900S vm90 Moottori lopussa?
900S vm90 Moottori lopussa?
Vasta 230000km ajettu ja öljyt eivät pysy enää sisällä. Moottori vuotaa öljyä ajettaessa. Taitaa vuotaa vähän joka tiivisteestä.
200000 huollossa aikoinaan laittoivat öljyä reippaasti yli ylärajan, ongelmat alkoivat sen jälkeen. En ole mikään autoasiantuntija mutta moottoriin pitänee vaihtaa kaikki tiivisteet. Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia ? Taitaa olla kallis remontti edessä ?
200000 huollossa aikoinaan laittoivat öljyä reippaasti yli ylärajan, ongelmat alkoivat sen jälkeen. En ole mikään autoasiantuntija mutta moottoriin pitänee vaihtaa kaikki tiivisteet. Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia ? Taitaa olla kallis remontti edessä ?
No jos kaikki tiivisteet joutuu vaihtamaan niin hommaa kyllä piisaa, koska ainakin koneen ja lootan välisen tiivisteen ja jakopään kannen tiivisteen vaihto edellyttää koneen irrottamista. Vaikea kuitenkaan uskoa, että kaikki tiivisteet vuotaisivat, ennemminkin joku yksittäinen tiiviste vuotaa todella reilusti. Pese moottori ja seuraa, mistä välistä alkaa sen jälkeen öljyä puskemaan. Itse veikkaisin ensimmäisenä venttiilikopan tiivistettä...
#1970
Jättääkö auto lammikon alleen? Vai pöläyttääkö käynnistettäessä, silloin on varmaanki venttiilivarren kumit sökönä? Vai savuttaako muuten eli olisko harva kone?
Ellei sitten olisi se surullisenkuuluisa öljypropun ympäristö halki, tuossa linkki siihen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... light=13mm
Ellei sitten olisi se surullisenkuuluisa öljypropun ympäristö halki, tuossa linkki siihen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... light=13mm
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Mielestäni aivan liian ohutta öljyä tuo!Vaikka jos kerran saabilla ollut huollossa niin kai sitten tietänevät mitä tekevät?Mughs kirjoitti:Venttiilikopan tiiviste onkin jo vaihdettu. Tuntui että se auttoi mutta 220000km määräaikaishuollossa laittoivatkin Castrolin 0W-30 öljyä aikaisemmin käytetyn Rally Formulan sijaan. 3000km ja öljyt olivat alarajassa.
Moneenkaan autoon ei tollasta öljyä suositella,eikä tommosista oltu kuultukaan kun toi saabisi kone on tehty...
Samaa mieltä! Pistä edes vaikka 10/30, niin näkee pysyykö hieman paksumpi öljy sisällä.tomaatti kirjoitti:Mielestäni aivan liian ohutta öljyä tuo!Vaikka jos kerran saabilla ollut huollossa niin kai sitten tietänevät mitä tekevät?Mughs kirjoitti:Venttiilikopan tiiviste onkin jo vaihdettu. Tuntui että se auttoi mutta 220000km määräaikaishuollossa laittoivatkin Castrolin 0W-30 öljyä aikaisemmin käytetyn Rally Formulan sijaan. 3000km ja öljyt olivat alarajassa.
Moneenkaan autoon ei tollasta öljyä suositella,eikä tommosista oltu kuultukaan kun toi saabisi kone on tehty...
9-5 2,3t Wagon `06
Ja tiivisteiden vaihdosta sen verran ettei esim koneen ja lootan väliin kuulu enää laittaa tiivistettä vaan liima.
Vain hyviä kokemuksia siitä.
Motonet tietysti myy sellaista. Tieto tulee myöhässä .
Sama asia kuten öljynsuodatin alkuperäinen motonetista ostettuna,kyseisellä numerolla ei ole saabilla myyty enään vuoteen sitä suodatinta. Muuten kyllä sama mutta mutta..
Eräs täällä kertoili ettei esim saabilla tiedetty kyseisestä koneen ja lootan välisestä tiivisteestä mitään.
Ö-paineanturi vuotaa aika herkästi kaikki pihalle jos rikki. Tsekkaa jos lammikkoa tekee alle.
Kyllä vag laitteetkin vie tuota castrolia reippaasti jotkut..
Vain hyviä kokemuksia siitä.
Motonet tietysti myy sellaista. Tieto tulee myöhässä .
Sama asia kuten öljynsuodatin alkuperäinen motonetista ostettuna,kyseisellä numerolla ei ole saabilla myyty enään vuoteen sitä suodatinta. Muuten kyllä sama mutta mutta..
Eräs täällä kertoili ettei esim saabilla tiedetty kyseisestä koneen ja lootan välisestä tiivisteestä mitään.
Ö-paineanturi vuotaa aika herkästi kaikki pihalle jos rikki. Tsekkaa jos lammikkoa tekee alle.
Kyllä vag laitteetkin vie tuota castrolia reippaasti jotkut..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ei jätä lammikkoa mutta pakoputken pää on aika musta. Harva kone on käynyt mielessä mutta tehot ovat edelleen tallessa.Montoya kirjoitti:Jättääkö auto lammikon alleen? Vai pöläyttääkö käynnistettäessä, silloin on varmaanki venttiilivarren kumit sökönä? Vai savuttaako muuten eli olisko harva kone?
Ellei sitten olisi se surullisenkuuluisa öljypropun ympäristö halki, tuossa linkki siihen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... light=13mm
Erään oppaan mukaan öljyn pitäisi olla SAE 10W-30, 10W-40, 5W-30 tai 5W-40. Tiedä sitten, mitä ohjetta ovat huollossa käyttäneet, kun laittavat 0W-30:tä.
