Apua! Ohjaus tuntuu oudolta
Apua! Ohjaus tuntuu oudolta
Terve, nyt ihmetyttää
Tähän asti tuo satkun ohjaus on tuntunut täysin "normaalilta" eli mielestäni tasaisen jäykältä aina.
Vaihdoin juuri kesärenkaat alle ja kaikki muuttui täysin. Erittäin hitaassa vauhdissa taittuu kuin takavetoinen järjettömän kevyesti ja kääntösäde varmaan 5-7m. Siis ei tunnu vastusta käytönnässä ollenkaan ja pyörähtää uskomattoman pienessä tilassa. Ei se ennen näin...
Kun taas vauhtia tulee 20-30km/h ja siitä enemmän, niin ohjaus on järjettömän raskas. Esim risteykseen tultaessa joutuu ihan tosissaan vääntämään.
Testasin hiekalle ja revittäessä ja jarruttaessa jättää identtiset kuviot. Mikä ihme sen yhtäkkiä muutti ja missä voisi olla vika? Vaihdoin siis vain tuossa pihalla renkaat. Jossain nivelissä vikaa? Jotenkin kulmat menneet täysin ketuilleen? Äkkisestään vain tuntuu täysin identtiseltä kaikki ongelmat ja se hämmentää?
Olisiko täällä ketään kuka tietää vai tuleeko kallis huoltoreissu?
Tähän asti tuo satkun ohjaus on tuntunut täysin "normaalilta" eli mielestäni tasaisen jäykältä aina.
Vaihdoin juuri kesärenkaat alle ja kaikki muuttui täysin. Erittäin hitaassa vauhdissa taittuu kuin takavetoinen järjettömän kevyesti ja kääntösäde varmaan 5-7m. Siis ei tunnu vastusta käytönnässä ollenkaan ja pyörähtää uskomattoman pienessä tilassa. Ei se ennen näin...
Kun taas vauhtia tulee 20-30km/h ja siitä enemmän, niin ohjaus on järjettömän raskas. Esim risteykseen tultaessa joutuu ihan tosissaan vääntämään.
Testasin hiekalle ja revittäessä ja jarruttaessa jättää identtiset kuviot. Mikä ihme sen yhtäkkiä muutti ja missä voisi olla vika? Vaihdoin siis vain tuossa pihalla renkaat. Jossain nivelissä vikaa? Jotenkin kulmat menneet täysin ketuilleen? Äkkisestään vain tuntuu täysin identtiseltä kaikki ongelmat ja se hämmentää?
Olisiko täällä ketään kuka tietää vai tuleeko kallis huoltoreissu?
Kävin ajamassa lisää:
Tietyn kierrosluvun jälkeen alkaa kuulua terävää ujellusta etupäästä.
Parkkiksella käännellessä huomasin että aluksi tuntuu normaalilta, mutta sitten tulee ikään kuin kynnys jonka jälkeen löystyy ja taittuu melkein miten tahansa. Jotenkin tuntuu kuin rengas pikkuisen raahautuisi mukana? Kuskin puoli tuntuisi tuossa pyörittelyssä olevan se ongelma, mutta normaalissa ajossa ovat täysin identtisiä. Kuskin puoli taitaa myös hiukan niiata syvempään.
Apua, kukaan?
Tietyn kierrosluvun jälkeen alkaa kuulua terävää ujellusta etupäästä.
Parkkiksella käännellessä huomasin että aluksi tuntuu normaalilta, mutta sitten tulee ikään kuin kynnys jonka jälkeen löystyy ja taittuu melkein miten tahansa. Jotenkin tuntuu kuin rengas pikkuisen raahautuisi mukana? Kuskin puoli tuntuisi tuossa pyörittelyssä olevan se ongelma, mutta normaalissa ajossa ovat täysin identtisiä. Kuskin puoli taitaa myös hiukan niiata syvempään.
Apua, kukaan?
Tiiä onko mulla samaa "vikaa" mutta tossa uudessa hankinnassa (900i tehostamaton) huomasin kesäkumien vaihdon jälkeen että hiton jäykkä kun rullaa risteyksestä mutta kun oikeen hiljaa kääntyy ni tietyn renkaiden käännön jälkeen oikein imasee renkaat linkkuun, vähän niinkuin takavetoisessa missä vetarit ei rajoita liikettä. Ei mikään vika minulle mutta tuli huomattua tuo tossa renkaanvaihdon jälkeen, voipi johtua siitäkin kun on tottunu tohon toisen satkun tehostettuun ohjaukseen.
Saabismi iskee salakavalasti!
...
Mulle kävi ihan samoin kun vaihdoin pari pv sitten kesänakit alle Toivottavasti tasaantuu ajan kanssa... viime kesänä ei tuota ongelmaa ollu vaikka oli tismalleen samat renkaat ja vanteet, eli vika tuskin on niissä. Huoltoon en viittis millään viedä, joten niin kauan kun pysyy tiellä niin hyvä
Niin ja mulla on tehostin. Nyt tosin tuntuu ettei enää ole...
Niin ja mulla on tehostin. Nyt tosin tuntuu ettei enää ole...
Minkälaiset renkaat ja rengaspaineet teillä on?
Kyllä se taitaa olla ihan normaalia, että ohjaus ei palauta jos on täysin ääriasentoon käännetty. Eli tiukinta mahdollista ympyrää pystyy ajamaan isolla parkkipaikalla pitämättä ratista kiinni jos ei vedätä niin raskaasti, että pyörät oikenisi vedon takia.
Kyllä se taitaa olla ihan normaalia, että ohjaus ei palauta jos on täysin ääriasentoon käännetty. Eli tiukinta mahdollista ympyrää pystyy ajamaan isolla parkkipaikalla pitämättä ratista kiinni jos ei vedätä niin raskaasti, että pyörät oikenisi vedon takia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Se renkaan muotokin vaikuttaa suuresti tuohon jäykkyyteen,
leveä "läski" on huomattavasti vaikeampi kääntää kuin esim..kapeampi
talvirengas.
Ja jos on pyöreä profiili niin sitä helpompi on kääntää.
Eli mitä leveämmät on alla niin sitä enemmän pitää syödä kaurapuuroa..
Jumittamisen kohteita on perinteiset pallonivelet ja iskunvaimentajan yläpään laakeri, jos se laakeri hirttää kiinni niin jousi ei halua pyöriä
mukana ja näin ollen vastustaa kääntämistä ( jousi kiertyy ) ja kun
ratista päästää irti niin palautus onkin sitten tosi ripeä.
leveä "läski" on huomattavasti vaikeampi kääntää kuin esim..kapeampi
talvirengas.
Ja jos on pyöreä profiili niin sitä helpompi on kääntää.
Eli mitä leveämmät on alla niin sitä enemmän pitää syödä kaurapuuroa..
Jumittamisen kohteita on perinteiset pallonivelet ja iskunvaimentajan yläpään laakeri, jos se laakeri hirttää kiinni niin jousi ei halua pyöriä
mukana ja näin ollen vastustaa kääntämistä ( jousi kiertyy ) ja kun
ratista päästää irti niin palautus onkin sitten tosi ripeä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
9000CD23T kirjoitti: Jumittamisen kohteita on iskunvaimentajan yläpään laakeri, jos se laakeri hirttää kiinni niin jousi ei halua pyöriä
mukana ja näin ollen vastustaa kääntämistä ( jousi kiertyy ) ja kun
ratista päästää irti niin palautus onkin sitten tosi ripeä.
tuota ongelmaa ei näissä vehkeissä ole, ei ole vielä personeita...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
og900:ssa 90:ssä ja 99:ssä on päällekkäiset kolmiotukivarret. Pyörän ripustus on siis nivelöity ylä- ja alapuolisella pallonivelellä. Tässä rakenteessa ei ole Macperssonin ongelmia, joita kuvailit, eli iskunvaimentimen yläpään laakerointia. Jousi on siis aina paikallaan korin ja ylätukivarren välissä. Samoin iskari on korin ja alatukivarren välissä paikallaan.9000CD23T kirjoitti: Jumittamisen kohteita on perinteiset pallonivelet ja iskunvaimentajan yläpään laakeri, jos se laakeri hirttää kiinni niin jousi ei halua pyöriä
mukana ja näin ollen vastustaa kääntämistä ( jousi kiertyy ) ja kun
ratista päästää irti niin palautus onkin sitten tosi ripeä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Niinpäs olikin......
Ainoastaan SAABissa 99/90/900 ja ladassa on poikittainen kaksoiskolmiotuenta.
Tämähän on se ainoa oikea ja paras tuenta.
Eikös formuloissakin ollut moinen tuenta..
Minulla oli muuten vanhassa satkussa ongelmia tuon ylimmäisen kolmiotuen ( jousen keinun ) kanssa.
Kun keinu ei oikein keinunut niin jousi tahtoi pullistua ulospäin ja sitten se
joskus kauhean kolinan kanssa palautui.
Eli edestä kuului välillä metallinen kolahdus.
Mutta rasvallahan siitäkin selvittiin.
Ainoastaan SAABissa 99/90/900 ja ladassa on poikittainen kaksoiskolmiotuenta.
Tämähän on se ainoa oikea ja paras tuenta.
Eikös formuloissakin ollut moinen tuenta..
Minulla oli muuten vanhassa satkussa ongelmia tuon ylimmäisen kolmiotuen ( jousen keinun ) kanssa.
Kun keinu ei oikein keinunut niin jousi tahtoi pullistua ulospäin ja sitten se
joskus kauhean kolinan kanssa palautui.
Eli edestä kuului välillä metallinen kolahdus.
Mutta rasvallahan siitäkin selvittiin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
juu, eikö sitä nopeissa urheiluautoissa käytetä9000CD23T kirjoitti:Niinpäs olikin......
Ainoastaan SAABissa 99/90/900 ja ladassa on poikittainen kaksoiskolmiotuenta.
Tämähän on se ainoa oikea ja paras tuenta.
Eikös formuloissakin ollut moinen tuenta..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja