jäähdytinnesteet taivaalle?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

Viesti Kirjoittaja babar »

OK. Pitääkö kannesta irttottaa kaikki ennen plaanausta? (venttilit, nokka jne.)

Kansi irtoo perjantaina. Kiitos avusta kaikille.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

babar kirjoitti:Paljonkohan maksaisi:

kannen oikaisu

kannen oikaisu + mahdollisen halkeaman korjaus

pääkaupunkiseudulla?

Tietääkö kukaan halpoja/hyviä pajoja?

Taitaa olla ensi viikonloppuna ohjelmaa..
:cry:
Mankkaalta löytyy pikkupaja nimeltä Virtauskansi Oy, joka tekee plaanaukset ja muutkin kansityöt varsin kohtuulliseen hintaan. Kannen plaanaus on yleensä 30-40€ eli ei paha. Epäilen tosin, että mahdollisen halkeaman korjaaminen ei tuolla onnistu. Tuollaisen kansia saa kuitenkin puoli-ilmaiseksi mistä vaan, joten haljenneella kannella kannattanee joka tapauksessa heittää vesilintua ja hommata ehjä tilalle.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Soita sinne pajalle, mitä pitää irroittaa. Varmaan saavat plaanattua, vaikka nokka-akseli olisikin kiinni, mutta kysymällä varmistat, ettei tule turhaa työtä kummallekaan osapuolelle. Jos sitten joudut ottamaan nokka-akselin irti, niin jokaisesta venttiilistä irto-osat pussiin ja merkintä mistä pytystä ja kummasta venttiilistä on. Venttiileitä voi olla vaikea irroittaa itse, jos ei ole oikeanlaista työkalua. Takaisinasennuksessa saat sitten laitettua säätöpalat oikeisiin venttiileihin, kun vaan otat oikeasta pussista. Toki, voihan sitä pajaa hyödyntää niinkin, että viet sen kannen sinne kokonaisena ja pyydät samalla tarkistamaan venttilivälykset. Tuo pikkasen lisähintaa, mutta olisipahan sekin sitten tehty. Mutta siis kysymällä selviää.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Nonni,

Ei nyt kumminkaan aleta kakkaohjeita vääntämään alan harrastajalle, jookosta.

Tee se sit kunnolla.

Elikkäs, kansi bort härifrån ja joko teet siitä hyvän tai ostat käytetyn.

Ota ihmeessä ne venat ja kaikki kilkkeet irti, mitä saat ja voit. Saat ne ihan Motonetista saatavalla venttiilipuristimella irti. Ei ole mitään tähtitiedettä tuo 8V kansi. Sitten vasta koneistamoon. Saat sen pesun sitten siihen hyvin.

Plaanauksen jälkeen sitten hioa hiontatahnaa käyttäen uudelleen seetit tiiviiksi venoihin. Saat venoista ihan hiekkapaperilla kaikki karstat poies ja samalla voit hioa järkeä käyttäen ne palopuolelta puhtaiksi. Shimmität ne myös uusiksi sitten korjauskäsikirjaa apuna käyttäen. Tämän jälkeen homma nippuun ja saat NIIIIIIN monta huoletonta kilsaa plakkariin ETTÄ! Käy tasaiseen ja kulutus on minimaalista...

Varmaan joku guru osaa heittää tähän jatkoksi ne välykset ihan muistista.

Kuten varmaan tiedät, pidä mielessä mikä menee mihinkin koloon ja rakoon. Ne palikat ovat kuitenkin hioutuneet aikas hyvin omiin uomiin.

-H-
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

hessu75 kirjoitti: Saabin kansi on niin vahva, että en usko siellä mitään halkeamia olevan. Juu gotta biliiv!
Tuommoisilla lauseilla ei vaan poissuljeta tosiasioita, tämä maa on _täynnä_ haljenneita 8v ja 2.3l/2.1l 16v kansia :)
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Eihä :D

Saab o paraas!
Koko suku melkein ajaa uudemmilla ja vanhemmilla Saabeilla, oikeesti. Meni vähä OT...

