og900 special vm. eroja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Sen verran joudun korjaamaan ristos:a, että 2-ov. kori on ensiesitelty vasta lokakuu -83 Frankfurtin autonäyttelyssä. Siinä samassa missä cabrion ensiesittely oli. -84:a on valmistettu esisarjaa pieni määrä jo -83 puolella ja ne on kaikki menneet liikkeiden eskareiksi. Meillä on luultavasti ainoa säilynyt kappale, ainakaan en ole missään törmännyt pienemmällä valmistenumerolla olevaan 2-oviseen. Poitsun 900i on valmistunut 30.12-83 ja rekisteröity 1.2.84 Keulan autolle esittelyautoksi Raumaan. Myyty sieltä käyttäjälle lokakuu-84. Tässä kappaleessa on sellainen erikoisuus, ettei siinä ole ollut ohjaustehostinta uutena samoin ratti my 85:een tullut isompi 4 puolainen. Tehostin on lisätty v.88 edellisen omistajan toimesta (jonka kuolinpesästä auton ostimme). Eli koko historiikki alusta pitäen on tiedossa. Auton möi "poika", joka oli myynyt auton isälleen v.88. Tehtaalta saadussa mailissa on versio nro: 42053300, sille ei ole löytynyt selvitystä.

My84 on ylivoimaisesti harvinaisin näistä 2-ovisista, sitähän en ehditty tehdä kuin kesäkuun loppuun -84 ja oli kallein turboton Saabi. Lomien jälkeen tuleekin jo my85. Se on sitten ensimmäinen virallinen special, siihen tuli contour sisusta ja Saab scania merkki konepeltiin. Miä oon joskus postannut tänne hinnastot ja valmistusmäärätkin koreittain. Se myös kannattaa huomioida, että 2-ov. sedan on harvinaisin korimalli yllättäin. Sitä on tehty n. 11500 kpl vähemmän kuin cabbea. Kokonaismäärä oli jotain 27500 kpl. Ja suurin osa jäljellä olevista taitaa olla perusmallin 900:sta.

Koitan katella listat uusiksi, niin ovatpahan tässä ketjussa tallessa. :mrgreen:
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Hiukan muistin väärin... olikin valmistettu kaikkiaan 37795 kpl. CAb. 48894 kpl.

http://c900se.pjgh.co.uk/ kirjoitti:
Production Figures:
Trollhattan
219,940 3-door models
123,518 4-door models
85,255 5-door models
428,713 in total
Nystad
66,754 3-door models
58,408 4-door models
75,947 5-door models
48,894 Convertible models
37,795 2-door models
287,798 in total
Arlov
57,259 3-door models
83,770 4-door models
31,502 5-door models
172,531 in total
Malmo
13,946 3-door models
5,484 4-door models
338 5-door models
19,768 in total
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja ristos »

Henkkapoika kirjoittaa varmasti ihan oikeasti tätä 2-ovisen sedanin historiaa ja valmistuslukutietoa.
Jos oikein muistan, niin tämän palstan kirvoittamat 900 Specialit (Suomessa) tulivat vuoden -87 viistokeulojen mukana. 1987 kaikki 900:t (halvinta perusmallia lukuunottamatta)( itselläni oli silloin juuri tälläinen) aivan viistomman keulan ja pienemmän mutta tehokkaamman puskurin. Silloin myös Turbo 16 S ( joillakin markkinoilla nimellä Aero) ja 4-ovinen tavallinen Turbo.
Tuo Special-malli oli siis viistokeulainen, mutta se oli alustansa ja äänieristyksensä kanssa normaalia 900:sta paremman oloinen ja sen perusvarustelu oli hyvin lähellä turboja, mutta moottori oli Iivari! Lisäksi siihen voi valita lisävarusteita enemmän kuin normaalimalleihin.

Vuonna 1987 vain perusmallin 900:ssa (100 hv, nelinopeuksinen vaihteisto) oli vanha keulaosassa ja. Uudistusten joukkoon mahtuivat vain kylmäkäynnistyvyydeltään parempi kaasutin, uusi sisävalaistus, uusi sisätaustapeili ja verhoiluun uusi kuviointi. Perusmalleja oli tarjolla sekä 2- että 4-ovinen sedan. Mallistossa pykälää ylempänä oli 900c, jossa oli sama moottori mutta 5-nopeuksinen vaihteisto ja ohjaustehostin, ylellisempi verhoilu ja parempi äänieristys sekä leveämmät renkaat - aikaisemmin ne olivat kuuluneet lisähinnasta saatavaan mukavuuspakettiin.

Silloin vuonna 1987 kuitenkin suurin uutuus oli Saab 900 Turbo 16 Cabriolet, jota ryhdyttiin viemään USA:han v. 1986 mallina (400 autoa) jo kesän alussa, mutta julkistettiin Euroopassa v. 1987 mallina.
:D
Edellä kirjoittamaani tekstin olen tiedot tarkistanut ja ottanut Björn Erik Lindhin kirjasta "Saab ensimmäiset 40 vuotta" kirjasta. Kirja on hyvä tietokirja Saabin historian tutkimiseen. Mukavia lukuhetkiä, jos kirjan tavoitatte!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Noista useampi ovisista muistelen, että ainakin 86-87 olisi ollut tarjolla i-malleihin S-paketti. Se sisälsi mustat ikkunan pielet, sävylasit, paremman verhoilun jne., eli teki autosta turbon näköisen. Viisto keula tuli 87, mutta 89 oli vielä jostain kumman syystä halvin malli vanhalla keulalla. Myös vuosimallin tai mallivuoden vaihtuminen jo alkusyksystä sekoittaa eri mallien selvittelyä. 2-ovisesta oli vielä se tehtaan juhlamalli 900 c, ja 900 c oli neliovisena joku oma erikoistarjous mallinsa, johon kuului ohj.tehostin ja keskuslukko.
Oldskuul
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Tammi 22, 2014 16:29

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja Oldskuul »

KN/Lieto kirjoitti:Noista useampi ovisista muistelen, että ainakin 86-87 olisi ollut tarjolla i-malleihin S-paketti. Se sisälsi mustat ikkunan pielet, sävylasit, paremman verhoilun jne., eli teki autosta turbon näköisen. Viisto keula tuli 87, mutta 89 oli vielä jostain kumman syystä halvin malli vanhalla keulalla. Myös vuosimallin tai mallivuoden vaihtuminen jo alkusyksystä sekoittaa eri mallien selvittelyä. 2-ovisesta oli vielä se tehtaan juhlamalli 900 c, ja 900 c oli neliovisena joku oma erikoistarjous mallinsa, johon kuului ohj.tehostin ja keskuslukko.
Oisko tuo sitte niitä tekeleitä ku sen ajan turbon penkit on kii myös.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kuten aiemmin KN\Lieto kirjoitti niin -86-87 oli tarjolla näitä ns, "mukavuuspaketteja" oman tilauksen mukaisesti. Auton tilausaika oli n. 6-7 viikkoa. 900i sai uuden plyyshiverhoilun ja 2-ovisten mallien kaikkien mallien takaikkunan tulivat avattaviksi. Tässä ns. Mukavuuspaketissa oli tarjolla halukkaille lisähintaan ( alumiinivanteet, etu-ja takaspoileri 2-ovisissa malleissa, sävylasit, takaistuimen pääntuet, keskikonsoli edessä, keskuslukitus, kattoluukku , ohjaustehostin, kaasuiskunvaiventimet, sähkötoimiset etuikkunat ja ulkopeilit).

Mallivuodesta 1986 alkaen Turbo 8 oli saatavana myös 2-ovisena ja kaikkiin Turboihin tuli uusi hienompi plyyshiverhoilu. Turbo 8:ssa oli nyt myös välijäähdytin, joka nosti moottorin tehon 155 hevosvoimaan. Kallistuksenvaimennin edessä ja takana tuli vakioksi molempiin malleihin ja samoin jäykemmät iskunvaimentajat.

Kun näitä uudistuksia katselee, niin uskoisin "Oldskoolin" auton, jos se on Iivari, olevan juuri tällainen yksilö, mihin on aikoinaan tilattu näitä mukavuuspakettiin osia? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Kyllä sinne hinnastoon ilmestyy jo syksystä -84 Saab 900i Special. On my85 malli. On enää toiseksi kallein ruiskusaapi. 5-ov. 900i oli muistaakseni muutaman sadan kallimpi. Miä kattelen nuo hinnastot -84 alkuvuoden hinnaston löysin, mutta my85 hinnat vielä hakusessa. 84:n hinnastossa ja esitteenkin mukaan ohjaustehostin on vakio, mutta niin vaan on puuttunut tuosta pojan autosta. 85:n tulee contourit vakioksi. 86 specialiin tulee sitten usturbot vakioksi. Noihin viistokeulihin tulee sitten muistaakseni värilasitkin.
Miun käsityksen mukaan kaikki specialit on aina metallivärisiä.

