

Älä aja kauaa näillä öljyillä, ei se vesi siellä niin paha ole, mutta se jäähdytysneste(glykoli) on tehokas surma laakereille!dimebak kirjoitti:
Tuosta vesipumppuremontista tuli sellainen "jälkiseuraamus", että jonku ajan päästä pitää mennä vaihdattaan uudestaan öljyt, kun oli sotkeentunu öljyjen sekaan nestettä. Nyt laitetut öljyt on vähän aikaa "pesemässä" konetta ja sitten uudet sisään.
Jäähdytysnestettä saaneet öljyt on laskettu pois ja tällä hetkellä koneessa on uudet öljyt ja uusi suodatin. Ajan niillä vähän aikaa ja käyn vaihdattaan uudestaan öljyt ja suodattimen.Myrkky kirjoitti:Älä aja kauaa näillä öljyillä, ei se vesi siellä niin paha ole, mutta se jäähdytysneste(glykoli) on tehokas surma laakereille!
Juu, ymmärsin kyllä, mutta siellä on edelleen sitä glykolia joukossa.. itse en ajaisi ekoilla "huuhtelyöljyillä" kuin senverta, että sekoittuvat kunnolla(muutamia kymmeniä kilometrejä enintään).dimebak kirjoitti:Jäähdytysnestettä saaneet öljyt on laskettu pois ja tällä hetkellä koneessa on uudet öljyt ja uusi suodatin. Ajan niillä vähän aikaa ja käyn vaihdattaan uudestaan öljyt ja suodattimen.Myrkky kirjoitti:Älä aja kauaa näillä öljyillä, ei se vesi siellä niin paha ole, mutta se jäähdytysneste(glykoli) on tehokas surma laakereille!
Niillä ei ole ajettu vielä kovinkaan paljoa, ~15 kilsaa. Ja ylihuomenna lähdetään hiihtolomalle Roihin junalla. Joten tiedossa ei ole ajoa kuin matkalippujen haun ja parin kauppareissun verran ennen öljyn vaihtoa.Myrkky kirjoitti:Juu, ymmärsin kyllä, mutta siellä on edelleen sitä glykolia joukossa.. itse en ajaisi ekoilla "huuhtelyöljyillä" kuin senverta, että sekoittuvat kunnolla(muutamia kymmeniä kilometrejä enintään).
Se on hyvä se, meinaan muutaman eri moottorin olen laakeroinut vuosien saatossa pelkän kansipahvivaurion takia, kun neste on päässyt tekemään tuhoa.dimebak kirjoitti:Niillä ei ole ajettu vielä kovinkaan paljoa, ~15 kilsaa. Ja ylihuomenna lähdetään hiihtolomalle Roihin junalla. Joten tiedossa ei ole ajoa kuin matkalippujen haun ja parin kauppareissun verran ennen öljyn vaihtoa.Myrkky kirjoitti:Juu, ymmärsin kyllä, mutta siellä on edelleen sitä glykolia joukossa.. itse en ajaisi ekoilla "huuhtelyöljyillä" kuin senverta, että sekoittuvat kunnolla(muutamia kymmeniä kilometrejä enintään).
