Apua! Ohjaus tuntuu oudolta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Petkele
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 11, 2004 22:55
Paikkakunta: Kuopio

Apua! Ohjaus tuntuu oudolta

Viesti Kirjoittaja Petkele »

Terve, nyt ihmetyttää

Tähän asti tuo satkun ohjaus on tuntunut täysin "normaalilta" eli mielestäni tasaisen jäykältä aina.

Vaihdoin juuri kesärenkaat alle ja kaikki muuttui täysin. Erittäin hitaassa vauhdissa taittuu kuin takavetoinen järjettömän kevyesti ja kääntösäde varmaan 5-7m. Siis ei tunnu vastusta käytönnässä ollenkaan ja pyörähtää uskomattoman pienessä tilassa. Ei se ennen näin...

Kun taas vauhtia tulee 20-30km/h ja siitä enemmän, niin ohjaus on järjettömän raskas. Esim risteykseen tultaessa joutuu ihan tosissaan vääntämään.

Testasin hiekalle ja revittäessä ja jarruttaessa jättää identtiset kuviot. Mikä ihme sen yhtäkkiä muutti ja missä voisi olla vika? Vaihdoin siis vain tuossa pihalla renkaat. Jossain nivelissä vikaa? Jotenkin kulmat menneet täysin ketuilleen? Äkkisestään vain tuntuu täysin identtiseltä kaikki ongelmat ja se hämmentää?

Olisiko täällä ketään kuka tietää vai tuleeko kallis huoltoreissu?
Petkele
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 11, 2004 22:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Petkele »

Kävin ajamassa lisää:

Tietyn kierrosluvun jälkeen alkaa kuulua terävää ujellusta etupäästä.

Parkkiksella käännellessä huomasin että aluksi tuntuu normaalilta, mutta sitten tulee ikään kuin kynnys jonka jälkeen löystyy ja taittuu melkein miten tahansa. Jotenkin tuntuu kuin rengas pikkuisen raahautuisi mukana? Kuskin puoli tuntuisi tuossa pyörittelyssä olevan se ongelma, mutta normaalissa ajossa ovat täysin identtisiä. Kuskin puoli taitaa myös hiukan niiata syvempään.

Apua, kukaan?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin onko tehostamaton vai tehostettu ohjaus?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Petkele
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 11, 2004 22:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Petkele »

Tehostamaton peli
Bv2sella
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 00:19
Paikkakunta: Lemi/Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bv2sella »

Tiiä onko mulla samaa "vikaa" mutta tossa uudessa hankinnassa (900i tehostamaton) huomasin kesäkumien vaihdon jälkeen että hiton jäykkä kun rullaa risteyksestä mutta kun oikeen hiljaa kääntyy ni tietyn renkaiden käännön jälkeen oikein imasee renkaat linkkuun, vähän niinkuin takavetoisessa missä vetarit ei rajoita liikettä. Ei mikään vika minulle mutta tuli huomattua tuo tossa renkaanvaihdon jälkeen, voipi johtua siitäkin kun on tottunu tohon toisen satkun tehostettuun ohjaukseen.
Saabismi iskee salakavalasti!
Petkele
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 11, 2004 22:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Petkele »

Kuulostaa täysin samalta kuin minulla. Ja ohjaus on sitten todella jäykkä. Oikeesti. Aamulla huoltoon ja katsoo mitä sanovat. :(
Saha
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 14:26

...

Viesti Kirjoittaja Saha »

Mulle kävi ihan samoin kun vaihdoin pari pv sitten kesänakit alle :? Toivottavasti tasaantuu ajan kanssa... viime kesänä ei tuota ongelmaa ollu vaikka oli tismalleen samat renkaat ja vanteet, eli vika tuskin on niissä. Huoltoon en viittis millään viedä, joten niin kauan kun pysyy tiellä niin hyvä 8)

Niin ja mulla on tehostin. Nyt tosin tuntuu ettei enää ole...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minkälaiset renkaat ja rengaspaineet teillä on?
Kyllä se taitaa olla ihan normaalia, että ohjaus ei palauta jos on täysin ääriasentoon käännetty. Eli tiukinta mahdollista ympyrää pystyy ajamaan isolla parkkipaikalla pitämättä ratista kiinni jos ei vedätä niin raskaasti, että pyörät oikenisi vedon takia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Petkele
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 11, 2004 22:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Petkele »

Do dih! Kävin huollossa ja oli tuuria kun oli Saabit tunteva kaveri joka kävi kopaisemassa. Sanoi vaan että no hätä. Kuulemma ihan normaalia käytöstä.

Voikin taas ensi yön nukkua rauhassa. :)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Se renkaan muotokin vaikuttaa suuresti tuohon jäykkyyteen,
leveä "läski" on huomattavasti vaikeampi kääntää kuin esim..kapeampi
talvirengas.

Ja jos on pyöreä profiili niin sitä helpompi on kääntää.
Eli mitä leveämmät on alla niin sitä enemmän pitää syödä kaurapuuroa.. :lol:

Jumittamisen kohteita on perinteiset pallonivelet ja iskunvaimentajan yläpään laakeri, jos se laakeri hirttää kiinni niin jousi ei halua pyöriä
mukana ja näin ollen vastustaa kääntämistä ( jousi kiertyy ) ja kun
ratista päästää irti niin palautus onkin sitten tosi ripeä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

9000CD23T kirjoitti: Jumittamisen kohteita on iskunvaimentajan yläpään laakeri, jos se laakeri hirttää kiinni niin jousi ei halua pyöriä
mukana ja näin ollen vastustaa kääntämistä ( jousi kiertyy ) ja kun
ratista päästää irti niin palautus onkin sitten tosi ripeä.

tuota ongelmaa ei näissä vehkeissä ole, ei ole vielä personeita...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9000CD23T kirjoitti: Jumittamisen kohteita on perinteiset pallonivelet ja iskunvaimentajan yläpään laakeri, jos se laakeri hirttää kiinni niin jousi ei halua pyöriä
mukana ja näin ollen vastustaa kääntämistä ( jousi kiertyy ) ja kun
ratista päästää irti niin palautus onkin sitten tosi ripeä.
og900:ssa 90:ssä ja 99:ssä on päällekkäiset kolmiotukivarret. Pyörän ripustus on siis nivelöity ylä- ja alapuolisella pallonivelellä. Tässä rakenteessa ei ole Macperssonin ongelmia, joita kuvailit, eli iskunvaimentimen yläpään laakerointia. Jousi on siis aina paikallaan korin ja ylätukivarren välissä. Samoin iskari on korin ja alatukivarren välissä paikallaan.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Niinpäs olikin......
Ainoastaan SAABissa 99/90/900 ja ladassa on poikittainen kaksoiskolmiotuenta.
Tämähän on se ainoa oikea ja paras tuenta.
Eikös formuloissakin ollut moinen tuenta.. :D

Minulla oli muuten vanhassa satkussa ongelmia tuon ylimmäisen kolmiotuen ( jousen keinun ) kanssa.
Kun keinu ei oikein keinunut niin jousi tahtoi pullistua ulospäin ja sitten se
joskus kauhean kolinan kanssa palautui.
Eli edestä kuului välillä metallinen kolahdus.
Mutta rasvallahan siitäkin selvittiin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

9000CD23T kirjoitti:Niinpäs olikin......
Ainoastaan SAABissa 99/90/900 ja ladassa on poikittainen kaksoiskolmiotuenta.
Tämähän on se ainoa oikea ja paras tuenta.
Eikös formuloissakin ollut moinen tuenta.. :D
juu, eikö sitä nopeissa urheiluautoissa käytetä 8)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Maailman paras ratkaisu, siihen en ota kantaa. Mutta monessa uudessa autossa on käsittääkseni vastaavanlaisia alustarakenteita, mm. joissain Mersuissa ja taitaa oll uudessa Honda Accordissa jotain vastaavaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Vastaa Viestiin