Henkkapoika kirjoittaa varmasti ihan oikeasti tätä 2-ovisen sedanin historiaa ja valmistuslukutietoa.
Jos oikein muistan, niin tämän palstan kirvoittamat 900 Specialit (Suomessa) tulivat vuoden -87 viistokeulojen mukana. 1987 kaikki 900:t (halvinta perusmallia lukuunottamatta)( itselläni oli silloin juuri tälläinen) aivan viistomman keulan ja pienemmän mutta tehokkaamman puskurin. Silloin myös Turbo 16 S ( joillakin markkinoilla nimellä Aero) ja 4-ovinen tavallinen Turbo.
Tuo Special-malli oli siis viistokeulainen, mutta se oli alustansa ja äänieristyksensä kanssa normaalia 900:sta paremman oloinen ja sen perusvarustelu oli hyvin lähellä turboja, mutta moottori oli Iivari! Lisäksi siihen voi valita lisävarusteita enemmän kuin normaalimalleihin.
Vuonna 1987 vain perusmallin 900:ssa (100 hv, nelinopeuksinen vaihteisto) oli vanha keulaosassa ja. Uudistusten joukkoon mahtuivat vain kylmäkäynnistyvyydeltään parempi kaasutin, uusi sisävalaistus, uusi sisätaustapeili ja verhoiluun uusi kuviointi. Perusmalleja oli tarjolla sekä 2- että 4-ovinen sedan. Mallistossa pykälää ylempänä oli 900c, jossa oli sama moottori mutta 5-nopeuksinen vaihteisto ja ohjaustehostin, ylellisempi verhoilu ja parempi äänieristys sekä leveämmät renkaat - aikaisemmin ne olivat kuuluneet lisähinnasta saatavaan mukavuuspakettiin.
Silloin vuonna 1987 kuitenkin suurin uutuus oli Saab 900 Turbo 16 Cabriolet, jota ryhdyttiin viemään USA:han v. 1986 mallina (400 autoa) jo kesän alussa, mutta julkistettiin Euroopassa v. 1987 mallina.
Edellä kirjoittamaani tekstin olen tiedot tarkistanut ja ottanut Björn Erik Lindhin kirjasta "Saab ensimmäiset 40 vuotta" kirjasta. Kirja on hyvä tietokirja Saabin historian tutkimiseen. Mukavia lukuhetkiä, jos kirjan tavoitatte!