Og 900 kytkinhuolia
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Og 900 kytkinhuolia
Minulla on og 900, vm. 1989 8-venttiilinen ruisku ja 5-vaihteisella manuaalilla.
Kytkimen painelaakeri äänsi jo auton hankittuani viime kesänä, sittemmin huomasin myös sellaista, että välillä kytkinpolkimeen tulee paljon väljää, eli voin jalalla heilutella sitä ja mitään kytkemistyötä ei tapahdu. Vasta melkein lattiaan jalkani painettuani kytkin irroittaa. Näiden ongelmien kanssa olen nyt elellyt ja pyrkinyt olemaan pitämättä kytkintä pohjassa turhaan. Kuitenkin vääjäämätöntä jonkinlaista kytkinremppaa odottaen.
Tarkennusta vielä tuohon kytkinpolkimen väljistymiseen:
-tapahtuu jos paljon vaihteenvaihtoa (ja kytkimen käyttöä), eli esim. kaupunkiajoa saman päivän aikana ilman pidempiä taukoja.
-kytkin saattaa palautua normaalimmaksi jos kiihdyttää nopeammin, niin että kone saa kiertää vähän enemmän.
-kytkin palautuu seisonnan aikana normaaliksi. Seisonta yleensä enintään muutamia päiviä.
-tänään kiihdytin kakkosella kahdestakympistä nopeasti, ei pitäisi tehdä näin, mutta tilanne sen vaati. Tämän jälkeen kytkin meni väljimmäksi kuin se on ikinä ollut. Pääsin onneksi vielä kotipihaan, mutta kotipihassa enää hädin tuskin sain edes kytkintä irti vaihtaakseni vaihdetta.
Eli ilmeisesti painelaakeri pitäisi vaihtaa ja samalla varmaan suoraan tehdä kunnon kytkinremppa? Sitten luin myös, että tuon väljistymisongelman voisi saada korjattua vaihtamalla pääsylinterin _kumit_? Eli tiivistesarjako? Tätä myös kuvailtiin toisessa foorumipostauksessa helpoksi asiaksi. Tiedä sitten onko kuitenkaan..?
Vaikutan Espoossa ja kytkinremppa varmaan tarvitaan joka tapauksessa, enkä itse sitä kyllä halua lähteä tekemään, niin jos joku tuntee jonkun joka ehkä saabistihintaan tekisi työn, niin saa vinkata. Asialla ei nyt mitenkään hengenhätä ja minulla on toinenkin auto millä voin ajaa.
Olen köyhä opiskelija ja tiedostan, että autoharrastus voi tulla hyvinkin kalliiksi. Joten turha siitä tulla kuittailemaan.
Kytkimen painelaakeri äänsi jo auton hankittuani viime kesänä, sittemmin huomasin myös sellaista, että välillä kytkinpolkimeen tulee paljon väljää, eli voin jalalla heilutella sitä ja mitään kytkemistyötä ei tapahdu. Vasta melkein lattiaan jalkani painettuani kytkin irroittaa. Näiden ongelmien kanssa olen nyt elellyt ja pyrkinyt olemaan pitämättä kytkintä pohjassa turhaan. Kuitenkin vääjäämätöntä jonkinlaista kytkinremppaa odottaen.
Tarkennusta vielä tuohon kytkinpolkimen väljistymiseen:
-tapahtuu jos paljon vaihteenvaihtoa (ja kytkimen käyttöä), eli esim. kaupunkiajoa saman päivän aikana ilman pidempiä taukoja.
-kytkin saattaa palautua normaalimmaksi jos kiihdyttää nopeammin, niin että kone saa kiertää vähän enemmän.
-kytkin palautuu seisonnan aikana normaaliksi. Seisonta yleensä enintään muutamia päiviä.
-tänään kiihdytin kakkosella kahdestakympistä nopeasti, ei pitäisi tehdä näin, mutta tilanne sen vaati. Tämän jälkeen kytkin meni väljimmäksi kuin se on ikinä ollut. Pääsin onneksi vielä kotipihaan, mutta kotipihassa enää hädin tuskin sain edes kytkintä irti vaihtaakseni vaihdetta.
Eli ilmeisesti painelaakeri pitäisi vaihtaa ja samalla varmaan suoraan tehdä kunnon kytkinremppa? Sitten luin myös, että tuon väljistymisongelman voisi saada korjattua vaihtamalla pääsylinterin _kumit_? Eli tiivistesarjako? Tätä myös kuvailtiin toisessa foorumipostauksessa helpoksi asiaksi. Tiedä sitten onko kuitenkaan..?