Allekirjoitan yllä olevan kommentin. Joka kerta, kun panen oman B-koneeni käyntiin, on minun hetki kuunneltava sen sievää käyntiääntä. H-koneessa kihnuttavat hihnat ja 16-venttiilisessä naputtavat joko venttiilit tai suuttimet. Mutta B-kone jää vain hyrisemään kuin sanoakseen: "Milloin vain sinulle sopii..."dimebak kirjoitti:Mutta kyllä se nätisti käy; ennen ja jälkeen remontin
Pekka Valtanen kirjoitti:Allekirjoitan yllä olevan kommentin. Joka kerta, kun panen oman B-koneeni käyntiin, on minun hetki kuunneltava sen sievää käyntiääntä. H-koneessa kihnuttavat hihnat ja 16-venttiilisessä naputtavat joko venttiilit tai suuttimet. Mutta B-kone jää vain hyrisemään kuin sanoakseen: "Milloin vain sinulle sopii..."dimebak kirjoitti:Mutta kyllä se nätisti käy; ennen ja jälkeen remontin
Valitettavasti vain vesipumppu aiheuttaa minullakin huolta. Kuukauden aikana saa lisätä noin litran nestettä. Onneksi se sentään valuu ulkopuolelle eikä koneeseen sisälle. Monta kertaa olen päättänyt luopua siitä ja tehnyt valmiita listoja eri moottorien vaihtamiseen tarvittavista osista. Ehdolla on ollut T16-myllyä tonnarista DI-sytytyksellä tai 2,1-litraista vaparia (siitä saisi muuten jättää katalysaattorin pois mikä tietäisi noin 150 hv:n tehoja..). Mutta kun aukaisen konepellin ja katson siellä olevaa moottoria, tuntuu se jotenkin kuuluvan siihen autoon. Siellä se on ollut jo kolmekymmentä vuotta. Ja olisi vielä ties miten pitkään jos se vain saa asiallista hoitoa.
Kiitos kiitos, ei tosin mennä rinteeseen, kun kukaan meistä ei sitä harrasta. Kelkalla saatetaan käydä ajamassa.Myrkky kirjoitti:Hyvää lomaa koko porukalle ja rinteessä varovasti!
Itsellä on samoja ajatuksia pyörinyt päässä, kun omassa on jo tehdasvalmisteisena ollut samat välitykset kuin 99 Turbossa. Helpottaa sinänsä 99 Turbon käyttöä vertailuautona, kun tarvitsee vain kytkimen muuttaa vastaamaan mitä Turbossa oli (Pekka Valtanen kirjoitti:Ehdolla on ollut T16-myllyä tonnarista DI-sytytyksellä tai 2,1-litraista vaparia (siitä saisi muuten jättää katalysaattorin pois mikä tietäisi noin 150 hv:n tehoja..). Mutta kun aukaisen konepellin ja katson siellä olevaa moottoria, tuntuu se jotenkin kuuluvan siihen autoon. Siellä se on ollut jo kolmekymmentä vuotta. Ja olisi vielä ties miten pitkään jos se vain saa asiallista hoitoa.
Ongelma on pahimmillaan mikäli vesipumpun akselille on kulunut ura. Silloin on vaihdettava tiivisteiden lisäksi myös ratassarja. Ja niiden saatavuus alkaa olemaan vähän niin ja näin. Motonetilta saa vielä uusimman tyyppistä pumppua, jossa on tiheämpi hammastus. Mutta -76 ja vanhemmissa on karkeampi hammastus ja niitä ei tietääkseni enää saa uutena.Teemu kirjoitti:Onneksi saa kohtuu hintaan uusia pumppuja/korjaussarjoja. Ja taas matka jatkuu piiitkään...
Eipä taida saada. En ole varma asiasta mutta käyttöakselin vaihto saattaisi pelastaa vanhemman pumpun omistajia. Silloin taitaa joutua vaihtamaan jakajan, riippuu tietenkin sen hampaista.Pekka Valtanen kirjoitti:Ongelma on pahimmillaan mikäli vesipumpun akselille on kulunut ura. Silloin on vaihdettava tiivisteiden lisäksi myös ratassarja. Ja niiden saatavuus alkaa olemaan vähän niin ja näin. Motonetilta saa vielä uusimman tyyppistä pumppua, jossa on tiheämpi hammastus. Mutta -76 ja vanhemmissa on karkeampi hammastus ja niitä ei tietääkseni enää saa uutena.Teemu kirjoitti:Onneksi saa kohtuu hintaan uusia pumppuja/korjaussarjoja. Ja taas matka jatkuu piiitkään...