jäähdytinnesteet taivaalle?
Mankkaalta löytyy pikkupaja nimeltä Virtauskansi Oy, joka tekee plaanaukset ja muutkin kansityöt varsin kohtuulliseen hintaan. Kannen plaanaus on yleensä 30-40€ eli ei paha. Epäilen tosin, että mahdollisen halkeaman korjaaminen ei tuolla onnistu. Tuollaisen kansia saa kuitenkin puoli-ilmaiseksi mistä vaan, joten haljenneella kannella kannattanee joka tapauksessa heittää vesilintua ja hommata ehjä tilalle.babar kirjoitti:Paljonkohan maksaisi:
kannen oikaisu
kannen oikaisu + mahdollisen halkeaman korjaus
pääkaupunkiseudulla?
Tietääkö kukaan halpoja/hyviä pajoja?
Taitaa olla ensi viikonloppuna ohjelmaa..
Soita sinne pajalle, mitä pitää irroittaa. Varmaan saavat plaanattua, vaikka nokka-akseli olisikin kiinni, mutta kysymällä varmistat, ettei tule turhaa työtä kummallekaan osapuolelle. Jos sitten joudut ottamaan nokka-akselin irti, niin jokaisesta venttiilistä irto-osat pussiin ja merkintä mistä pytystä ja kummasta venttiilistä on. Venttiileitä voi olla vaikea irroittaa itse, jos ei ole oikeanlaista työkalua. Takaisinasennuksessa saat sitten laitettua säätöpalat oikeisiin venttiileihin, kun vaan otat oikeasta pussista. Toki, voihan sitä pajaa hyödyntää niinkin, että viet sen kannen sinne kokonaisena ja pyydät samalla tarkistamaan venttilivälykset. Tuo pikkasen lisähintaa, mutta olisipahan sekin sitten tehty. Mutta siis kysymällä selviää.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Nonni,
Ei nyt kumminkaan aleta kakkaohjeita vääntämään alan harrastajalle, jookosta.
Tee se sit kunnolla.
Elikkäs, kansi bort härifrån ja joko teet siitä hyvän tai ostat käytetyn.
Ota ihmeessä ne venat ja kaikki kilkkeet irti, mitä saat ja voit. Saat ne ihan Motonetista saatavalla venttiilipuristimella irti. Ei ole mitään tähtitiedettä tuo 8V kansi. Sitten vasta koneistamoon. Saat sen pesun sitten siihen hyvin.
Plaanauksen jälkeen sitten hioa hiontatahnaa käyttäen uudelleen seetit tiiviiksi venoihin. Saat venoista ihan hiekkapaperilla kaikki karstat poies ja samalla voit hioa järkeä käyttäen ne palopuolelta puhtaiksi. Shimmität ne myös uusiksi sitten korjauskäsikirjaa apuna käyttäen. Tämän jälkeen homma nippuun ja saat NIIIIIIN monta huoletonta kilsaa plakkariin ETTÄ! Käy tasaiseen ja kulutus on minimaalista...
Varmaan joku guru osaa heittää tähän jatkoksi ne välykset ihan muistista.
Kuten varmaan tiedät, pidä mielessä mikä menee mihinkin koloon ja rakoon. Ne palikat ovat kuitenkin hioutuneet aikas hyvin omiin uomiin.
-H-
Ei nyt kumminkaan aleta kakkaohjeita vääntämään alan harrastajalle, jookosta.
Tee se sit kunnolla.
Elikkäs, kansi bort härifrån ja joko teet siitä hyvän tai ostat käytetyn.
Ota ihmeessä ne venat ja kaikki kilkkeet irti, mitä saat ja voit. Saat ne ihan Motonetista saatavalla venttiilipuristimella irti. Ei ole mitään tähtitiedettä tuo 8V kansi. Sitten vasta koneistamoon. Saat sen pesun sitten siihen hyvin.
