Päivitys: 900 t8 ---> t16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Bv2sella
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 00:19
Paikkakunta: Lemi/Helsinki

Päivitys: 900 t8 ---> t16

Viesti Kirjoittaja Bv2sella »

Noniin, kesä tulee, mieli virkoaa ja jotain pitäisi keksiä tuohon projektiautoon. Sisusta on laitettu kuntoon täysin, kori käyty läpi ja tarvittavat vaihto-osat hommattu. Ensikäynnistyksen ja koeajon jälkeen koneessa tuntuu olevan sanomista, öljynpaineen varoitusvalo palaa alle 1000 rpm, ahdin ilmeisesti väljä, kannesta/koneesta kuuluu "kolinaa" (olisikohan muutaman sadan metrin siirtoajo sytkät sekaisin hajottanut jotain?) ja automaatti takkuaa. Jos nuo eivät pienellä laitolla tule kuntoon niin suunnitelmissa olisi suorittaa elämäni ensimmäinen moottorin vaihto! Tarkoituksena olisi laittaa tuon entisen t8 automaatin tilalle t16 manuaali kaikkine lisälaitteineen. Olen hommasta ottanut jonkinverran selkoa netin kautta ja ilmeisesti vanhasta moottorista voi käyttää mm. laturin, vesipumpun, polttoainelinjat jne. Vetoakselit ovat varmaankin kanssa samanlaiset automaatissa ja manuaalissa. Potilaana oleva saabi on vuoden -85 t8 automaatilla, ilmastoinnilla ja cruisella
Nyt tarvitsisin siis kaikkien operaation suorittaneiden tai vaihdosta tietävien saabistien vinkkejä ja vihjeitä siitä, mitkä osat tarvitsen, mitä voin käyttää vanhasta koneesta, minkä vuosimallin t16 kone käy apulaitteineen parhaiten/helpoiten tilalle, mikä polttoaineensyötön ja sytytyksenohjaussysteemi on paras tähän tarkoitukseen, minkälaisessa koneessa on eniten virityspotentiaalia, meneekö katsastuksessa läpi helposti, mitä tulisi ottaa huomioon vaihtoa tehdessä ja miten homma tapahtuu helpoiten jne.
Kaikkia vaihdossa tarvittavia osia voi tarjota (mielellään hinnan kanssa jotta tulisi jokin käsitys paljonko operaatio kustantaa), jos joltain löytyy. Kone saisi olla kunnossa ja mielellään kiinni laatikossa, eli ei tarvitsisi vaihdella tiivisteitä ja laakereita jne. Koneeseen olisi myös tarkoitus tehdä pienimuotoista viriä, eli isompi turbo ja dp, nostaa ahtoja ja säätää polttoaineen syöttöä jms :twisted:
Ei muuta kuin tarjouksia ja vinkkejä kehiin ja hyvää kevättä!
Saabismi iskee salakavalasti!
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hienoa että sulla on viitseliäisyyttä tommoseen.Itsekin t16 konetta mietin mutta kaatui siihen että sain tietoa että ihan helppoa ei tule olemaan.Toisaalta nää t8:sit on todettu aika pomminkestäviksi mitä ei voi sanoa 16v tekniikasta.Ja kun jotain käy niin 8tappisia kansia saa melkein ilmatteksi verrattuna 16 naulasiin.Tsemppiä projektille ja olisi hauska jos voisit kirjoitella kunnon raportin tuosta vaihtotyöstä opiksi meille muillekin.
Bv2sella
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 00:19
Paikkakunta: Lemi/Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bv2sella »

Eipä ole oikein juttua herunu :( . Jos sitä vaihtais ensiksi manuaalin tuon automaatin tilalle ja sitten syssymmällä kattelis sitä 16v koneen vaihtoa...Kerkeis pikkuhiljaa keräämään niitä tarvittavia osia.
Saabismi iskee salakavalasti!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

intoa pilaamatta;
olen myös tuon kannalla että säilytät tuon t8 koneen, remontoit sen ja nostat paineita. Vaikka vielä vaihdat manuaalin.
tulee pirun äkkiä tosi kalliiksi ainakin erikseen kaikkien osien hommailu!
sitten on tietysti jos haet vaikka ruotsista jonkun mällätyn t16 vehkeen!

tässä äkkisesltään mieleen tulevia vaihdettavia osia: kone, imu/-pakosarja, ruiskun johdot ja boksi, apc:n johdot ja boksi, välijäähdytin ja sen putket (jossei tuossa vielä ole??), vaihdelaatikko, vaihteen siirtimet, kytkin ja sen systeemit, ilmamassa mittari varmaan vielä jotain jäi puuttumaankin.... olikohan t16 vielä erilaiset jarrutkin? vakaajatkin lienee syytä asentaa (jossei tuossa ole??)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin