OG900i 16v 2.0 ja 2.1 risteytys kysymystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabkyydit
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Joulu 08, 2024 20:04

OG900i 16v 2.0 ja 2.1 risteytys kysymystä

Viesti Kirjoittaja saabkyydit »

Noniin! Vaihdoin tuosta 2.1 litraisesta 2 litraseen seuraavia osia: kansi, imusarjan, siniset suuttimet, kaasuläppäkotelo, ilmamassa anturi, ilmansuodatin kotelo k&n suodattimella, pakoputken alkuosa ja siitä 2,5 tuuman putkisto perälle asti ilman kattia, ruiskuboksi LH Jetronic (2.4.2?) sininen lätkä boksissa.

Mutta pitääkö vielä vaihtaa jotain, koska kun antaa kaasua kylmällä koneella niin kierrokset laskee ja lämpimällä koneella vedettäessä tuntuu, että ei saa alussa tarpeeksi ainetta. Ja sit tyhjäkäynti nous 1500rpm kohdille. Muuten kyllä pelaa nätisti isoilla kierroksilla (3000rpm ja ylöspäin) ja vetää huomattavasti paremmin kuin ennen.
Eli tarviiko isommat suuttimet?, bensalastun? vai jotain muuta. Vai onko vika jossain muussa esim imuvuoto tai sytkän osissa jotain häikkää.
Saabi-boy
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2025 19:52

Re: OG900i 16v 2.0 ja 2.1 risteytys kysymystä

Viesti Kirjoittaja Saabi-boy »

Tuun seuraamaan tätä ketjua jos tulee jatkoa, itselläkin mielessä hieman piristää omaa 900i😎
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900i 16v 2.0 ja 2.1 risteytys kysymystä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Entä jos vaihtais osia takaisin päin eli siihen asti että kansi ja imusarja vaan 2.1 ....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900i 16v 2.0 ja 2.1 risteytys kysymystä

Viesti Kirjoittaja mestari »

silläkö se sit rupeasi toimimaan
oliko nuo muut vaihtoosat turhia eli toimii ilman niitäkin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900i 16v 2.0 ja 2.1 risteytys kysymystä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ajattelin että aivan turhia osia vaihdettu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: OG900i 16v 2.0 ja 2.1 risteytys kysymystä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Josko pitäisi vain kaasuläppä kalibroida? En tiedä kun en ole justiinsa tälläisen kanssa paininut, mutta muistan hyvin yhden AUTON joka käyttäytyi oudosti kansiremontin jälkeen koska en hoksinut heti kaasuläppää kalibroida.

Janne
0009
"Hirsch"
Viestit: 707
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: OG900i 16v 2.0 ja 2.1 risteytys kysymystä

Viesti Kirjoittaja 0009 »

saabkyydit kirjoitti:
Su Joulu 08, 2024 20:27
Noniin! Vaihdoin tuosta 2.1 litraisesta 2 litraseen seuraavia osia: kansi, imusarjan, siniset suuttimet, kaasuläppäkotelo, ilmamassa anturi, ilmansuodatin kotelo k&n suodattimella, pakoputken alkuosa ja siitä 2,5 tuuman putkisto perälle asti ilman kattia, ruiskuboksi LH Jetronic (2.4.2?) sininen lätkä boksissa.
...
Kokeilitko mahd. ilmavuodot ja onko jarrutehostimen putki kunnolla kiinni?

Laitoitko myös tyhjäkäyntisäätimen ko autosta?

Onko johtosarja myös tuon nyt kiinni olevan LH jetronicin?
(Onko k&n suodatin öljytty, öljy ei tee hyvää ilmamassamittarin kuumalangalle.)

Josko pitäisi vain kaasuläppä kalibroida? En tiedä kun en ole justiinsa tälläisen kanssa paininut, mutta muistan hyvin yhden AUTON joka käyttäytyi oudosti kansiremontin jälkeen koska en hoksinut heti kaasuläppää kalibroida.
Jos et tässä ole läppäanturiin tai läpän perussäätöön koskenut, niin pitäisi sen puolesta toimia.
repa
"Aero"
Viestit: 415
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: OG900i 16v 2.0 ja 2.1 risteytys kysymystä

Viesti Kirjoittaja repa »

Vielä sellainen tieto että og900 2,1 koneen kansi on sama kuin 9000 2,3 pitkälohkon kansi.
#2260
96V4 projekti
saabkyydit
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Joulu 08, 2024 20:04

Re: OG900i 16v 2.0 ja 2.1 risteytys kysymystä

Viesti Kirjoittaja saabkyydit »

Noniin nyt vähän nykytilannetta tähän.

Elikkä nyt on kaikki muu vaihdettu 2.1 sestä paitsi johtosarja ja tyhjäkäyntimoottori.
Yhdessä vaiheessa vikavalo paloi mutta kun laitoin 250cc suuttimet niin valo hävisi eli kävi ilmeisesti laihalla. Tyhjäkäynti on nyt kylmänä ollu 900rpm ja lämpimänä 1000-1200rpm.
Kokeilin vielä ihan mielenkiinnosta tuon alkuperäisellä moottorin ohjauksella hilppeineen (LH jet 2.4) nii toimi ehkä vähä paremmin ja jos muistan oikein nii kierti yli 6000 rpm ku tuo nykyinen rajottaa 6 tonnii. Mutta tyhjäkäynti oli sen 1500rpm luultavasti tuon 2.1 kaasuläppäanturin takia.
Vastaa Viestiin