900i 8v KAT K-jetin asentaminen
-
Nuori Saabisti
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2025 15:56
900i 8v KAT K-jetin asentaminen
Edellinen omistaja oli vaihtanut K-jetin tilalle kaasuttimen, koska kone kuulemma humppasi. Lopputuloksena oli auto, joka ei mennyt katsastuksessa päästöistä läpi. Asennan nyt vanhaa K-jettiä takaisin, mutta haasteena on määränsäätimeen liitettävät polttoaineletkut. Eli mikä liitin tulee mihinkin tuloon/lähtöön. Korjausopas näyttää periaatekuvan, mutta siihen ei ole merkitty mikä letku kuuluu mihinkin. Onkohan kellään sellaista kuvaa missä tulot ja lähdöt on selkeästi merkitty? Sen jälkeen pääsisi tarkemmin tutkimaan, mitä se humppaaminen tarkoittaa…
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7850
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen
https://dn721603.ca.archive.org/0/items ... 3_text.pdf
Alipainevuoto..?
Esim, öljyntäyttökorkin tiiveys,lämmityslaitteen säädin vuotaa,säätimen alipaine säiliö vuotaa,jarrutehostimen letku vuotaa.
K‑Jetronic on erittäin herkkä pienillekin vuodoille imupuolella.
viewtopic.php?t=25020
Alipainevuoto..?
Esim, öljyntäyttökorkin tiiveys,lämmityslaitteen säädin vuotaa,säätimen alipaine säiliö vuotaa,jarrutehostimen letku vuotaa.
K‑Jetronic on erittäin herkkä pienillekin vuodoille imupuolella.
viewtopic.php?t=25020
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen
En haluaisi olla lannistava mutta tuo yhdistelmä jossa K-jet on yhdistetty katalysaattoriin voi olla hankala harjoituskappale ja johtaa siihen ettei auto mene läpi katsastuksesta vaikka palattaisiin lähtöruutuun 0.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
-
Nuori Saabisti
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2025 15:56
Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen
Kiitos vinkeistä. Saabi saatiin osittain henkiin K-jetillä, mutta käy nyt liian rikkaalla ja kastelee tulpat ja sammuu sitten. Täytyy jatkaa selvittelyä.
Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen
Muistaakseni 90 luvun lopulla ei edes merkkiliikkeessä saatu päästöjä kohdilleen niissä oloissa ruisku kat malleissa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen
Tuo humppaus on tuttu juttu. Oli todella rajua humppausta noin 1s taajuudella. Meni autosähköliikkeeltäkin päiviä sen metsästämiseen, lopulta lambdan vaihdolla tokeni. Päästöt siis olivat OK, mutta jonkun gurun mukaan "säätöpiiri+lambda alkoi värähdellä"Nuori Saabisti kirjoitti: ↑Ma Joulu 15, 2025 18:36Edellinen omistaja oli vaihtanut K-jetin tilalle kaasuttimen, koska kone kuulemma humppasi. Lopputuloksena oli auto, joka ei mennyt katsastuksessa päästöistä läpi. Asennan nyt vanhaa K-jettiä takaisin, mutta haasteena on määränsäätimeen liitettävät polttoaineletkut. Eli mikä liitin tulee mihinkin tuloon/lähtöön. Korjausopas näyttää periaatekuvan, mutta siihen ei ole merkitty mikä letku kuuluu mihinkin. Onkohan kellään sellaista kuvaa missä tulot ja lähdöt on selkeästi merkitty? Sen jälkeen pääsisi tarkemmin tutkimaan, mitä se humppaaminen tarkoittaa…
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
Nuori Saabisti
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2025 15:56
Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen
Mahtaako Espoosta löytyä K-jet spesialistia, jonka pakeille auton saisi? Klaukkalassa BSE-auto ja ilmeisesti Porvoossa Auto Holmberg.
Re: 900i 8v KAT K-jetin asentaminen
Mulla on molemmat kat kjet ja turbo k jet ilman kattia. Kummassakin kaikki kriittiset osat uutta. Katillisesta mallista pidän enempi koska yllättävän bensa pihi ja kylmäkäynnistyspiiri tuntuu hieman tarkemmalta, mutta perusmalli helpompi korjata vian tullen. nuo saa kylmänä aika paljon ruokaa että ei paljoa kärsi olla huonot suuttimet tai jokin muu huonosti niin kastelee, enkä voi suositella ngk tulppia nuihin.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV