outo putki
Mun satkussa tuli selvää hyötyä poistosta, koska se egr-venttiilin ja imusarjan välinen laippa vuoti ilmaa imusarjaan. Aukon tukkiminen tiiviisti laipalla rikasti seoksia niin paljon, että katsastuksessa olisi saanut ajokiellon! Toisin sanoen vuotoa oli kompensoitu ajan saatossa rikastamalla seoksia. Kulki muuten 900i hemmetin hyvin rikkailla seoksilla. Kulkupuoli ei onneksi hirveämmin huonontunut, vaikka seokset säädettiinkin takaisin laillisiin lukemiin. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Poistin EGR-sydeemin tulppaamalla umpiprikalla putken imusarjan puoleisesta päästä.
Tulppauksen jälkeen olen ajanut noin 300 km ja havainnut seuraavaa:
- käynnistyy lyhyemmällä starttauksella
- käy tasaisemmin tyhjäkäyntiä
- moottori vetää ja käy tasaisemmiin vedätettäessä pienillä kierroksilla ( 1000 - 2500 r/min)
- kaupunkiliikenteessä tuntuu toimivan jouheammin
Ennen putken tukkimista tunnustelin EGR-venttiilin toimintaa imupuolelta sormenpäällä. Selvää imua tuntui ainakin moottorin kierroslukua kiihdytettäessä. Eli venttiili ei ainakaan ollut täysin tukossa.
=> Taidanpa jättää tulppauksen paikalleen.
Koekaniini 900i 16v -89
Tulppauksen jälkeen olen ajanut noin 300 km ja havainnut seuraavaa:
- käynnistyy lyhyemmällä starttauksella
- käy tasaisemmin tyhjäkäyntiä
- moottori vetää ja käy tasaisemmiin vedätettäessä pienillä kierroksilla ( 1000 - 2500 r/min)
- kaupunkiliikenteessä tuntuu toimivan jouheammin
Ennen putken tukkimista tunnustelin EGR-venttiilin toimintaa imupuolelta sormenpäällä. Selvää imua tuntui ainakin moottorin kierroslukua kiihdytettäessä. Eli venttiili ei ainakaan ollut täysin tukossa.
=> Taidanpa jättää tulppauksen paikalleen.
Koekaniini 900i 16v -89
Säästää venttiileitä? EGR:n poistaminen käytöstä nostaa palotapahtuman lämpötilaa niin mitä on odotettavissa pidemmällä käytöllä jos esimerkiksi satku on aikoinaan viritetty "vähemmän bensasyöpöksi"?900aero-84 kirjoitti:tai sitten säästää venttiileita ja ottaa koko putken pois, niinkuin itsekkin tein. varsinkin jos vanhempi auto niin pois vaan.
Myös itse puhdistin EGR-venttiilin, tarkistin alipainekellon toimivuuden, uusin venttiilin ja imusarjan välisen tiivisteen.
Kokeiltu myös ilman EGR:ää ja havaittu hyvin lieveä parannus kulkuun mutta kyseenalaistan itse sen tuoman hyödyn.