K-jetin lisärikastus.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

K-jetin lisärikastus.

Viesti Kirjoittaja kms »

Lambda vahvisti epäilyn, että T8:n K-jetti ei rikasta tarpeeksi, kun ahtopaine nousee yli tehdasarvojen :P

Onko mitään tehtävissä?

Itse ajattelin kokeilla seuraavaa: Korvata kylmäkäynnistys suuttimen tavallisella, sähköisellä suutimella. Tähän suuttimeen viritän Megasuirtin joka lisärikastaa Lambdan/MAP:in mukaan.

Kuullostaako hullulta? :?

Syynä viritykseen on lähinnä se, että ruisku toimii muuten hyvin. Pikku lisärikastusta vain kaivataan. Ja ko. osat löytyis jo hyllystä.

Onko parempia (yhtä halpoja) ideoita?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

laittaa prikkoja sinne väliin.
en oikeen ole k-jetti ihminen niin en osaa selittää mihin väliin mutta varmasti löytyy etsimällä täältä. laskiko se nyt ohjauspainetta tai nosti bensanpainetta, en muista mutta kumpikin suunnilleen samaan johtaa...

siinä kyljessä on pultti jossa on mutteri ja kuusiokolo kanta pultin päässä, sieltä paljastuu pieniä prikkoja, naatä lisää.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Täällä on kuva lisärikastuksen tekoon vion antaa neuvoja puhelimessa jos on kiinnostusta.
Kari Leino 0400-616160

http://www.saabmerkkiluokka.com/3of2005.html
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Entäs ilmamäärä lautasen kartion teippaus yläosasta? Eli tulee kapeampi siitä yläosasta.
#1890
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

J-ani kirjoitti:Entäs ilmamäärä lautasen kartion teippaus yläosasta? Eli tulee kapeampi siitä yläosasta.
uskoisin ettei turbossa auta, taitaa lautanen olla jo niillä ilmamäärillä täysin ylhäällä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Mulla on 99:ssä ennen kaasuläppää pari kappaletta kylmäkäynnistyssuuttimia lisärikastusta varten. Painekytkin prkl oli rikki, joten en ole vielä saanut niitä käyttöön.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oikea sähköruutan suutin olisi moninverron parempi, kuin kylmäkäynnistyssuutin lisärikastukseen. Ryyppysuuttimet eivät ole mitenkään optimoituja, idehan ryypytyksessä on saada seos rikkaammaksi, kun bensa tiivistyy kaikkiin kylmiin metalliosiin moottorissa eikä tarpeeksi jämäkkää seosta saada muulla keinolla sylinteriin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos kerran on harkinnut megasquirtiä mahdollisuutena, niin miten olisi pieni pioneerihenkinen moddaus:
Ilmamäärämittarista lautanen pois ja servomoottori painelemaan määränjakajan mäntää megan ohjaamana. Saisi ahdistavan im-mittarin pois ja seokset sopivaksi jos vain tuotto riittää. Systeemi olisi päällepäin vakion näköinen.
Viimeksi muokannut Hessu, La Kesä 04, 2005 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Hessu kirjoitti:Jos kerran on harkinnut megasquirtiä mahdollisuutena, niin miten olisi pieni pioneerihenkinen moddaus:
Ilmamäärämittarista lautanen pois ja sevomoottori painelemaan määränjakajan mäntää megan ohjaamana. Saisi ahdistavan im-mittarin pois ja seokset sopivaksi jos vain tuotto riittää. Systeemi olisi päällepäin vakion näköinen.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä mie mieluummin laittaisin sen lisäruiskutuksen vaikka megan tai vastaavan ohjaamana oikeilla suuttimilla toteutettuna, eikä millään hemmetin ryyppysuuttimilla. 1 tai 2 kpl lisäsuuttimia sinne kaasuläpän kieppeille vaikuttaisi olevan ainakin maailmalla käytetty metodi lisärikastukseen. Erillinen lisäboksi vaan ohjelmoidaan syöttämään polttoainetta ahtopaineiden mukaan ja voi kait siihen muitakin ehtoja laittaa, milloin sitä lisäpolttoainetta syötetään. Lambdaohjattuna tuo lisärikastus ei kuitenkaan toimi, koska silloin tavanomainen lambda-anturi ei riitä. En tiedä olisiko pakokaasun lämpötila ja ahtopaine hyvät määrääjät? Pakokaasujen lämpötilahan lähtee nousemaan ihan selvästi, jos seos alkaa mennä laihalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Re: K-jetin lisärikastus.

Viesti Kirjoittaja kms »

Näin se siis ajattelin:
kms kirjoitti: Itse ajattelin kokeilla seuraavaa: Korvata kylmäkäynnistys suuttimen tavallisella, sähköisellä suutimella.
Se ryyppysuuttimen paikka olis noin silmämääräisesti oikealla paikalla. Ja laskeskelin äkkiä, että yhden tavallisen suuttimen tuotto riittäisi rikastamaan tarpeeksi. Lisäksi reiän koneistus tavalliselle suuttimelle onnistuis "lähes" imusarjaa irroittamatta.
Jotenkin K-jetti on osoittautunut luotettavaksi ja sen pystyy melko pitkälle korjaamaan "metsässäkin" ilman kolvia ja oskiloskooppia. Pikku rikastusta vain ylätehoille kaipaan.

LaajakaistaLambdalla sitä ohjais Megasquirtia tietenkin aika helmesti, mutten tiedä antaako vaimo lupaa ostaa sellaista :?

Rata Saabeihin on kai laitettu kaksi että on saatu seokset varmasti tasaiseksi?

Oliko ratasaabien lisärikastus toteutettu miten? Siis mikä ohjaa suuttimia? Vai oliko määräjakajasta porattu auki ne kaksi ylimääräistä?

Hessun askelmoottoriehdotus ei ole hullumpi....

Mutta itsellä ei ole niin väliä jääkö laite vakion näköiseksi.

Oliko jollain parempaa tietoa paljoko konetta ptäisi rikastaa? Riittääkö yksi Turbotonnarin suutin avuksi?
Vastaa Viestiin