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
jos se savua pukkaa voi olla myöskin turbo vaihtokunnossa.
itse katsoisin myös öljypumpun tiivisteet. Oma ässä joskus vuoti sieltä aika lahjakkaasti öljyä. ja tietysti toinen on ne venttiilienkumit.
Ja siitä öljypohjan tiivistestä, että ainakin se saapin alkuperäinen metalli tiiviste oli mun mielestä aivan hyvä. ainkaan ei ollut mitän öljyvuotoja sen kanssa koskaan.
noilla kilsoilla ei saabin koneen pitäisi olla lähelläkään harva. sitten voi alkaa puhua kuluneesta koneesta kun on 400tkm mittarissa ja hyvällä hoidolla ei sekän ole välttämättä edes harva.
itse katsoisin myös öljypumpun tiivisteet. Oma ässä joskus vuoti sieltä aika lahjakkaasti öljyä. ja tietysti toinen on ne venttiilienkumit.
Ja siitä öljypohjan tiivistestä, että ainakin se saapin alkuperäinen metalli tiiviste oli mun mielestä aivan hyvä. ainkaan ei ollut mitän öljyvuotoja sen kanssa koskaan.
noilla kilsoilla ei saabin koneen pitäisi olla lähelläkään harva. sitten voi alkaa puhua kuluneesta koneesta kun on 400tkm mittarissa ja hyvällä hoidolla ei sekän ole välttämättä edes harva.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Meilläkin oli ostettaessa 9-3:ssa noi 0-30 öljyt. Erään merkkihuollon mukaan kuulemma parasta mahdollista tavaraaMughs kirjoitti:Venttiilikopan tiiviste onkin jo vaihdettu. Tuntui että se auttoi mutta 220000km määräaikaishuollossa laittoivatkin Castrolin 0W-30 öljyä aikaisemmin käytetyn Rally Formulan sijaan. 3000km ja öljyt olivat alarajassa.
Vaihdoin seuraavaksi Mobilin RF1 öljyt ja lyhensin vaihtovälin 15 tkm:iin.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Sen verran on pakko lisätä omaa lusikkaa tähän(kin) soppaan että kuumalla koneella on ihan yx hailee onko koneessa 10W-30 tai 0W-30 öljyt. Viskositeetti (eli öljyn juoksevuus, pumppautuvuus) kuumana on ihan sama, se 30. Mineraaliöljyjen ja täyssynteettisten välillä on tietysti eroja vaikka visko olisikin numeroiden mukaan sama. Kylmänä tuo 0W-öljy on tietysti paljon notkeampaa (siis puhutaan kylmyydestä kun pakkasta on enemmän kuin 10 astetta) jolloin moottorin yläpää saa voitelunsa paljon nopeammin ja tietenkin kuluminen vähenee. Mitään haittaa tuon 0W-öljyn käyttämisestä on vaikea löytää, ellei puhuta jostain ihan loppuun ajetusta seulasta. Tuo 0W-30 on siis tosiaankin öljy parhaasta päästä.
Suuri moka öljylaaduissa, mitä tehtaat yleensä eivät todellakaan ole moottoreihinsa tarkoittaneet laitettavaksi, on tämä esim. Mobilin eniten myyty 5W-50 -öljy. Kuten tuossa edellisissä viesteissä jo mainittiinkin, ei Saabiinkaan tuollaista kuuluisi laittaa. Siinä se ongelma on nimen omaan kuumassa päässä. Ja kuumahan se moottori nyt yleesä suurimman ajan ajosta on. 50 on liian paksua tavaraa, sellaista ei kovinkaan moni tehdas moottoreihinsa halua. Ralli/kilpakäyttöön on tietysti taas eri öljyt.
Joskus tekee oikein pahaa kun asiakas ostaa johonkin uudehkoon hienoon moottoriin, turbolla tai ilman, 5W-50 öljyä. Täytyypi vaan toivoa että ei tulisi moottoriin mitään takuutapauksia - voi nimittäin asiakas olla heikoilla kun on koneeseensa tuollaista tehtaan suositusten vastaista "vaseliinia" mennyt kaatamaan.
Erot eri öljymerkkien välillä ovat suurimmillaan siinä, missä lämpötilassa lisäaineet alkavat toimimaan. Siihen asiaan ei viskositeetit vaikuta
Suuri moka öljylaaduissa, mitä tehtaat yleensä eivät todellakaan ole moottoreihinsa tarkoittaneet laitettavaksi, on tämä esim. Mobilin eniten myyty 5W-50 -öljy. Kuten tuossa edellisissä viesteissä jo mainittiinkin, ei Saabiinkaan tuollaista kuuluisi laittaa. Siinä se ongelma on nimen omaan kuumassa päässä. Ja kuumahan se moottori nyt yleesä suurimman ajan ajosta on. 50 on liian paksua tavaraa, sellaista ei kovinkaan moni tehdas moottoreihinsa halua. Ralli/kilpakäyttöön on tietysti taas eri öljyt.
Joskus tekee oikein pahaa kun asiakas ostaa johonkin uudehkoon hienoon moottoriin, turbolla tai ilman, 5W-50 öljyä. Täytyypi vaan toivoa että ei tulisi moottoriin mitään takuutapauksia - voi nimittäin asiakas olla heikoilla kun on koneeseensa tuollaista tehtaan suositusten vastaista "vaseliinia" mennyt kaatamaan.
Erot eri öljymerkkien välillä ovat suurimmillaan siinä, missä lämpötilassa lisäaineet alkavat toimimaan. Siihen asiaan ei viskositeetit vaikuta
Saab... hyvä auto... kaikille!
Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine