99:n B-kone, käytetäänkö venttilisuoja-ainetta?
99:n B-kone, käytetäänkö venttilisuoja-ainetta?
Hei!
Olen tossa hommaamassa 99:n B-koneella varustettuna, eli -78:n. Tarviikos pirssiä tankattaessa lurauttaa niitä lisäaineita bensaan?
Olen tossa hommaamassa 99:n B-koneella varustettuna, eli -78:n. Tarviikos pirssiä tankattaessa lurauttaa niitä lisäaineita bensaan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minunkin auto tarvitsisi, mutta eipä ole tullut käytettyä...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Käytän jokaisen täyteen tankkauksen yhteydessä. Vajailla tankkauksilla en käytä mutta niitä tuleekin huomattavasti vähemmän. Ja joo, pitää käyttää suoja-ainetta B-koneessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42 kirjoitti:Mitenkäs H-koneessa? Itse ainakin olen laittanut, kun edellinen luottopelin omistajakin laittoi.
Muistaakseni oli joskus puhetta asentajien kanssa ja vuodesta -85 on H-moottorissa natriumvahvisteiset venttiilit, eli pystyy käyttämään 95 oktaanista.
Korjatkaa ihmeessä jos tämä on väärä tieto.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
natriumjäähdytteiset pakoventtiilit ruiskuissa ja turboissa.MikkoA kirjoitti:vuodesta -85 on H-moottorissa natriumvahvisteiset venttiilit, eli pystyy käyttämään 95 oktaanista.
Olivat muuten jo aiemmin kuin -85.
Mutta joo, jotain kyllä muuttui vuonna -85 joka sallii lyijyttömän
polttoaineen käytön.
Venttiilinsuoja-aine siis on lyijyn korvike bensassa.
Tuo natriumhässäkkä ei kaiketi liity mitenkään tuohon 95-bensaan
Lisää tuosta lyijyttömän bensan käytöstä ja lisäaineistuksesta:
Ilmeisesti vuodesta -85 lähtien saabin kansissa on ollut vahvempaa kamaa
olevat venttiilien istukat,
lisäaineistuksen ja lyijyn ideana on suojata seetipintaa kuumenemiselta ja palamiselta.
Lisäaineitta ajo kannella joka vaatii tuota suojaa tuhoaa seetipinnat ja lopulta venttiilit.
Seeteihin syöpyy ajan mittaan kolosia ja pahimmassa tapauksessa kansi on romurautaa.
Tai no, ainahan voi koneistaa kanteen uudet seetit "riittävän" kokoisille venoille
EDIT: lyijyhän polttoaineessa laskee nakutusherkkyyttä,
siksi lyijyä alunperin ruvettiin lisäämään bensaan.
Telkkarista tuli mielenkiintoinen dokkari asiasta jonkin aikaa sitten,
en vaan muista mikä kanava tai minkä niminen ohjelma se oli
Ilmeisesti vuodesta -85 lähtien saabin kansissa on ollut vahvempaa kamaa
olevat venttiilien istukat,
lisäaineistuksen ja lyijyn ideana on suojata seetipintaa kuumenemiselta ja palamiselta.
Lisäaineitta ajo kannella joka vaatii tuota suojaa tuhoaa seetipinnat ja lopulta venttiilit.
Seeteihin syöpyy ajan mittaan kolosia ja pahimmassa tapauksessa kansi on romurautaa.
Tai no, ainahan voi koneistaa kanteen uudet seetit "riittävän" kokoisille venoille
EDIT: lyijyhän polttoaineessa laskee nakutusherkkyyttä,
siksi lyijyä alunperin ruvettiin lisäämään bensaan.
Telkkarista tuli mielenkiintoinen dokkari asiasta jonkin aikaa sitten,
en vaan muista mikä kanava tai minkä niminen ohjelma se oli
SEO:n ja ST1:n 98:ssa on vielä lisäaineistus valmiina. Eli sinne tankkaamaan, jos ei halua lisäaineiden kanssa läträtä. Me tankataan näillä asemilla kaikki autot ihan kannatuksen vuoksi, jotta tuota lisäaineellista saisi jatkossakin. Niin monet asemat on jo tuosta (kannattamattomuussyistä?) luopunut. JETti taisi luopua lisäaineistetun myynnistä viimeksi, Teboil muistaakseni jo toissa vuoden vaihteessa.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Ennen vuotta -85 rakennetuissa kahdeksanventtiilisissä olen käyttänyt lisäainetta ja 98-oktaanista. Shellin lisäainepullo maksaa noin 5 euroa ja riittää 500 litraan bensiiniä, joten hintaa ei voi pitää kynnyskysymyksenä. 98:a käytän koska se antaa hieman vapaammat kädet mm. sytytyksen säädöille.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03