-H-
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Kertokaahan millainen kuplinta paisarissa on vaarallista..... Tänään omaani lämpimänä vilkaisin fikkarin kanssa ja näkyi sellaista pientä kuplaa (hivenen Vissypullon hiilihappokuplaa pienempää)...Onko tämä nyt "sitä" vai ei :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Muksu kirjoitti:Kertokaahan millainen kuplinta paisarissa on vaarallista..... Tänään omaani lämpimänä vilkaisin fikkarin kanssa ja näkyi sellaista pientä kuplaa (hivenen Vissypullon hiilihappokuplaa pienempää)...Onko tämä nyt "sitä" vai ei :roll:
Todennäköisesti ei.
900C -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yleisesti ottaen, huolenaihetta on silloin, jos jäähdytysnestettä häviää, eikä auto merkkaa reviiriä. Mulla on kokemusta kahdella erimerkkisellä autolla tapahtuneesta kannentiivisteen palamisesta. Peilistä ei näkynyt mitään muuta, kun harmaata. Pölläkkä oli nimittäin melkoinen. Yhessä autossa se oli silleen, että vasta täysin lämpimällä koneella rupesi savuamaan (höyryämään). Yks vihjehän siihen nestevuodon tutkimiseen on ruuvata sytytystulpat pois. Tulppa on todennäköisesti erittäin kaunis ja karstaton siinä sylinterissä, johon vesi on päässyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Mulla on aina paisuntasäiliössä porissu eikä nestettä hävinnyt tai muita ongelmia. Vaihdoin sitten paisuntasäiliön korkin uuteen kun vanha hajosi käteen. Tämän rupesi käynnistymään kahdella ja nesteet katoamaan koska ilmeisesti paine puristi vedet pyttyihin.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mutta jos sinne pyttyyn pääsee vettä oikein kunnolla ja molemmat venttiilit ovat kiinni mäntä tulee ylös ja tunnetusti neste ei puristu kasaan.
Mites sitten käyneekään....?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

9000CD23T kirjoitti:Mutta jos sinne pyttyyn pääsee vettä oikein kunnolla ja molemmat venttiilit ovat kiinni mäntä tulee ylös ja tunnetusti neste ei puristu kasaan.
Mites sitten käyneekään....?
Vuoto vuotaa myös toiseen suuntaan, olen kyllä kuullut tapauksestakin jossa startti hyytyi kun pytyt olivat täynnä vettä. Tällöin vaan vaihde päälle ja konetta hieman takaperin ja lähti käymään :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tai ottaa tulpat irti, pyöräyttää sylinterit tyhjiksi, tulpat takaisin kiinni ja menoksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

mcfeast kirjoitti: Vuoto vuotaa myös toiseen suuntaan, olen kyllä kuullut tapauksestakin jossa startti hyytyi kun pytyt olivat täynnä vettä. Tällöin vaan vaihde päälle ja konetta hieman takaperin ja lähti käymään :)
Ja olen törmännyt tapaukseen jossa oli kiertokanki vääntynyt sekä toiseen, jossa oli mäntä rikkoontunut.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

Viesti Kirjoittaja babar »

No sain irrotettua kannen, pitkän tarkastelun jälkeen totesin, että kannessa ei halkeamaa. Tiiviste sen sijaan oli oudon näköinen, vesikanavien kohdalla reijät olivat pyöreitä, eikä kanavan muotoisia. Toiset reijät olivat n. 3mm ja toiset 5mm. Onko tämä normaali saabin tiiviste vai merkkiä Bi...ma? Vesivuoto oli tullut ilmeisesti 1. sylinteriin, koska mäntä oli aika puhdas verrattuna muihin ja tiiviste oli 1. sylinteri kohdalta oudoimman näköinen.


Mitenköhän tänne palstalle voi laittaa kuvia? voisin räpsiä tiivisteestä kuvia.


Toinen seikka, jota ihmettelin oli tämä virallinen jäähdytysnesteen tyhjennysreikä. Avasin lohkolämppärin alapuolella olevan (ehkä 17mm) pultin ja eipä lorissut mitään ulos, tökkäsin reikään sisälle ja se oli ummessa, ainakin suoraan reiästä ylöspäin. Vettä oli kyllä lohkossa, koska paineilmalla tuli vettä ympäri huonetta.
Vastaa Viestiin