuta muiden kustannuksista, mutta itse olen nyt ajanu 8v mallillani 20 000 tulpilla ja toimivat loistavasti.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Mulla on hyviä kokemuksia nippondenso sytytystulpista k-jetin kanssa (eli 8-venaisessa koneessa). Eivät mene rikki, vaikka koneella iskisi "ryyppyputki päälle", eli pääsisi kastelemaan tulpat. NGK on tainnut saada tästä vähän sapiskaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ahdetun 16-venttiilisen 2.0 koneen koodi on siis b202L.
Joo mun kokemuksen mukaan:
-NGK ei kestä kastumista
-NGK antaa eniten ahtoja ja tehoa (APC)
-NGK polttaa mittareiden mukaa parhaiten
-Bosch kestää kaikista hirveintä rääkkiä
-Nippondenso ei kauaa kestänyt hieman turhan laihalla käyvässä, korkea-ahtoisessa turbokoneessa
-toimiviin vaparikoneisiin ihan sama mitkä laittaa
-toimiviin turbokoneisiin minä suosittelen laittamaan NGK
-jos ruisku tuppaa sekoilemaan niin sitten ei NGK
Joo mun kokemuksen mukaan:
-NGK ei kestä kastumista
-NGK antaa eniten ahtoja ja tehoa (APC)
-NGK polttaa mittareiden mukaa parhaiten
-Bosch kestää kaikista hirveintä rääkkiä
-Nippondenso ei kauaa kestänyt hieman turhan laihalla käyvässä, korkea-ahtoisessa turbokoneessa
-toimiviin vaparikoneisiin ihan sama mitkä laittaa
-toimiviin turbokoneisiin minä suosittelen laittamaan NGK
-jos ruisku tuppaa sekoilemaan niin sitten ei NGK
Aki Peltola #1132
NGK:llahan on hyvät sivut:
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... 0&country=
NGK:n oma kommentti tuohon K-jetin bensan ylenmääräisestä tarjonnasta johtuvaan tulppien pimenemiseen ei sano oikein muuta kuin että tulpat vaihtoon jos noin pääsi käymään
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US
Onkohan Nippon-Denson koodeista vastaavaa taulukkoa saatavilla kuin NGK:n http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... berkey.pdf
Nippon-Densollakin R varmaan tarkoittaa vastusta, mutta miten esim.
W20EP-U eroaa W20FPR-U:sta.
Tuo Nippon-Denson W20EP-U on se, mitä mm. Motonet suosittaa NGK BP6ES:n rinnalle 8-venttiilisiin turbottomiin autoihin. Oma K-jetti on toiminut ainakin toistaiseksi noilla NGK:illa.
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... 0&country=
NGK:n oma kommentti tuohon K-jetin bensan ylenmääräisestä tarjonnasta johtuvaan tulppien pimenemiseen ei sano oikein muuta kuin että tulpat vaihtoon jos noin pääsi käymään
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US
Onkohan Nippon-Denson koodeista vastaavaa taulukkoa saatavilla kuin NGK:n http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... berkey.pdf
Nippon-Densollakin R varmaan tarkoittaa vastusta, mutta miten esim.
W20EP-U eroaa W20FPR-U:sta.
Tuo Nippon-Denson W20EP-U on se, mitä mm. Motonet suosittaa NGK BP6ES:n rinnalle 8-venttiilisiin turbottomiin autoihin. Oma K-jetti on toiminut ainakin toistaiseksi noilla NGK:illa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
NGK ja Bosch ovat hyviä vaihtoehtoja molemmat.
-Championin tulpista olen kuullut Saabin koneissa negatiivistä palautettta.
-Championin tulpista olen kuullut Saabin koneissa negatiivistä palautettta.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Joo, tämän olen huomannut. Mm. kilpamoottorinkelkkaan laitetut Boschin tulpat voi panna takaisin kiinnileikkaamisen jälkeen. Tosin ko. tulpan mallia en muista, mutta kestävät tuon kiinnileikkauksen sylinterissä ihan helposti.Aksu900 kirjoitti:-Bosch kestää kaikista hirveintä rääkkiä
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
En malttanut olla hiukan liputtamatta Nipponin tulppien puolesta. 99:ssä ja satkussa on ollut Ngk:ta ja Nipponia, ja ihan moitteetta ovat toimineet. Nelikärkiset Boschit jättivät kerran talliin.
Mini1000 luokan kilpurissa olen alkusekoilujen jälkeen käyttänyt Nipponin iridiumeja. Ovat melko hintavat, mutta ajoin samoilla tulpilla koko viimekesän. Kestävät hyvin painetta ja kastelua, kuumuuskestävyyttäkin on sen verran tuolla Iridiumilla, että jos tulppa sulaa niin se taitaa olla pienin murhe sillä hetkellä auton omistajalle....
Mini1000 luokan kilpurissa olen alkusekoilujen jälkeen käyttänyt Nipponin iridiumeja. Ovat melko hintavat, mutta ajoin samoilla tulpilla koko viimekesän. Kestävät hyvin painetta ja kastelua, kuumuuskestävyyttäkin on sen verran tuolla Iridiumilla, että jos tulppa sulaa niin se taitaa olla pienin murhe sillä hetkellä auton omistajalle....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Löytyi paljon vertailutietoa ja linkkejä sytytystulppiin:jus kirjoitti:Onkohan Nippon-Denson koodeista vastaavaa taulukkoa saatavilla kuin NGK:n
http://www.stealth316.com/2-sparkplugxref.htm
Autolite: http://www.stealth316.com/misc/autolite ... system.pdf
Bosch: http://www.stealth316.com/misc/bosch_sp ... ncodes.gif
Bosch: http://www.stealth316.com/misc/bosch_sp ... ncodes.jpg
Champion: http://www.stealth316.com/misc/champion ... ncodes.jpg
Denso: http://www.densoiridium.com/identifyplugs.htm
NGK: http://www.stealth316.com/misc/ngk-partnumberkey.pdf
http://www.sparkplugs.com/
http://home.att.net/~ngkaz/wsb/html/vie ... html-.html
http://home.att.net/~ngkaz/Spark_Plugs_ ... _Paper.doc
http://home.att.net/~ngkaz/wsb/Master_C ... harts4.xls
http://www.denso.co.jp/PLUG/cross_ref/1041_01.html
http://www.denso.co.jp/PLUG/iridium-e/q16.html
http://www.denso.co.jp/PLUG/iridium-e/q23.html
http://www.users.globalnet.co.uk/~pbegley/crossref.htm
http://www.edelbrock.com/automotive/sparkplugs.html
Viimeksi muokannut jus, Ke Huhti 27, 2005 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saab-asentajan kommentti Bosch-tulppiin, "Bosch on hyvä, jos maalaa moottorin. Ei mene maali kierteisiin."
No. Mulla meni vajaatehoisen puolan takia Boschilaisia ja NGK:n tulppia hajalle, että nyt tuostakin selvää kumpi kestää kastelun ja kumpi ei. Saab-asentajan ammattitaitoon luotetaan ja ajetaan NGK:n tulpilla
No. Mulla meni vajaatehoisen puolan takia Boschilaisia ja NGK:n tulppia hajalle, että nyt tuostakin selvää kumpi kestää kastelun ja kumpi ei. Saab-asentajan ammattitaitoon luotetaan ja ajetaan NGK:n tulpilla
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001