99 Tbo:n jouset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 Tbo:n jouset

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Selvä, tuohan kuulostaa hyvältä!
Juu, lapsuudesta on hyvin mielessä nuos Saabien läppien raapimiset :)
Mitenkäs tuo etuvakaajan asennus Ysiysiin? Onko Satkun jousien käyttö ihan bolt-on ratkaisu, vai pitääkö muutakin osaa vaihtaa/muokata?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99 Tbo:n jouset

Viesti Kirjoittaja rr »

Tuossa muutama vanha kuva vuosilta 2001-2004. Ei ole aikajärjestyksessä, mutta kuvissa missä INCAt alla, taitaa olla jo 900:n jouset, KYBit ja vakaajat. Etuvakaaja näkyy myös, takavakaaja on plug and pray asennus...

http://s1373.photobucket.com/user/ne20c ... t=2&page=1
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 Tbo:n jouset

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Onko tuo etuvakaaja 99 turboissa ollut? 900:n vakaaja ei varmaankaan sovi?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99 Tbo:n jouset

Viesti Kirjoittaja rr »

Tuo on 900:n vakaaja. En ole koskaan nähny 99:ssä omaa vakaajaa. Vähä lekalla pitää tuota sisäsuojan alareunaa muokata, niin sopii.

Kuva
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 Tbo:n jouset

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ok. En ole minäkään nähnyt 99:n vakaajaa -siksipä ajattelin, josko olis turboissa ollut, kun en ole koskaan sellaisen alustaa nähnyt.
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta muutokselta! Pitääpä alkaa haalia osia, niin sittenhän sen näkee, miten nuo osat tuonne sopivat.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: 99 Tbo:n jouset

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Aika helppo projekti, poraa vaan kiinnitysreiät pitkittäispalkkeihin ja jo edellä sanotut reiän suurennokset.
Muuttuu kyllä aika mukavaks ajettavaks....itellä vielä madallusjouset näiden parina.
Tai ainakin ite tykkään noin kesäautossa 8)
Lahti411 kirjoitti:Ok. En ole minäkään nähnyt 99:n vakaajaa -siksipä ajattelin, josko olis turboissa ollut, kun en ole koskaan sellaisen alustaa nähnyt.
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta muutokselta! Pitääpä alkaa haalia osia, niin sittenhän sen näkee, miten nuo osat tuonne sopivat.
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 Tbo:n jouset

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuo Lesjöforsin madallussarja kyllä jotenkin houkuttaa kovasti. Mutta jos sellaisen asentaa, niin rytiseekö auto joka montussa sen jälkeen? Eli jos soralle erehtyy, niin leviääkö kojelauta samaan tahtiin irtoavien hammaspaikkojen kanssa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 Tbo:n jouset

Viesti Kirjoittaja jus »

900:n kallistuksenvakaajista 99:ssä oli juttua tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 47#p535447

Kuvia eräästä vakaaja-asennuksesta:
http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... 9_vakaajat

Orkkisjouset voivat tähän mennessä kuljettuna jo oikeasti olla muuttuneet madallusjousiksi. Alla olevista kuvista toisessa kuvassa on edessä orkkisjouset ja takana kierroksen katkaistut kuormajouset, toisessa on madallusjouset, takajousien yläpäässä ylimääräinen 10 mm kumikiekko:

Kuva Kuva

Korkeus on aika sama, Suomen muhkuraisilla teillä vakiojousilla kruisailee mukavammin. Madallusjouset ovat jäykemmät. Kurviin pystyy ajamaan kovempaa ilman että pahasti kallistuu, vaikkei kallistuksenvakaajia olekaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: 99 Tbo:n jouset

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

No, kyllähän se kovenee tottakai. mutta itse tykkään.
Mutta rengastus vaikuttaa myös paljon. Itsellä pyörii alla 205 leveet 17 tuumaset...olisko profiili ollu 40.

Kyllä olen noillakin santatiellä ajellut ja ei mitään ihmeempiä räminöitä (rauhallinen vauhti). Noh, jos toi olis koko kesän ainoo käyttis niin muuttaisin rengastuksen 16 tuumaseks.
(ps. on tolla niin kiva kyllä vedellä ramppejakin ylös nykysellä rengastuksella => ai noo ongelma on pienoinen vetely)
ja jos paljon ajaisi santateillä niin pitäis vaan 15 tuumaset kiekot alla.

Lahti411 kirjoitti:Tuo Lesjöforsin madallussarja kyllä jotenkin houkuttaa kovasti. Mutta jos sellaisen asentaa, niin rytiseekö auto joka montussa sen jälkeen? Eli jos soralle erehtyy, niin leviääkö kojelauta samaan tahtiin irtoavien hammaspaikkojen kanssa?
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 Tbo:n jouset

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mä varmaan pitäisin pyörä/rengaskoon suht alkuperäisenä. US-turbot voisivat sopia tällaiseen 80-luvun autoon. Tavoitteena olisi hieman madaltaa alustaa, mutta pitää auto alkuperäisen oloisena ja suh tmukavana ajettavana vaikka päivittäisessä käytössä. Muutos olisi luokkaa normi ykköskoppainen Golf vs. Golf GTi niin ulkonäöllisesti kuin ajettavuudeltaan (ja ehkä myöhemmin tehoiltaan).
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 Tbo:n jouset

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mites 205 levyinen rengas asettuu? muistini mukaan eräästä 99:Sistä piti reaktiotankoa muokata jotta 205 vakio vanteella mahtui pyörimään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin