Kytkimen painelaakeri äänsi jo auton hankittuani viime kesänä, sittemmin huomasin myös sellaista, että välillä kytkinpolkimeen tulee paljon väljää, eli voin jalalla heilutella sitä ja mitään kytkemistyötä ei tapahdu. Vasta melkein lattiaan jalkani painettuani kytkin irroittaa. Näiden ongelmien kanssa olen nyt elellyt ja pyrkinyt olemaan pitämättä kytkintä pohjassa turhaan. Kuitenkin vääjäämätöntä jonkinlaista kytkinremppaa odottaen.
Tarkennusta vielä tuohon kytkinpolkimen väljistymiseen:
-tapahtuu jos paljon vaihteenvaihtoa (ja kytkimen käyttöä), eli esim. kaupunkiajoa saman päivän aikana ilman pidempiä taukoja.
-kytkin saattaa palautua normaalimmaksi jos kiihdyttää nopeammin, niin että kone saa kiertää vähän enemmän.
-kytkin palautuu seisonnan aikana normaaliksi. Seisonta yleensä enintään muutamia päiviä.
-tänään kiihdytin kakkosella kahdestakympistä nopeasti, ei pitäisi tehdä näin, mutta tilanne sen vaati. Tämän jälkeen kytkin meni väljimmäksi kuin se on ikinä ollut. Pääsin onneksi vielä kotipihaan, mutta kotipihassa enää hädin tuskin sain edes kytkintä irti vaihtaakseni vaihdetta.
Eli ilmeisesti painelaakeri pitäisi vaihtaa ja samalla varmaan suoraan tehdä kunnon kytkinremppa? Sitten luin myös, että tuon väljistymisongelman voisi saada korjattua vaihtamalla pääsylinterin _kumit_? Eli tiivistesarjako? Tätä myös kuvailtiin toisessa foorumipostauksessa helpoksi asiaksi. Tiedä sitten onko kuitenkaan..?

Vaikutan Espoossa ja kytkinremppa varmaan tarvitaan joka tapauksessa, enkä itse sitä kyllä halua lähteä tekemään, niin jos joku tuntee jonkun joka ehkä saabistihintaan tekisi työn, niin saa vinkata. Asialla ei nyt mitenkään hengenhätä ja minulla on toinenkin auto millä voin ajaa.
Olen köyhä opiskelija ja tiedostan, että autoharrastus voi tulla hyvinkin kalliiksi. Joten turha siitä tulla kuittailemaan.