Vesipumppu, korjautettu
No jo oli tapahtumaketju. Itse olen ottanut kahdesti ketjupyörän irti nokka-akselista (eka varaosa-autosta ja toinen omasta ku vaihoin nokka-akselin) ja molemmilla kerroilla olen pyörittänyt koneen ajoitusmerkkiin ja tällä lailla saanu yhden pultin nokkapyörästä irti ja sen tieten siihen metallituen reikään/nokkapyörään kiinni ensin ku olen löysännyt ne kaksi muuta.
Tuosta vesipumppuremontista tuli sellainen "jälkiseuraamus", että jonku ajan päästä pitää mennä vaihdattaan uudestaan öljyt, kun oli sotkeentunu öljyjen sekaan nestettä. Nyt laitetut öljyt on vähän aikaa "pesemässä" konetta ja sitten uudet sisään.
Mutta kyllä se nätisti käy; ennen ja jälkeen remontin
Tuosta vesipumppuremontista tuli sellainen "jälkiseuraamus", että jonku ajan päästä pitää mennä vaihdattaan uudestaan öljyt, kun oli sotkeentunu öljyjen sekaan nestettä. Nyt laitetut öljyt on vähän aikaa "pesemässä" konetta ja sitten uudet sisään.
Mutta kyllä se nätisti käy; ennen ja jälkeen remontin
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Älä aja kauaa näillä öljyillä, ei se vesi siellä niin paha ole, mutta se jäähdytysneste(glykoli) on tehokas surma laakereille!dimebak kirjoitti:
Tuosta vesipumppuremontista tuli sellainen "jälkiseuraamus", että jonku ajan päästä pitää mennä vaihdattaan uudestaan öljyt, kun oli sotkeentunu öljyjen sekaan nestettä. Nyt laitetut öljyt on vähän aikaa "pesemässä" konetta ja sitten uudet sisään.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jäähdytysnestettä saaneet öljyt on laskettu pois ja tällä hetkellä koneessa on uudet öljyt ja uusi suodatin. Ajan niillä vähän aikaa ja käyn vaihdattaan uudestaan öljyt ja suodattimen.Myrkky kirjoitti:Älä aja kauaa näillä öljyillä, ei se vesi siellä niin paha ole, mutta se jäähdytysneste(glykoli) on tehokas surma laakereille!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Juu, ymmärsin kyllä, mutta siellä on edelleen sitä glykolia joukossa.. itse en ajaisi ekoilla "huuhtelyöljyillä" kuin senverta, että sekoittuvat kunnolla(muutamia kymmeniä kilometrejä enintään).dimebak kirjoitti:Jäähdytysnestettä saaneet öljyt on laskettu pois ja tällä hetkellä koneessa on uudet öljyt ja uusi suodatin. Ajan niillä vähän aikaa ja käyn vaihdattaan uudestaan öljyt ja suodattimen.Myrkky kirjoitti:Älä aja kauaa näillä öljyillä, ei se vesi siellä niin paha ole, mutta se jäähdytysneste(glykoli) on tehokas surma laakereille!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Niillä ei ole ajettu vielä kovinkaan paljoa, ~15 kilsaa. Ja ylihuomenna lähdetään hiihtolomalle Roihin junalla. Joten tiedossa ei ole ajoa kuin matkalippujen haun ja parin kauppareissun verran ennen öljyn vaihtoa.Myrkky kirjoitti:Juu, ymmärsin kyllä, mutta siellä on edelleen sitä glykolia joukossa.. itse en ajaisi ekoilla "huuhtelyöljyillä" kuin senverta, että sekoittuvat kunnolla(muutamia kymmeniä kilometrejä enintään).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Se on hyvä se, meinaan muutaman eri moottorin olen laakeroinut vuosien saatossa pelkän kansipahvivaurion takia, kun neste on päässyt tekemään tuhoa.dimebak kirjoitti:Niillä ei ole ajettu vielä kovinkaan paljoa, ~15 kilsaa. Ja ylihuomenna lähdetään hiihtolomalle Roihin junalla. Joten tiedossa ei ole ajoa kuin matkalippujen haun ja parin kauppareissun verran ennen öljyn vaihtoa.Myrkky kirjoitti:Juu, ymmärsin kyllä, mutta siellä on edelleen sitä glykolia joukossa.. itse en ajaisi ekoilla "huuhtelyöljyillä" kuin senverta, että sekoittuvat kunnolla(muutamia kymmeniä kilometrejä enintään).
Hyvää lomaa koko porukalle ja rinteessä varovasti!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
Pekka Valtanen
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Allekirjoitan yllä olevan kommentin. Joka kerta, kun panen oman B-koneeni käyntiin, on minun hetki kuunneltava sen sievää käyntiääntä. H-koneessa kihnuttavat hihnat ja 16-venttiilisessä naputtavat joko venttiilit tai suuttimet. Mutta B-kone jää vain hyrisemään kuin sanoakseen: "Milloin vain sinulle sopii..."dimebak kirjoitti:Mutta kyllä se nätisti käy; ennen ja jälkeen remontin
Valitettavasti vain vesipumppu aiheuttaa minullakin huolta. Kuukauden aikana saa lisätä noin litran nestettä. Onneksi se sentään valuu ulkopuolelle eikä koneeseen sisälle. Monta kertaa olen päättänyt luopua siitä ja tehnyt valmiita listoja eri moottorien vaihtamiseen tarvittavista osista. Ehdolla on ollut T16-myllyä tonnarista DI-sytytyksellä tai 2,1-litraista vaparia (siitä saisi muuten jättää katalysaattorin pois mikä tietäisi noin 150 hv:n tehoja..). Mutta kun aukaisen konepellin ja katson siellä olevaa moottoria, tuntuu se jotenkin kuuluvan siihen autoon. Siellä se on ollut jo kolmekymmentä vuotta. Ja olisi vielä ties miten pitkään jos se vain saa asiallista hoitoa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Pekka Valtanen kirjoitti:Allekirjoitan yllä olevan kommentin. Joka kerta, kun panen oman B-koneeni käyntiin, on minun hetki kuunneltava sen sievää käyntiääntä. H-koneessa kihnuttavat hihnat ja 16-venttiilisessä naputtavat joko venttiilit tai suuttimet. Mutta B-kone jää vain hyrisemään kuin sanoakseen: "Milloin vain sinulle sopii..."dimebak kirjoitti:Mutta kyllä se nätisti käy; ennen ja jälkeen remontin
Valitettavasti vain vesipumppu aiheuttaa minullakin huolta. Kuukauden aikana saa lisätä noin litran nestettä. Onneksi se sentään valuu ulkopuolelle eikä koneeseen sisälle. Monta kertaa olen päättänyt luopua siitä ja tehnyt valmiita listoja eri moottorien vaihtamiseen tarvittavista osista. Ehdolla on ollut T16-myllyä tonnarista DI-sytytyksellä tai 2,1-litraista vaparia (siitä saisi muuten jättää katalysaattorin pois mikä tietäisi noin 150 hv:n tehoja..). Mutta kun aukaisen konepellin ja katson siellä olevaa moottoria, tuntuu se jotenkin kuuluvan siihen autoon. Siellä se on ollut jo kolmekymmentä vuotta. Ja olisi vielä ties miten pitkään jos se vain saa asiallista hoitoa.
Juu älkää niitä B-koneita pois vaihdelko mokoman vesipumpun takia
Onneksi saa kohtuu hintaan uusia pumppuja/korjaussarjoja. Ja taas matka jatkuu piiitkään...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kiitos kiitos, ei tosin mennä rinteeseen, kun kukaan meistä ei sitä harrasta. Kelkalla saatetaan käydä ajamassa.Myrkky kirjoitti:Hyvää lomaa koko porukalle ja rinteessä varovasti!
Itsellä on samoja ajatuksia pyörinyt päässä, kun omassa on jo tehdasvalmisteisena ollut samat välitykset kuin 99 Turbossa. Helpottaa sinänsä 99 Turbon käyttöä vertailuautona, kun tarvitsee vain kytkimen muuttaa vastaamaan mitä Turbossa oli (Pekka Valtanen kirjoitti:Ehdolla on ollut T16-myllyä tonnarista DI-sytytyksellä tai 2,1-litraista vaparia (siitä saisi muuten jättää katalysaattorin pois mikä tietäisi noin 150 hv:n tehoja..). Mutta kun aukaisen konepellin ja katson siellä olevaa moottoria, tuntuu se jotenkin kuuluvan siihen autoon. Siellä se on ollut jo kolmekymmentä vuotta. Ja olisi vielä ties miten pitkään jos se vain saa asiallista hoitoa.
Mitä kattiin tulee niin se pitää olla, jos siinä autossa on katti ollut josta moottori on otettu.
Omia virimietteitä:
- 2,0 16V vapari LH-ruiskulla (OG900i16V '89, 133hv)
- 2,0 16V vapari, 2,3-kannella, katilla, LH-ruisku/DI-sytytys (9000i2,3 '9? 150hv)
- 2,0 Turbo 16V LH-ruisku/APC, katilla (OG900T16V '8?, kuiten Bosch-osilla 160hv)
- 2,0 turbo 16V Trionic7, katilla, matalapaineturbo (OG9-3 '01-03 150hv)
Nuo olis sitten kaikki tehty H-lohkon päälle ja männillä sovitettu puristukset samoiksi kuin ko. autoissa alunperin oli. "Tehokatto" olis 174hv (145hv x 1,2 = 174hv) 20% säännön mukaan. Vapareihin vakiokokoiset pakoputket tai 900 Turbon vakio 2,5" modattuna ja turboihin 900 Turbon viri 3" modattuna. Välityksiä sen verran, että #7 enska vakio #6 tilalle ja kytkin olisi 99/900 Turbon levyllä ja SachsRaceEngineering-paineasetelmalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
Pekka Valtanen
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Ongelma on pahimmillaan mikäli vesipumpun akselille on kulunut ura. Silloin on vaihdettava tiivisteiden lisäksi myös ratassarja. Ja niiden saatavuus alkaa olemaan vähän niin ja näin. Motonetilta saa vielä uusimman tyyppistä pumppua, jossa on tiheämpi hammastus. Mutta -76 ja vanhemmissa on karkeampi hammastus ja niitä ei tietääkseni enää saa uutena.Teemu kirjoitti:Onneksi saa kohtuu hintaan uusia pumppuja/korjaussarjoja. Ja taas matka jatkuu piiitkään...
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Eipä taida saada. En ole varma asiasta mutta käyttöakselin vaihto saattaisi pelastaa vanhemman pumpun omistajia. Silloin taitaa joutua vaihtamaan jakajan, riippuu tietenkin sen hampaista.Pekka Valtanen kirjoitti:Ongelma on pahimmillaan mikäli vesipumpun akselille on kulunut ura. Silloin on vaihdettava tiivisteiden lisäksi myös ratassarja. Ja niiden saatavuus alkaa olemaan vähän niin ja näin. Motonetilta saa vielä uusimman tyyppistä pumppua, jossa on tiheämpi hammastus. Mutta -76 ja vanhemmissa on karkeampi hammastus ja niitä ei tietääkseni enää saa uutena.Teemu kirjoitti:Onneksi saa kohtuu hintaan uusia pumppuja/korjaussarjoja. Ja taas matka jatkuu piiitkään...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pannaanpa vähän lisäinfoa. Katselin tänään pellin alle ja pumpusta tippasee nestettä. Soitin asiasta korjaamolle ja se ylempi tiiviste (hiilitiiviste) hakee siellä oman paikkansa pikku hiljaa ja vuoto lakkaa. Tämä tippasu kestää talvella pidempään kuin kesällä johtuen moottorin osien matalammasta lämpötilasta.
Joten ei muuta ku kohta taas öljyn vaihtoon ja sitten kovaa ajoa
Joten ei muuta ku kohta taas öljyn vaihtoon ja sitten kovaa ajoa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001