Plaanauksen jälkeen sitten hioa hiontatahnaa käyttäen uudelleen seetit tiiviiksi venoihin. Saat venoista ihan hiekkapaperilla kaikki karstat poies ja samalla voit hioa järkeä käyttäen ne palopuolelta puhtaiksi. Shimmität ne myös uusiksi sitten korjauskäsikirjaa apuna käyttäen. Tämän jälkeen homma nippuun ja saat NIIIIIIN monta huoletonta kilsaa plakkariin ETTÄ! Käy tasaiseen ja kulutus on minimaalista...
Varmaan joku guru osaa heittää tähän jatkoksi ne välykset ihan muistista.
Kuten varmaan tiedät, pidä mielessä mikä menee mihinkin koloon ja rakoon. Ne palikat ovat kuitenkin hioutuneet aikas hyvin omiin uomiin.
-H-
Yleisesti ottaen, huolenaihetta on silloin, jos jäähdytysnestettä häviää, eikä auto merkkaa reviiriä. Mulla on kokemusta kahdella erimerkkisellä autolla tapahtuneesta kannentiivisteen palamisesta. Peilistä ei näkynyt mitään muuta, kun harmaata. Pölläkkä oli nimittäin melkoinen. Yhessä autossa se oli silleen, että vasta täysin lämpimällä koneella rupesi savuamaan (höyryämään). Yks vihjehän siihen nestevuodon tutkimiseen on ruuvata sytytystulpat pois. Tulppa on todennäköisesti erittäin kaunis ja karstaton siinä sylinterissä, johon vesi on päässyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vuoto vuotaa myös toiseen suuntaan, olen kyllä kuullut tapauksestakin jossa startti hyytyi kun pytyt olivat täynnä vettä. Tällöin vaan vaihde päälle ja konetta hieman takaperin ja lähti käymään :)9000CD23T kirjoitti:Mutta jos sinne pyttyyn pääsee vettä oikein kunnolla ja molemmat venttiilit ovat kiinni mäntä tulee ylös ja tunnetusti neste ei puristu kasaan.
Mites sitten käyneekään....?
Ja olen törmännyt tapaukseen jossa oli kiertokanki vääntynyt sekä toiseen, jossa oli mäntä rikkoontunut.mcfeast kirjoitti: Vuoto vuotaa myös toiseen suuntaan, olen kyllä kuullut tapauksestakin jossa startti hyytyi kun pytyt olivat täynnä vettä. Tällöin vaan vaihde päälle ja konetta hieman takaperin ja lähti käymään
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
No sain irrotettua kannen, pitkän tarkastelun jälkeen totesin, että kannessa ei halkeamaa. Tiiviste sen sijaan oli oudon näköinen, vesikanavien kohdalla reijät olivat pyöreitä, eikä kanavan muotoisia. Toiset reijät olivat n. 3mm ja toiset 5mm. Onko tämä normaali saabin tiiviste vai merkkiä Bi...ma? Vesivuoto oli tullut ilmeisesti 1. sylinteriin, koska mäntä oli aika puhdas verrattuna muihin ja tiiviste oli 1. sylinteri kohdalta oudoimman näköinen.
Mitenköhän tänne palstalle voi laittaa kuvia? voisin räpsiä tiivisteestä kuvia.
Toinen seikka, jota ihmettelin oli tämä virallinen jäähdytysnesteen tyhjennysreikä. Avasin lohkolämppärin alapuolella olevan (ehkä 17mm) pultin ja eipä lorissut mitään ulos, tökkäsin reikään sisälle ja se oli ummessa, ainakin suoraan reiästä ylöspäin. Vettä oli kyllä lohkossa, koska paineilmalla tuli vettä ympäri huonetta.
Mitenköhän tänne palstalle voi laittaa kuvia? voisin räpsiä tiivisteestä kuvia.
Toinen seikka, jota ihmettelin oli tämä virallinen jäähdytysnesteen tyhjennysreikä. Avasin lohkolämppärin alapuolella olevan (ehkä 17mm) pultin ja eipä lorissut mitään ulos, tökkäsin reikään sisälle ja se oli ummessa, ainakin suoraan reiästä ylöspäin. Vettä oli kyllä lohkossa, koska paineilmalla tuli vettä ympäri huonetta.