outo putki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mun satkussa tuli selvää hyötyä poistosta, koska se egr-venttiilin ja imusarjan välinen laippa vuoti ilmaa imusarjaan. Aukon tukkiminen tiiviisti laipalla rikasti seoksia niin paljon, että katsastuksessa olisi saanut ajokiellon! Toisin sanoen vuotoa oli kompensoitu ajan saatossa rikastamalla seoksia. Kulki muuten 900i hemmetin hyvin rikkailla seoksilla. Kulkupuoli ei onneksi hirveämmin huonontunut, vaikka seokset säädettiinkin takaisin laillisiin lukemiin. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PaP »

Poistin EGR-sydeemin tulppaamalla umpiprikalla putken imusarjan puoleisesta päästä.

Tulppauksen jälkeen olen ajanut noin 300 km ja havainnut seuraavaa:
- käynnistyy lyhyemmällä starttauksella
- käy tasaisemmin tyhjäkäyntiä
- moottori vetää ja käy tasaisemmiin vedätettäessä pienillä kierroksilla ( 1000 - 2500 r/min)
- kaupunkiliikenteessä tuntuu toimivan jouheammin

Ennen putken tukkimista tunnustelin EGR-venttiilin toimintaa imupuolelta sormenpäällä. Selvää imua tuntui ainakin moottorin kierroslukua kiihdytettäessä. Eli venttiili ei ainakaan ollut täysin tukossa.

=> Taidanpa jättää tulppauksen paikalleen.


Koekaniini 900i 16v -89
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

900aero-84 kirjoitti:tai sitten säästää venttiileita ja ottaa koko putken pois, niinkuin itsekkin tein. varsinkin jos vanhempi auto niin pois vaan.
Säästää venttiileitä? EGR:n poistaminen käytöstä nostaa palotapahtuman lämpötilaa niin mitä on odotettavissa pidemmällä käytöllä jos esimerkiksi satku on aikoinaan viritetty "vähemmän bensasyöpöksi"?

Myös itse puhdistin EGR-venttiilin, tarkistin alipainekellon toimivuuden, uusin venttiilin ja imusarjan välisen tiivisteen.

Kokeiltu myös ilman EGR:ää ja havaittu hyvin lieveä parannus kulkuun mutta kyseenalaistan itse sen tuoman hyödyn.
#2274
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin nyt on nopastakin poistettu ko. venttiili pois käytöstä.
Vastaa Viestiin