Noniin, kesä tulee, mieli virkoaa ja jotain pitäisi keksiä tuohon projektiautoon. Sisusta on laitettu kuntoon täysin, kori käyty läpi ja tarvittavat vaihto-osat hommattu. Ensikäynnistyksen ja koeajon jälkeen koneessa tuntuu olevan sanomista, öljynpaineen varoitusvalo palaa alle 1000 rpm, ahdin ilmeisesti väljä, kannesta/koneesta kuuluu "kolinaa" (olisikohan muutaman sadan metrin siirtoajo sytkät sekaisin hajottanut jotain?) ja automaatti takkuaa. Jos nuo eivät pienellä laitolla tule kuntoon niin suunnitelmissa olisi suorittaa elämäni ensimmäinen moottorin vaihto! Tarkoituksena olisi laittaa tuon entisen t8 automaatin tilalle t16 manuaali kaikkine lisälaitteineen. Olen hommasta ottanut jonkinverran selkoa netin kautta ja ilmeisesti vanhasta moottorista voi käyttää mm. laturin, vesipumpun, polttoainelinjat jne. Vetoakselit ovat varmaankin kanssa samanlaiset automaatissa ja manuaalissa. Potilaana oleva saabi on vuoden -85 t8 automaatilla, ilmastoinnilla ja cruisella
Nyt tarvitsisin siis kaikkien operaation suorittaneiden tai vaihdosta tietävien saabistien vinkkejä ja vihjeitä siitä, mitkä osat tarvitsen, mitä voin käyttää vanhasta koneesta, minkä vuosimallin t16 kone käy apulaitteineen parhaiten/helpoiten tilalle, mikä polttoaineensyötön ja sytytyksenohjaussysteemi on paras tähän tarkoitukseen, minkälaisessa koneessa on eniten virityspotentiaalia, meneekö katsastuksessa läpi helposti, mitä tulisi ottaa huomioon vaihtoa tehdessä ja miten homma tapahtuu helpoiten jne.
Kaikkia vaihdossa tarvittavia osia voi tarjota (mielellään hinnan kanssa jotta tulisi jokin käsitys paljonko operaatio kustantaa), jos joltain löytyy. Kone saisi olla kunnossa ja mielellään kiinni laatikossa, eli ei tarvitsisi vaihdella tiivisteitä ja laakereita jne. Koneeseen olisi myös tarkoitus tehdä pienimuotoista viriä, eli isompi turbo ja dp, nostaa ahtoja ja säätää polttoaineen syöttöä jms

Ei muuta kuin tarjouksia ja vinkkejä kehiin ja hyvää kevättä!