H-moottorin kannekiristys
H-moottorin kannekiristys
99 -84 H-moottorin kansipahvi meni. Mikä on kannenpulttien kireys, muistaakseni ensin kiloja ja sitten asteita. Ja miten jälkikiristys. Haulla en päässyt luotettavaan lopputulokseen.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: H-moottorin kannekiristys
Onko sulla E-torxipultit vai normaalit kuusiokantaiset?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: H-moottorin kannekiristys
Normaalilla kannalla ovat
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: H-moottorin kannekiristys
Korjaamon käsikirja vm 79-84 antaa 17mm pultille kiristysohjeeksi: 1.=60nm 2.=95nm 3.=käytä lämpimäksi,anna jäähtyä 30min.Löysennä ja kiristä monenttiin 95nm.
Re: H-moottorin kannekiristys
Kiristä sen ohjeen mukaan mitä tiivisteen valmistaja ilmoittaa. Itse laitoin 99:n H-kannen 60Nm-80Nm-90astetta monta vuotta sitten, hyvin on pysynyt, en ole jälkikiristänyt.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 23#p419123
Kovin monenlaisia on noita "uusiakin" ohjeita liikkeellä, ainakin nykysaabien kannenpulteille.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 23#p419123
Kovin monenlaisia on noita "uusiakin" ohjeita liikkeellä, ainakin nykysaabien kannenpulteille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: H-moottorin kannekiristys
Pultit venyvät siinä viimeisessä 90 asteen vedossa. En ole koskaan uusinut pultteja kannentiivisteen vaihdon yhteydessä ja siksi jätin suosiolla tuon viimeisen 90 astetta pois. Muistaakseni tuon 95 nm viimeisellä kerralla ja hyvin toimi. Samalla reseptillä kasattiin -89 Audin 1,8E syksyllä ja toimii.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: H-moottorin kannekiristys
Olettaisin 15mm eli Torx-kantaisien pulttien olevan suunniteltu venymään,sen vuoksi niille tuo 1/4 kierros lopuksi.Tätä ei saa tehdä normaali 17mm kantaisille pulteille.
Re: H-moottorin kannekiristys
Vedin 6kg ja sitten 9,5kg. Eli tuolla Nevillen ohjeella.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: H-moottorin kannekiristys
Kymmenkunta kantta noilla arvoilla olen kiristänyt ja kaikki toimineet moitteetta, turbossakin.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: H-moottorin kannekiristys
Noh,itse kyllä silti tekisin ohjeen mukaan 2 jälkikiristystä.En väitä että tarvitsee mutta kuitenkin koska ohjeissa näin sanotaan.
Re: H-moottorin kannekiristys
Eipä olla jälkikiristyksiä tehty torxipultillisiin saappeihin, hyvin on pitäneet.
En väitä että nyt niin kauhean montaa kansiremppaa olisin vielä tehnyt, mutta jokusen kuitenkin.
En väitä että nyt niin kauhean montaa kansiremppaa olisin vielä tehnyt, mutta jokusen kuitenkin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: H-moottorin kannekiristys
60-80-90 pätee täälläkin, itseltä kun tuntuu pahvit palavan jatkuvastijus kirjoitti:Kiristä sen ohjeen mukaan mitä tiivisteen valmistaja ilmoittaa. Itse laitoin 99:n H-kannen 60Nm-80Nm-90astetta monta vuotta sitten, hyvin on pysynyt, en ole jälkikiristänyt.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 23#p419123
Kovin monenlaisia on noita "uusiakin" ohjeita liikkeellä, ainakin nykysaabien kannenpulteille.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: H-moottorin kannekiristys
Onkos nuo torx -kantaiset pulit B201 koneessa (-84 99) venyvää sorttia eli valmistajan ohjeen mukaan vaihdettavat vai ei? Ainakaan Alfamerin korjausopas ei neuvo vaihtamaan..
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: H-moottorin kannekiristys
Ainakaan Pro Car Servicellä eivät pari vuotta sitten pitäneet välttämättömänä pulttien vaihtoa ja vanhoilla kasasin. Ei ongelmia vielä ainakaan tässä tapauksessa.. Jos on tiedossa, että on aikaisemmin jo availtu saattaisin vaihtaa, sen verta miehekäs tuo loppumomentti kuitenkin mutupohjalta on.
Niin ja jälkikiristin vielä varmuudeksi vaikka nykyisillä asbestittomilla tiivisteillä se ei ohjeeseen käsittääkseni kuulukaan.
Niin ja jälkikiristin vielä varmuudeksi vaikka nykyisillä asbestittomilla tiivisteillä se ei ohjeeseen käsittääkseni kuulukaan.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: H-moottorin kannekiristys
Pulttien vertaaminen keskenään riittää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01