Vaikutan Espoossa ja kytkinremppa varmaan tarvitaan joka tapauksessa, enkä itse sitä kyllä halua lähteä tekemään, niin jos joku tuntee jonkun joka ehkä saabistihintaan tekisi työn, niin saa vinkata. Asialla ei nyt mitenkään hengenhätä ja minulla on toinenkin auto millä voin ajaa.
Olen köyhä opiskelija ja tiedostan, että autoharrastus voi tulla hyvinkin kalliiksi. Joten turha siitä tulla kuittailemaan.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Og 900 kytkinhuolia
olisko syytä kurkata pääsylkkyyn ja varmistaa että jousi on ehjä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Og 900 kytkinhuolia
Tuo kuvaamasi vika voisi olla enemmän pääsylinterin tiivistevuoto. Painelaakerivika kuuluu kahisevana äänenä kun seisoo kytkin pohjassa.
Aika helppo olisi kyllä kohde tehdä itsekin kertaheitolla vaikka parkkipaikalla. OG satku on kiitollisin automalli harjoitella laajempaakin kytkinrempaa.
Koko homma tapahtuu yläkautta ja syylärikin mahtuu olemaan paikoillaan toisin kuin esim 99/90. Jos kytkin toimii erikoistyökalut rajoittuvat jarruputken (tai johonkin suunnilleen samanpaksuiseen) pätkään,jolla paineasetelma kiilataan pohjaan. Kaveria tarvitsee konepellin pois/takaisin nostamiseen.
Aika helppo olisi kyllä kohde tehdä itsekin kertaheitolla vaikka parkkipaikalla. OG satku on kiitollisin automalli harjoitella laajempaakin kytkinrempaa.
Koko homma tapahtuu yläkautta ja syylärikin mahtuu olemaan paikoillaan toisin kuin esim 99/90. Jos kytkin toimii erikoistyökalut rajoittuvat jarruputken (tai johonkin suunnilleen samanpaksuiseen) pätkään,jolla paineasetelma kiilataan pohjaan. Kaveria tarvitsee konepellin pois/takaisin nostamiseen.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 kytkinhuolia
Joo, unohdin ehkä mainita, että painelaakerikin tosiaan siis kahisee kytkin pohjassa ollessa. Tämän pääsylinterin tiivistevian lisäksi.pela kirjoitti: ↑Ma Kesä 21, 2021 07:47Tuo kuvaamasi vika voisi olla enemmän pääsylinterin tiivistevuoto. Painelaakerivika kuuluu kahisevana äänenä kun seisoo kytkin pohjassa.
Aika helppo olisi kyllä kohde tehdä itsekin kertaheitolla vaikka parkkipaikalla. OG satku on kiitollisin automalli harjoitella laajempaakin kytkinrempaa.
Koko homma tapahtuu yläkautta ja syylärikin mahtuu olemaan paikoillaan toisin kuin esim 99/90. Jos kytkin toimii erikoistyökalut rajoittuvat jarruputken (tai johonkin suunnilleen samanpaksuiseen) pätkään,jolla paineasetelma kiilataan pohjaan. Kaveria tarvitsee konepellin pois/takaisin nostamiseen.
Pääseekö siihen tiivisteeseen käsiksi siis ottamalla sen muovikotelon pois kytkimen päältä?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Og 900 kytkinhuolia
Meillä on otettu konepelti paikallaankin, muovisuojus pois. luukku auki ensiökotelosta irroittamalla kiinnitystanko, keskellä näkyy kytkin akseli jonka päässä muovinen ruuvi joskus tätä ei ole jos on kytkimiä ennemmin rassattu, jos on tämä pois ja kierittää jonkun pultin paikalleen josta voi raudalla nykäistä akselin pois, ei tarviste satkussa tulla kokonaan että saa työsylinterin pois. toinen painaa kytkintä polkimesta samalla kun toinen kiilaa asetelman jollain työkalulla, sen jälkeen asetelman pulttien löysäys. Työsylinterin 3 kuusiokoloa irti ja työsylinteri mahtuu tulemaan pois. Tämän jälkeen O-renkaita tutkimaan.
Viimeksi muokannut PM99, Ma Kesä 21, 2021 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og 900 kytkinhuolia
saatte kyl kuulostamaan helpolta kerrostaloparkkipaikka remontilta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Og 900 kytkinhuolia
Eikös se paineasetelman sylinteri ole työsylinteri ja polkimen takana oleva on pääsylinteri? Pääsylinterin vaihto ei ollut iso homma. Ei tarvinnut muistaakseni mitään ylimääräistä purkaa. Olen kuullut huhua että tiivisteiden vaihto ei anna kauaa lisää elämää. Omassa pääsylinterissä oli ainakin sisuskalut siinä kunnossa ettei olisi pelkillä tiivisteillä korjaantunut.
