99:n B-kone, käytetäänkö venttilisuoja-ainetta?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

99:n B-kone, käytetäänkö venttilisuoja-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hei!

Olen tossa hommaamassa 99:n B-koneella varustettuna, eli -78:n. Tarviikos pirssiä tankattaessa lurauttaa niitä lisäaineita bensaan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
PekkaM
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 09:04
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja PekkaM »

Minulla 99 -77. Minua on neuvottu käyttämään ko. ainetta. Lisäksi kuulemma kannattaa tankata ysikasia, joka maksaa kyllä enemmän, mutta kulutus on hieman pienempi ja säästö tulee tästä.

T:

Pekka Malvela
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä tarvitsee lisäaineen.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Minunkin auto tarvitsisi, mutta eipä ole tullut käytettyä...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

98 bensaa käytän, koskaan en ole lisäainetta laittanut.. :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

gls kirjoitti:98 bensaa käytän, koskaan en ole lisäainetta laittanut.. :roll:
katselin että ainakin abc:n jakajassa luki ettei 98 sisällä enää 2005 vuoden alusta venttiilin suoja-ainetta...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Käytän jokaisen täyteen tankkauksen yhteydessä. Vajailla tankkauksilla en käytä mutta niitä tuleekin huomattavasti vähemmän. Ja joo, pitää käyttää suoja-ainetta B-koneessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mitenkäs H-koneessa? Itse ainakin olen laittanut, kun edellinen luottopelin omistajakin laittoi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

lefa42 kirjoitti:Mitenkäs H-koneessa? Itse ainakin olen laittanut, kun edellinen luottopelin omistajakin laittoi.

Muistaakseni oli joskus puhetta asentajien kanssa ja vuodesta -85 on H-moottorissa natriumvahvisteiset venttiilit, eli pystyy käyttämään 95 oktaanista.

Korjatkaa ihmeessä jos tämä on väärä tieto.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

MikkoA kirjoitti:vuodesta -85 on H-moottorissa natriumvahvisteiset venttiilit, eli pystyy käyttämään 95 oktaanista.
natriumjäähdytteiset pakoventtiilit ruiskuissa ja turboissa.
Olivat muuten jo aiemmin kuin -85.

Mutta joo, jotain kyllä muuttui vuonna -85 joka sallii lyijyttömän
polttoaineen käytön.
Venttiilinsuoja-aine siis on lyijyn korvike bensassa.
Tuo natriumhässäkkä ei kaiketi liity mitenkään tuohon 95-bensaan :?:
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Lisää tuosta lyijyttömän bensan käytöstä ja lisäaineistuksesta:

Ilmeisesti vuodesta -85 lähtien saabin kansissa on ollut vahvempaa kamaa
olevat venttiilien istukat,
lisäaineistuksen ja lyijyn ideana on suojata seetipintaa kuumenemiselta ja palamiselta.

Lisäaineitta ajo kannella joka vaatii tuota suojaa tuhoaa seetipinnat ja lopulta venttiilit.
Seeteihin syöpyy ajan mittaan kolosia ja pahimmassa tapauksessa kansi on romurautaa.
Tai no, ainahan voi koneistaa kanteen uudet seetit "riittävän" kokoisille venoille :wink:

EDIT: lyijyhän polttoaineessa laskee nakutusherkkyyttä,
siksi lyijyä alunperin ruvettiin lisäämään bensaan.
Telkkarista tuli mielenkiintoinen dokkari asiasta jonkin aikaa sitten,
en vaan muista mikä kanava tai minkä niminen ohjelma se oli :oops:
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Toi lyijyhän oli aivan järjetöntä myrkkyä. Kulaus sitä ja moro.

T. Pasi
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

SEO:n ja ST1:n 98:ssa on vielä lisäaineistus valmiina. Eli sinne tankkaamaan, jos ei halua lisäaineiden kanssa läträtä. Me tankataan näillä asemilla kaikki autot ihan kannatuksen vuoksi, jotta tuota lisäaineellista saisi jatkossakin. Niin monet asemat on jo tuosta (kannattamattomuussyistä?) luopunut. JETti taisi luopua lisäaineistetun myynnistä viimeksi, Teboil muistaakseni jo toissa vuoden vaihteessa.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Ennen vuotta -85 rakennetuissa kahdeksanventtiilisissä olen käyttänyt lisäainetta ja 98-oktaanista. Shellin lisäainepullo maksaa noin 5 euroa ja riittää 500 litraan bensiiniä, joten hintaa ei voi pitää kynnyskysymyksenä. 98:a käytän koska se antaa hieman vapaammat kädet mm. sytytyksen säädöille.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Passi kirjoitti:Toi lyijyhän oli aivan järjetöntä myrkkyä. Kulaus sitä ja moro.

T. Pasi
Näinhän se on...
Siinä dokkarissa käsiteltiin myös lyijyn suuria haittoja,
karmeita kohtaloita oli niillä hepuilla jotka bensayhtiöillä
noiden litkujen kanssa pelas. :cry:
Vastaa Viestiin