99 Tbo:n jouset
Re: 99 Tbo:n jouset
Selvä, tuohan kuulostaa hyvältä!
Juu, lapsuudesta on hyvin mielessä nuos Saabien läppien raapimiset
Mitenkäs tuo etuvakaajan asennus Ysiysiin? Onko Satkun jousien käyttö ihan bolt-on ratkaisu, vai pitääkö muutakin osaa vaihtaa/muokata?
Juu, lapsuudesta on hyvin mielessä nuos Saabien läppien raapimiset
Mitenkäs tuo etuvakaajan asennus Ysiysiin? Onko Satkun jousien käyttö ihan bolt-on ratkaisu, vai pitääkö muutakin osaa vaihtaa/muokata?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 Tbo:n jouset
Tuossa muutama vanha kuva vuosilta 2001-2004. Ei ole aikajärjestyksessä, mutta kuvissa missä INCAt alla, taitaa olla jo 900:n jouset, KYBit ja vakaajat. Etuvakaaja näkyy myös, takavakaaja on plug and pray asennus...
http://s1373.photobucket.com/user/ne20c ... t=2&page=1
http://s1373.photobucket.com/user/ne20c ... t=2&page=1
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 99 Tbo:n jouset
Onko tuo etuvakaaja 99 turboissa ollut? 900:n vakaaja ei varmaankaan sovi?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 Tbo:n jouset
Tuo on 900:n vakaaja. En ole koskaan nähny 99:ssä omaa vakaajaa. Vähä lekalla pitää tuota sisäsuojan alareunaa muokata, niin sopii.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 99 Tbo:n jouset
Ok. En ole minäkään nähnyt 99:n vakaajaa -siksipä ajattelin, josko olis turboissa ollut, kun en ole koskaan sellaisen alustaa nähnyt.
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta muutokselta! Pitääpä alkaa haalia osia, niin sittenhän sen näkee, miten nuo osat tuonne sopivat.
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta muutokselta! Pitääpä alkaa haalia osia, niin sittenhän sen näkee, miten nuo osat tuonne sopivat.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 Tbo:n jouset
Aika helppo projekti, poraa vaan kiinnitysreiät pitkittäispalkkeihin ja jo edellä sanotut reiän suurennokset.
Muuttuu kyllä aika mukavaks ajettavaks....itellä vielä madallusjouset näiden parina.
Tai ainakin ite tykkään noin kesäautossa
Muuttuu kyllä aika mukavaks ajettavaks....itellä vielä madallusjouset näiden parina.
Tai ainakin ite tykkään noin kesäautossa
Lahti411 kirjoitti:Ok. En ole minäkään nähnyt 99:n vakaajaa -siksipä ajattelin, josko olis turboissa ollut, kun en ole koskaan sellaisen alustaa nähnyt.
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta muutokselta! Pitääpä alkaa haalia osia, niin sittenhän sen näkee, miten nuo osat tuonne sopivat.
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Re: 99 Tbo:n jouset
Tuo Lesjöforsin madallussarja kyllä jotenkin houkuttaa kovasti. Mutta jos sellaisen asentaa, niin rytiseekö auto joka montussa sen jälkeen? Eli jos soralle erehtyy, niin leviääkö kojelauta samaan tahtiin irtoavien hammaspaikkojen kanssa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99 Tbo:n jouset
900:n kallistuksenvakaajista 99:ssä oli juttua tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 47#p535447
Kuvia eräästä vakaaja-asennuksesta:
http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... 9_vakaajat
Orkkisjouset voivat tähän mennessä kuljettuna jo oikeasti olla muuttuneet madallusjousiksi. Alla olevista kuvista toisessa kuvassa on edessä orkkisjouset ja takana kierroksen katkaistut kuormajouset, toisessa on madallusjouset, takajousien yläpäässä ylimääräinen 10 mm kumikiekko:
Korkeus on aika sama, Suomen muhkuraisilla teillä vakiojousilla kruisailee mukavammin. Madallusjouset ovat jäykemmät. Kurviin pystyy ajamaan kovempaa ilman että pahasti kallistuu, vaikkei kallistuksenvakaajia olekaan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 47#p535447
Kuvia eräästä vakaaja-asennuksesta:
http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... 9_vakaajat
Orkkisjouset voivat tähän mennessä kuljettuna jo oikeasti olla muuttuneet madallusjousiksi. Alla olevista kuvista toisessa kuvassa on edessä orkkisjouset ja takana kierroksen katkaistut kuormajouset, toisessa on madallusjouset, takajousien yläpäässä ylimääräinen 10 mm kumikiekko:
Korkeus on aika sama, Suomen muhkuraisilla teillä vakiojousilla kruisailee mukavammin. Madallusjouset ovat jäykemmät. Kurviin pystyy ajamaan kovempaa ilman että pahasti kallistuu, vaikkei kallistuksenvakaajia olekaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 Tbo:n jouset
No, kyllähän se kovenee tottakai. mutta itse tykkään.
Mutta rengastus vaikuttaa myös paljon. Itsellä pyörii alla 205 leveet 17 tuumaset...olisko profiili ollu 40.
Kyllä olen noillakin santatiellä ajellut ja ei mitään ihmeempiä räminöitä (rauhallinen vauhti). Noh, jos toi olis koko kesän ainoo käyttis niin muuttaisin rengastuksen 16 tuumaseks.
(ps. on tolla niin kiva kyllä vedellä ramppejakin ylös nykysellä rengastuksella => ai noo ongelma on pienoinen vetely)
ja jos paljon ajaisi santateillä niin pitäis vaan 15 tuumaset kiekot alla.
Mutta rengastus vaikuttaa myös paljon. Itsellä pyörii alla 205 leveet 17 tuumaset...olisko profiili ollu 40.
Kyllä olen noillakin santatiellä ajellut ja ei mitään ihmeempiä räminöitä (rauhallinen vauhti). Noh, jos toi olis koko kesän ainoo käyttis niin muuttaisin rengastuksen 16 tuumaseks.
(ps. on tolla niin kiva kyllä vedellä ramppejakin ylös nykysellä rengastuksella => ai noo ongelma on pienoinen vetely)
ja jos paljon ajaisi santateillä niin pitäis vaan 15 tuumaset kiekot alla.
Lahti411 kirjoitti:Tuo Lesjöforsin madallussarja kyllä jotenkin houkuttaa kovasti. Mutta jos sellaisen asentaa, niin rytiseekö auto joka montussa sen jälkeen? Eli jos soralle erehtyy, niin leviääkö kojelauta samaan tahtiin irtoavien hammaspaikkojen kanssa?
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Re: 99 Tbo:n jouset
Mä varmaan pitäisin pyörä/rengaskoon suht alkuperäisenä. US-turbot voisivat sopia tällaiseen 80-luvun autoon. Tavoitteena olisi hieman madaltaa alustaa, mutta pitää auto alkuperäisen oloisena ja suh tmukavana ajettavana vaikka päivittäisessä käytössä. Muutos olisi luokkaa normi ykköskoppainen Golf vs. Golf GTi niin ulkonäöllisesti kuin ajettavuudeltaan (ja ehkä myöhemmin tehoiltaan).
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 Tbo:n jouset
mites 205 levyinen rengas asettuu? muistini mukaan eräästä 99:Sistä piti reaktiotankoa muokata jotta 205 vakio vanteella mahtui pyörimään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659