1991 900i 2,1l
Re: Og 900 kytkinhuolia
pääsylinteri on siis polkimen jatkeena oleva helppo kahdella mutterilla kiinni oleva riesake. Monesti näissä on sisällä ruosterengas joka syö uudet tiivisteet ajomäärästä riippuen pian/nopeasti uudelleen.
Työsylinteri on se hankalampi vauhtipyörän puoleisessa päässä oleva kytkinasetelman avaava/sulkeva laite. Jos painelaakeri sulla jo kihisee niin kaikkein pienin kitumisen tie on ottaa täysi kytkinremppa työn alle heti ja vaihtaa koko linja polkimelta simlälaakeriin asti kerralla.
Ja jostain pitää harrastaminen aloittaa. Pihalla olen ensimmäisen kerran itsekin 99 Saabin kytkimen vaihtanut kulmahiomakoneella katkoen irrotellen vaihtanut. Lähti se rälläkälläkin
Työsylinteri on se hankalampi vauhtipyörän puoleisessa päässä oleva kytkinasetelman avaava/sulkeva laite. Jos painelaakeri sulla jo kihisee niin kaikkein pienin kitumisen tie on ottaa täysi kytkinremppa työn alle heti ja vaihtaa koko linja polkimelta simlälaakeriin asti kerralla.
Ja jostain pitää harrastaminen aloittaa. Pihalla olen ensimmäisen kerran itsekin 99 Saabin kytkimen vaihtanut kulmahiomakoneella katkoen irrotellen vaihtanut. Lähti se rälläkälläkin
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Og 900 kytkinhuolia
Joo korjaan, puhuin työsylinteristä, senhän tarkistaa samalla jos painelaakeri kahisee. Jos ei ole jälkiä polkimen puolen sylinterissä niin ainakin itsellä on toiminut uusilla tiivisteillä mutta jos jälkiä on, yleensä ei kauaa kestä että vika uusiintuu, kannattaa tuollaiset kytkin viat korjata nopeasti ettei laatikko vaurioidu. minun auton entinen omistaja vanha herrasmies ajoi rikkinäisellä kytkimellä ja Laatikon vaihdoksi meni uudella omistajalla eli minulla.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Og 900 kytkinhuolia
Itselle vaihdettiin uusi kytkin, talli oli tyhjä muttei viitsitty ajaa sinne 15min homman takia kun pihallakin onnistuu. Kylläse 10 kytkimen jälkee luonnistuu vaikka silmät kiinni
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og 900 kytkinhuolia
tästähän saataisiin leireille oiva ohjelmanumero..
kuka tarttuu syöttiin eli
og900 kytkinlevyn vaihto ns.parkkipaikka olosuhteissa
otetaan haastavuudeksi se ettei kytkin toimi ...
työkaluina perus bilteman räikkäsarja
kuka tarttuu syöttiin eli
og900 kytkinlevyn vaihto ns.parkkipaikka olosuhteissa
otetaan haastavuudeksi se ettei kytkin toimi ...
työkaluina perus bilteman räikkäsarja
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Og 900 kytkinhuolia
Saako työkalusarjan lisäksi käyttää kourallisen ruuveja ja muttereita?
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 87#p500887
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/
En silti ilmoittaudu ohjelmanumeroon vapaaehtoiseksi.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 87#p500887
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/
En silti ilmoittaudu ohjelmanumeroon vapaaehtoiseksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og 900 kytkinhuolia
ei
vaan perustyökaluilla... toki jos on tapana kuskalla saabin hudlarissa kilopultteja ni homma hoituu mut...
vaan perustyökaluilla... toki jos on tapana kuskalla saabin hudlarissa kilopultteja ni homma hoituu mut...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Og 900 kytkinhuolia
Näinpä Toivottavasti Vilhon ongelmaan löytyy nyt ratkaisu
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 kytkinhuolia
Jep, eli ihan kytkinremontiksi vissiin sitten menee.
Muutenhan auto on hyvinkin siistissä kunnossa ja kilsojakin vain 169 tkm, että olisi sääli jos kytkin ns. pilaisi kokonaisuuden.
Muutenhan auto on hyvinkin siistissä kunnossa ja kilsojakin vain 169 tkm, että olisi sääli jos kytkin ns. pilaisi kokonaisuuden.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d