Saab 900 -88 takajousien vaihto
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23
Saab 900 -88 takajousien vaihto
Pitäis vaihdella takajouset, kuinkas se onnistuu? Otetaanko toi tukivarsi auki sieltä jalkatilojen puolelta, iskari alhaalta irti? Tarvitaanko jousipuristimia tai muita työkaluja?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
Juuri noin. ei tarvitse puristimia. jalalla painaa tukivartta alaspäin.
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
mulla sellanen muistikuva, jotta ei tarvinnu availla iskareita.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
tukivarren etummaiset pultit auki ja iskari irti alhaalta niin saa jouden vaihdettua. tai ainakin noin itse sain sen helposti vaihdettua. kannattaa sitten pönkätä sitä taka-akselia esim. tunkilla niin ei tarvii ruveta käsin taistelemaan takasinlaitossa.
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
Varaudu siihen ettei mikään pultti aukea....Kuumennusvehkeet valmiiksi ja kunnon työkalut. Onkos autosi sedan vai combicoupe?
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
alustan pultit aukee yleensä helposti. kaapii massat päältä että hyvä hylsy istuu kunnolla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
Compi coupe mallihan toi on32334649 kirjoitti:Varaudu siihen ettei mikään pultti aukea....Kuumennusvehkeet valmiiksi ja kunnon työkalut. Onkos autosi sedan vai combicoupe?
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
Laitatko vakiojouset vai kuormajouset? Omaan combiin laitettiin kuormajouset mikä oli huippuratkasu.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
En oo jousia vielä edes ostanut. Katotaan jos kuormajousia ois täällä motonetissä, tai sit täytyy kysellä täältä.32334649 kirjoitti:Laitatko vakiojouset vai kuormajouset? Omaan combiin laitettiin kuormajouset mikä oli huippuratkasu.
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
Alatukivarsien etuliinnityksen pultit yleensä aukeavat OK, ellei autossa ole ruostevaurio iskaripalkin etukulmassa ja takapenkin alla märkää. Nuo pultit on kierretty säältä suojassa korin sisäpuolella takapenkin alla olevaan kierrekappaleeseen, ruoste ei niitä yleensä jumita.
Takaiskarin alapultit sen sijaan on yleisesti jumissa, alapuslan holkki ruostunut kiinni pulttiin. Iskarin alapäätähän ei tarvitse irrottaa jousen vaihdossa, kun irrottaa alatukivarren etukiinnityksen.
Jos autossa on kallistuksenvakaajat, niin molemmat puolet on syytä löysätä samanaikaisesti.
Jos autossa olisi ABS-jarrut, pitäisi irrotella ABS-anturin johdon kiinnikkeet alatukivarresta ennen tukivarren alas kampeamista. Takapyöriin vaikuttavan käsijarruvaijerin tukivarsikiinnikkeen joutuu irrottamaan, ellei vaijeria saa irti satulasta.
Takaiskarin alapultit sen sijaan on yleisesti jumissa, alapuslan holkki ruostunut kiinni pulttiin. Iskarin alapäätähän ei tarvitse irrottaa jousen vaihdossa, kun irrottaa alatukivarren etukiinnityksen.
Jos autossa on kallistuksenvakaajat, niin molemmat puolet on syytä löysätä samanaikaisesti.
Jos autossa olisi ABS-jarrut, pitäisi irrotella ABS-anturin johdon kiinnikkeet alatukivarresta ennen tukivarren alas kampeamista. Takapyöriin vaikuttavan käsijarruvaijerin tukivarsikiinnikkeen joutuu irrottamaan, ellei vaijeria saa irti satulasta.
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
Siihen kun varaa uudet iskarit samaan syssyyn niin ei tule ylläriä,meinaan jos aiot irroittaa vanhat kummasta päästä tahansa ja pellin palasen sekä hitsaus välineet.
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
Laita ihmeessä kuormajouset. Jämäköittää combissa perää mukavasti. Roikkuu usein pahasti vanhoilla vakiojousilla. Mulla huomas eron silmillä jousivaihdon jälkeen
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
kuormajouset on kyl kauheen kovat ellei ole todellista tarvetta roudata sataa kiloa subbareita takaluukussa, jättäisin hyllyyn.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
Mihinkä sitä on tottunu kukin...mielestäni combin perä on liian lurppa vakijousilla ja se roikkuminen om kauheen näköstä. Mutta pieni roikkuminen voi kuulua saabbiin,henk. Koht vaan en tykkää.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 -88 takajousien vaihto
combin perä on painavampi ku sedanin. siitä syystä roikkuu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659