Saab 900 -88 takajousien vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ysisatku-87
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23

Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja ysisatku-87 »

Pitäis vaihdella takajouset, kuinkas se onnistuu? Otetaanko toi tukivarsi auki sieltä jalkatilojen puolelta, iskari alhaalta irti? Tarvitaanko jousipuristimia tai muita työkaluja?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24009
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Juuri noin. ei tarvitse puristimia. jalalla painaa tukivartta alaspäin.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja stara »

mulla sellanen muistikuva, jotta ei tarvinnu availla iskareita.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

tukivarren etummaiset pultit auki ja iskari irti alhaalta niin saa jouden vaihdettua. tai ainakin noin itse sain sen helposti vaihdettua. kannattaa sitten pönkätä sitä taka-akselia esim. tunkilla niin ei tarvii ruveta käsin taistelemaan takasinlaitossa.
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Varaudu siihen ettei mikään pultti aukea....Kuumennusvehkeet valmiiksi ja kunnon työkalut. Onkos autosi sedan vai combicoupe?
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24009
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

alustan pultit aukee yleensä helposti. kaapii massat päältä että hyvä hylsy istuu kunnolla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ysisatku-87
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja ysisatku-87 »

32334649 kirjoitti:Varaudu siihen ettei mikään pultti aukea....Kuumennusvehkeet valmiiksi ja kunnon työkalut. Onkos autosi sedan vai combicoupe?
Compi coupe mallihan toi on
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Laitatko vakiojouset vai kuormajouset? Omaan combiin laitettiin kuormajouset mikä oli huippuratkasu.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
ysisatku-87
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja ysisatku-87 »

32334649 kirjoitti:Laitatko vakiojouset vai kuormajouset? Omaan combiin laitettiin kuormajouset mikä oli huippuratkasu.
En oo jousia vielä edes ostanut. Katotaan jos kuormajousia ois täällä motonetissä, tai sit täytyy kysellä täältä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Alatukivarsien etuliinnityksen pultit yleensä aukeavat OK, ellei autossa ole ruostevaurio iskaripalkin etukulmassa ja takapenkin alla märkää. Nuo pultit on kierretty säältä suojassa korin sisäpuolella takapenkin alla olevaan kierrekappaleeseen, ruoste ei niitä yleensä jumita.

Takaiskarin alapultit sen sijaan on yleisesti jumissa, alapuslan holkki ruostunut kiinni pulttiin. Iskarin alapäätähän ei tarvitse irrottaa jousen vaihdossa, kun irrottaa alatukivarren etukiinnityksen.

Jos autossa on kallistuksenvakaajat, niin molemmat puolet on syytä löysätä samanaikaisesti.

Jos autossa olisi ABS-jarrut, pitäisi irrotella ABS-anturin johdon kiinnikkeet alatukivarresta ennen tukivarren alas kampeamista. Takapyöriin vaikuttavan käsijarruvaijerin tukivarsikiinnikkeen joutuu irrottamaan, ellei vaijeria saa irti satulasta.
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Siihen kun varaa uudet iskarit samaan syssyyn niin ei tule ylläriä,meinaan jos aiot irroittaa vanhat kummasta päästä tahansa ja pellin palasen sekä hitsaus välineet. :D
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Laita ihmeessä kuormajouset. Jämäköittää combissa perää mukavasti. Roikkuu usein pahasti vanhoilla vakiojousilla. Mulla huomas eron silmillä jousivaihdon jälkeen
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24009
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuormajouset on kyl kauheen kovat ellei ole todellista tarvetta roudata sataa kiloa subbareita takaluukussa, jättäisin hyllyyn.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Mihinkä sitä on tottunu kukin...mielestäni combin perä on liian lurppa vakijousilla ja se roikkuminen om kauheen näköstä. Mutta pieni roikkuminen voi kuulua saabbiin,henk. Koht vaan en tykkää.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24009
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

combin perä on painavampi ku sedanin. siitä syystä roikkuu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin