Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Terve!

Eilen tuli pari tuntia heitettyä hukkaan, kun yritettiin kaverin kanssa irrotella Saab 90:n lampunpesijän moottoria. Eipä liikkunut sitten mihinkään suuntaan vaan pönötti vanhalla paikallaan kuin tatti. Otettiin irti akku, ja korvakeruuvi, joka on kiinni flektin kehyksessä. Lisäksi irrotettiin vivusto maskin puolelta. Onko vekotin kiinni jotenkin syylärin alta?

Liekö jollain jonkunlaista kuvaa tai osaisiko joku selittää miten se lähtee irti?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ruuveilla syylärin pohjassa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Miten niihin ruuveihin pääsee käsiksi? Pitääkö syyläri irrottaa kokonaan, vai riittääkö että irrottelee vaan kiinnikkeistään ja kallistelee?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

joutunee nostamaan pois. ristipää kanta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuva Kuva
Kuva Kuva
KuvaKuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Eli kuten jus:in kuvista näkyy, pelkkä moottori pitäisi lähteä irroittamatta syylärin alla olevaa kiinnikettä. Moottorista lähtee vain kiinnikkeen läpi menevä kierretappi/akseli, jonka koneiston puoleisessa päässä on yksi mutteri. Tämän kun ottaa irti, niin moottori lähtee vetämällä.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Onko joku purkanu tommosta moottoria? Mä purkasin, mut en saanu kasaan enää :oops: Näytti nimittäin siltä, että voimansiirron keskikokosen rattaan läpi moottorin puolelta tuleva metallitanko olis ollu vääntynyt ja ryhdyin sitä sitten siinä vääntelemään takasin, niin poikkihan se napsahti. No, onneks on varaosa. Rikki se oli muutenkin.

Pitääks ton pesijän moottorin tangon, mikä siitä lähtee ja menee pyyhkimille, käsivoimin liikkua?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja mestari »

liikkuu kun vetelee umpioiden kohdalta ulos sisään muuten ei jaksa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Tuli vaihdettua purkuosa sitten edellisen moottorin tilalle, vaan eipä lähde pyörimään sekään.. Missäs vaiheessa tuolle lampunpesurile tulee sähköä? Samassa vaiheessa kun pissapoika käy?

Onko näissä ollut yleensä mitä ongelmaa näissä pesurinmoottoriongelmissa?

Mitä ne neljä piuhaa, (musta, punainen, keltainen ja ruskea) jotka moottoriin tulee, ovat?

Musta lienee maa, ja kaikki muut ovat jonkin sortin plussaa ilmeisesti, sillä jos mustan pistää maihin, niin joka nastasta moottori rullaa... Pitääkö olla näin?

Mihin noita kaikkia värejä tarvitaan?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja jus »

Olikohan niin, että punainen on melko jatkuva plussa, keltainen liikkeellekäskevä heräteplussa (sama kuin pissapojan pumpulle plus), musta tietenkin maa ja ruskea relettä ohjaava stoppikohtatieto. Ja rele maadoittaa sen "melko jatkuvan plussan" silloin kun ollaan stoppikohdan kohdalla eikä herätejännite ole kytkettynä.

Se plussan maadoitus releellä on varmistamassa, ettei moottori jatka samoilla vauhdeilla stoppikohdan ohi, sähköjarru.

Tarkistitko valopyyhkijän sulakkeen erillisessä pitimessä sulake/reletaulun päädyssä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Kiitos, jus, vastauksesta!

Tämä selvitti jo paljon. Onko itse moottorissa siis joku relesysteemi sisäänrakennettuna?

Sulaketta en ole vielä varmistanut, pitää kattoo sekin huomenna..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja jus »

Ajovalopyyhkijän rele on reletaulussa siellä missä enimmäkssen 90:n muutkin releet.
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Miten 99/90:n lampunpesijän moottori lähtee irti?

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Muutaman hikisen ähellystuokion päätteeksi vihdoin lampunpesuri alkoi toimia:

Moottorinirrotuksen yhteydessä muutama viikko sitten vaihdoin tuntemattomassa kunnossa olevan pesurinmoottorin entisen tilalle, josta liitinnasta oli katkennut. Ei tullut kokeiltua asentaessa toimiiko moottori vai ei, vaikka itseasiassa se olisi ollut helppo homma tehdä akun kanssa.

Tämä asennettu moottori ei lähtenyt pyörimään vaikka sille antoi virtaa kaikkiin nastoihin. Päätin kuitenkin availla moottorin sähköpuolen kopan ja tutkiskella, josko sieltä löytyisi vikaa:

No, sieltähän löytyi moottorin hiilien kiristinjousen tilalle värkätty ranetus kuminauhasta, joka ei tietenkään enää toiminut. Siispä irrallisesta moottorista vaihtojousi kuminauhan tilalle ja moottori äheltämällä pakettiin.

Lopputulos: Toimiva systeemi! Nyt pelaa ja näyttää muuten tyylikkäältä! Tekis mieli jatkuvasti ajella lamppuja pesien taajamien sisäpuolella :D
Vastaa Viestiin