Ps. Special on hinnastossa omamallinsa, joka on valmiiksi varustettu - sai sinne tietysti lisävarusteitakin.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja ristos »

Muistelempa vielä hieman tuota pystykeulaisten historiaa. Saabin ideologia oli valmistaa kaikki ns. Varaston kamat autoiksi. Kun viistokeulan tulivat, niin pystykeulat eivät olleet enää kaasutinmoottorisina ja 4-vaihteisena kovin kiinnostavia.
Ystäväni toimivat siihen aikaan Saabin piirimyyjinä ja kertoivat, että vuoden 1987 jälkeen pystykeuloja myytiin mm. alennuksella ns. Valtion yhtiöille ja virastoille niin kauan kuin niitä piisasi. Siksi niitä tuli markkinoille aina vuoteen 1988 asti. Ja viimeiset varmaan myytiin vasta vuoden 1989 puolella.

Vuoden 1988 aikana Saab uudisti perusmallistonsa, 100 hv:n kaasutinmoottorilla varustetut perheautot. Markkinoille tulivat 3-ja 5-oviset Saab 900c-mallit, joiden kori oli edestä virtaviivaistettu.

Mallivuoden 89 menestys oli uusi 4-ovinen Saab 900c.

Juhlamallissa oli vakiovarusteena mm. Ohjaustehostin ja keskuslukitus. Korkealuokkainen plyyshiverhoilu ja uusi raitisilmasuodatin..
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Pystäreitä oli vielä my89. Meillä oli kotona marraskuussa -88 rekattu musta 5-vaihteinen 4-ovinen perus 900. Tehtiin ihan tilauksesta, kun ei ollut valmiina. Se sitten varustettiin uutena turbon siivin, kokopeittävillä 9000 kromikapseleilla. Sitä en ymmärrä, miksi peruskaasari - oisko tullu joku hyvä vaihtotarjous.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Henkka poika kirjoitti:Hiukan muistin väärin... olikin valmistettu kaikkiaan 37795 kpl. CAb. 48894 kpl.

http://c900se.pjgh.co.uk/ kirjoitti:
Production Figures:
Trollhattan
219,940 3-door models
123,518 4-door models
85,255 5-door models
428,713 in total
Nystad
66,754 3-door models
58,408 4-door models
75,947 5-door models
48,894 Convertible models
37,795 2-door models
287,798 in total
Arlov
57,259 3-door models
83,770 4-door models
31,502 5-door models
172,531 in total
Malmo
13,946 3-door models
5,484 4-door models
338 5-door models
19,768 in total
Hiukan tyhmä kysymys mutta meinaako tuo sitä että kaikki 2D ja avosatkut on valmistettu suomessa? :O
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Kyllä.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Samoin kaikki 90:t. Eli 2-ovinen Og, se varmasti kotimainen.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: og900 special vm. eroja

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Nyt löysin hinnastot vuodelta 1984. Oli mulla "jemmassa", ja hyvässä piilossa....

Tuossa on hinnastot -84 vuodelta. 900i Special tulee my85.

15.2.1984
99 GL 2D 77900mk
99 GL 5v 2D 80900mk
99 GL 5v 4D 85900mk
99 GL petro 2D 85900mk
900 GL 3D 92500mk
900 GL 4D 93500mk
900 GLi 5v 3D 104500mk
900 GLi 5v 4D 105500mk
900 GLi 5v 5D 109500mk
900i 5v 2D 109900mk
900 turbo APC 5v 3D 155500mk
900 turbo APC 5v 4D 158500mk
900 turbo 16 5v 4D 171000mk
900 turbo 16 aero 177000mk
900 CD turbo 213000mk

12/84
99 GL 2D 77300mk
99 GL 5v 2D 80300mk
99 GL 5v 4D 85300mk
99 special 2D 5v 89100mk
900 GL 3D 93500mk
900 GL 4D 92500mk
900 GLi 5v 3D 105800mk
900 GLi 5v 4D 104800mk
900 GLi 5v 5D 110800mk
900i 5v 2D 109300mk 900 turbo 3D 157400mk
900 turbo 4D 158400mk
900 turbo 5D 164400mk
900 turbo 16 4D 171200mk
900 turbo 16 5D 177200mk
900 turbo 16 aero 179100mk
900 CD finlandia 214500mk

14/84
99 GL 2D 77300mk
99 GL 5v 2D 80300mk
99 GL 5v 4D 85300mk
99 special 2D 5v 89100mk
90 2D 4v 81900mk
90 2D 5v 85500mk
900 3D 4v 96900mk
900 4D 4v 95900mk
900i 3D 110500mk
900i 4D 109500mk
900i 5D 115500mk
900i special 2D 116000mk
900 turbo 3D 162500mk
900 turbo 4D 163500mk
900 turbo 5D 169500mk
900 turbo 16 3D 177000mk
900 turbo 16 4D 178000mk
900 turbo 16 5D 184000mk
900 turbo 16 aero 184500mk
900 CD finlandia 223000mk
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Vastaa Viestiin