savustettu 900s

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tekevälle sattuu ja unohtuu ;) Nykyisellä bensanhinnalla auton hinta tippuu roimasti kun on tavaraa tankissa.

Pari vuotta lyijyllisten bensojen poistumisen jälkeen tyhjensin tankin yhdestä purkuautosta joka oli seissyt viitisen vuotta. Oli bensa semmoista tavaraa, että ei siihen aikaan enää hanasta saanut - kyllä auto kylki ja sieti ahtoja ihan kivasti ;)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

kimmo tarkoittaa varmaan hanttarin lokarin päällä olevaa virranjakomokkulaa, kytkennät siinä ok.

6-napaiset liittimet joissa 5 johdinta ok.

auto tankattu, pumppaa hyppylangan avulla ruiskulle asti.

ei toimi :evil:
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ruiskuboksille ei tullut jännitettä pinniin 19 (vihr/valk) virran ollessa kytkettynä virtalukolta. näyttäis siltä että sulakerasiassa pitäisi olla rele tätä pinniä varten kohdassa ilmastointi :?:

voisko joku tarkastaa autostaan pitääkö ko. paikassa olla rele ohjausboksia varten! käykö auto siis ilman ko. relettä.

etukäteen kiittää hän!
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

rele korvattu hyppylangalla (ks edellinen viesti), nyt käy ja kukkuu :D

käytin lämpimäksi, lämpömittari läheni uhkaavasti punaista ennen kuin flekti käynnistyi. vähän myöhemmin kierrätettyäni moottoria reilummin alkoi savuttaa, meneekös noista kansipahvit helposti (ei mennyt lämmöt punaiselle!). vai turboko siellä savuaa 8O

kiitos kaikille avusta!

kaytin autoa uudemman kerran, taitaa turbo savutella. mikäs turbo ässässä on, onko kellään myynnissä sopuhintaan?

näytti olevat te05 12b eli mitsu sitten varmaan. käykö garret ja paljonko menetän ominaisuuksissa? kuka huoltaa turbot edullisesti? tai jos jollakulla olis myynnissä mitsu?

näyttää muut ässät toimivan ilman em. relettä, pittää avata sulakerasia ja tutkia ite (nykyään on niin vaikea saada tunnollisia ilmaisia renkejä) :wink:
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

noniin, vihdoin hetki aikaa savulahnalle. sulake 22 (control lamps!!!) antaa jännitteen myös ruiskuboksille!!!! sulake paikalleen ja nyt pelaa :D

pa-pumppu pyörähtää muuten virran kytkemisen jälkeen ainakin tässä autossa!

ongelmana enää (tällä hetkellä) check engine-valo ja savutus.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

saabastelija kirjoitti:
pa-pumppu pyörähtää muuten virran kytkemisen jälkeen ainakin tässä autossa!

ongelmana enää (tällä hetkellä) check engine-valo ja savutus.

lucasissa kuuluukin pyörähtää, LH:ssa ei.

taitaa olla lambda useimmiten syynä CE valon palamiseen.

oletko kokeillut onko turbossa väljää?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jees,

check engine valo sammui kun käytin auton pari kertaa lämpimäksi, ja savutuskin väheni huomattavasti :o

päästöarvot saatiin kohdalleen tulpat ja yksi rikkinäinen tulpanjohto vaihtamalla :)

nyt vain kojetaulu paikalleen ja maanantaina katsastukseen :D

takapuskurin jatkeet on vielä hakusessa (aero) ja myös järkevän hintaiset aerovanteet :!:

ja ysitonnisen cooleri odottaa asennusta, on aika ison näköinen. onkos kellään kokemusta moisen asennuksesta? ja mitä pojat konttorilla mahtaa tuumata? vai saako asennettua niin siististi ettei siihen kiinnitä huomiota?

kiitos kaikille kysymyksiin vastanneille, hyvää kesää :wink:
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja 900S »

saabastelija kirjoitti:
ja ysitonnisen cooleri odottaa asennusta, on aika ison näköinen. onkos kellään kokemusta moisen asennuksesta? ja mitä pojat konttorilla mahtaa tuumata? vai saako asennettua niin siististi ettei siihen kiinnitä huomiota?

kiitos kaikille kysymyksiin vastanneille, hyvää kesää :wink:

Viimekesänä laitoin ässääni -95 tonnarin coolerin ja kyllähän siinä +10h aikaa meni, kaverin kanssa! Hinauslenkin jouduin rälläköimään pois + jotain vähän "pyöristelemään" joitakin kohtia. Ja puskuria joutui myös hieman leikkelemään.
Mistä paineputket meinaat tehdä ja minkä kokoiset?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

joo, jos ysitonnisen paineputkia voisi hyödyntää coolerissa niin hyvä. loput ajattelin tehdä ihan "mustasta" putkesta, maalia vaan päälle. vai löytyiskö esim. pakoputkiosastolta sopivia mutkia? putken halkaisija saanee mukailla alkuperäistä, 50-60mm?

onkos kellään kojetaulun alipaineletkujen "kytkentäkaaviota"?
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

50mm ne alkuperäiset putket on. Jos sulla on kaikki ne alkuperäiset putket käytössä, niin se on hiton hyvä! Ei tarvi sitten niitä lähtöjä miettiä. Itse ostin sähkötarvike/muu tilpehööriliikkeestä 2kpl 90 asteen alumiinimutkia ja lisäksi oli yksi ylimääräinen suora pätkä. Noilla pärjäsi jo aika pitkälle.
Voisihan ne tietysti hieman paksummastakin putkesta tehdä, mutta kaipa nuokin asiansa ajavat..

edit. ja tuolla on joku kuva http://www.saab.1g.fi/9000/900S.html
Lisääkin niitä on olemassa jos tarve vaatii.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jees, tuossa minun välijäähdyttimessä (tonnarin sekin) näyttää olevan putkien lähdöt taaksepäin (moottoritilaan), ei sivulle. kokemuksia kellään?
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Re: savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

saabastelija kirjoitti:jees, tuossa minun välijäähdyttimessä (tonnarin sekin) näyttää olevan putkien lähdöt taaksepäin (moottoritilaan), ei sivulle. kokemuksia kellään?
Moikka!
Ihan pikku muutoksilla toikin istuu. http://www.saunalahti.fi/mattis6/photog ... 1/real.htm
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

hiphei, tuore leima paperissa ja ilman huomautuksia :lol:

vielä puuttuu mm. siistimpi mittaristo ja aeron takapuskurin jatkeet!!!

yritän laittaa lähiaikoina projektikuviakin jos vaikka jotakuta kiinnostaisi.

ai niin, kiitokset "cooleriohjeista", täytyy ottaa talvella ohjelmaan kunhan talli ensin valmistuu.

EDIT: musta siisti takaluukku kiinnostaa myös, vanha on maalattu paukkumaalilla ja merkit on vaparista.
Viimeksi muokannut saabastelija, Ke Heinä 06, 2005 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja Svc »

...Hinauslenkin jouduin rälläköimään pois + jotain vähän "pyöristelemään"...
Tiesittekö muuten, että auton etupään hinaussilmukka on ollut Euroopan Unionin alueella pakollinen varuste uudessa autossa jo 50-luvulta lähtien? Tosin edes AKE:n katsastusohje ei sen olemassaoloa käske tarkistamaan, joten... 8)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: savustettu 900s

Viesti Kirjoittaja 900S »

Svc kirjoitti: Tiesittekö muuten, että auton etupään hinaussilmukka on ollut Euroopan Unionin alueella pakollinen varuste uudessa autossa jo 50-luvulta lähtien? 8)
No en oo tiennyt 8O Mutta mulla on vararengaskotelossa mukana sellainen irtokoukku, että takuulla kestää hinauksessa!
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Vastaa Viestiin