900i 8v KAT K-jetin asentaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Nuori Saabisti
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2025 15:56

900i 8v KAT K-jetin asentaminen

Viesti Kirjoittaja Nuori Saabisti »

Edellinen omistaja oli vaihtanut K-jetin tilalle kaasuttimen, koska kone kuulemma humppasi. Lopputuloksena oli auto, joka ei mennyt katsastuksessa päästöistä läpi. Asennan nyt vanhaa K-jettiä takaisin, mutta haasteena on määränsäätimeen liitettävät polttoaineletkut. Eli mikä liitin tulee mihinkin tuloon/lähtöön. Korjausopas näyttää periaatekuvan, mutta siihen ei ole merkitty mikä letku kuuluu mihinkin. Onkohan kellään sellaista kuvaa missä tulot ja lähdöt on selkeästi merkitty? Sen jälkeen pääsisi tarkemmin tutkimaan, mitä se humppaaminen tarkoittaa…
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7850
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

https://dn721603.ca.archive.org/0/items ... 3_text.pdf

Alipainevuoto..?
Esim, öljyntäyttökorkin tiiveys,lämmityslaitteen säädin vuotaa,säätimen alipaine säiliö vuotaa,jarrutehostimen letku vuotaa.
K‑Jetronic on erittäin herkkä pienillekin vuodoille imupuolella.
viewtopic.php?t=25020
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
pela
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen

Viesti Kirjoittaja pela »

En haluaisi olla lannistava mutta tuo yhdistelmä jossa K-jet on yhdistetty katalysaattoriin voi olla hankala harjoituskappale ja johtaa siihen ettei auto mene läpi katsastuksesta vaikka palattaisiin lähtöruutuun 0.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Nuori Saabisti
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2025 15:56

Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen

Viesti Kirjoittaja Nuori Saabisti »

Kiitos vinkeistä. Saabi saatiin osittain henkiin K-jetillä, mutta käy nyt liian rikkaalla ja kastelee tulpat ja sammuu sitten. Täytyy jatkaa selvittelyä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8315
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

Muistaakseni 90 luvun lopulla ei edes merkkiliikkeessä saatu päästöjä kohdilleen niissä oloissa ruisku kat malleissa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2464
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen

Viesti Kirjoittaja anv »

Nuori Saabisti kirjoitti:
Ma Joulu 15, 2025 18:36
Edellinen omistaja oli vaihtanut K-jetin tilalle kaasuttimen, koska kone kuulemma humppasi. Lopputuloksena oli auto, joka ei mennyt katsastuksessa päästöistä läpi. Asennan nyt vanhaa K-jettiä takaisin, mutta haasteena on määränsäätimeen liitettävät polttoaineletkut. Eli mikä liitin tulee mihinkin tuloon/lähtöön. Korjausopas näyttää periaatekuvan, mutta siihen ei ole merkitty mikä letku kuuluu mihinkin. Onkohan kellään sellaista kuvaa missä tulot ja lähdöt on selkeästi merkitty? Sen jälkeen pääsisi tarkemmin tutkimaan, mitä se humppaaminen tarkoittaa…
Tuo humppaus on tuttu juttu. Oli todella rajua humppausta noin 1s taajuudella. Meni autosähköliikkeeltäkin päiviä sen metsästämiseen, lopulta lambdan vaihdolla tokeni. Päästöt siis olivat OK, mutta jonkun gurun mukaan "säätöpiiri+lambda alkoi värähdellä"
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Nuori Saabisti
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2025 15:56

Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen

Viesti Kirjoittaja Nuori Saabisti »

Mahtaako Espoosta löytyä K-jet spesialistia, jonka pakeille auton saisi? Klaukkalassa BSE-auto ja ilmeisesti Porvoossa Auto Holmberg.
Vastaa Viestiin