t16 pakoventtiilivaurio (korjattu)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itsellä kävi ihan samallaisesti, tosin vauhtia oli 160km/h tasaisella, noin 15min ajon jälkeen --> tehot hiipuivat.

Tuloksena kannen avaamisen jälkeen, 2 pakoventtiiliä paskana, toinen vääntynyt ja toisesta lähtenyt pala.

Eipä ole kovin järkevää ajaa karstaisella autolla noin lujaa, mutta karstojahan minä otinkin pois :roll:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Nyt on auto lähes täydessä iskussa. Tuossa viimeviikon torstaina sain motin nippuun. Pientä murhetta oli vielä. Auton kierrosluku humppaili hassusti ylösalas pintakaasukiihdytyksessä ja kone pätki tyhjäkäynnillä ja 2000-2500rpm:llä. Uusin eilen sytkäpuolen osittain häiriön ja toisaalta myöskin määräaikaishuollon nimissä. Sytkäjohdot (bougicord) jakajan kansi+pyörijä ja uusi satsi tulppia. Yhdestä paikallaan olleesta tulpasta oli edelleenkin posliinit halki. Olisiko tullut kirittyä niitä tulpan päässä olevia muttereita liian tiukkaan? Sepä halkinainen eriste riittikin häiriöön periaatteessa.
Lisäksi uusin huohottimen tiivistekumin venakoppaan ja sinne IMM:n ja turbon väliseen putkeen. Tuo jälkimmäinen oli ihan täysi horo! Uuden kumin laitossa piti käyttää WD40 liukasteena ja silti oli tiukka laittaa. Entinen oli semmonen "lops". Lisäsin klemmarin siihen venakopalle tulevaan paksuun huohotusputkeen, kun liitin tuntui löysältä. Tostakin varmasti imi ilmaa ohi IMM:n. Kytkin painemittarin imusarjaan ja totesin, että vielä vuotaa jostain (tyhjäkäynnillä paineet -0,4 vain). ByPass-venttiilin letkun litistäminen pudotti kierrokset normaaleiksi ja imusarjasta löytyi yli -0,5...-0,7 paine. Tulppasin ByPassin letkun. Koeajo. Ahdot pysytteli kiltisti 0,5baarissa ja moottorijarrutuksella paineet parhaimmillaan -1. Kulkupuolikin muuten korjautui. Ei nyi, ja kiihtyy nätisti. ByPassin vaihto vielä ja sit "rock and roll". Eipä muuten ne vaihdetut tulpatkaan olleet öljykarstassa, eli öljynkulutus johtui ilmiselvästi niistä venavarrenkumeista.

Tähän sitten se tyytyväisyysosio:
:o :D :D :D 8O :oops: :wink:

ps. jos joku ihmettelee, miten meni aikaa noin paljon, niin laitoin samaan syssyyn uuden kytkinpaketin, ehostin kytkimen pääsylkyn, uudet hiilet starttiin, uusia tiivisteitä moottoriin, jne jne. Kaikki oli niin helposti käsillä, kun muut "romut" oli valmiiks purettu edestä pois. Iltahommina kun tekee päätoimen ohella, niin aikaa palaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hiljaksee kun tekee niin hyvä tulee.Itse olen kanssa "hidas"korjaamaan-tarkistan jutut moneen kortaan.parempi tehdä kerran ajan kanssa kuin korjata hutasten tehtyä..

Olisit nyt samalla yllättänyt vanhempasi virittämällä tuota s:ää :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yritin mie, mutta ei se isäukko lämmennyt. Kovinhan tuo on tyytyväinen nykyiseenkin kulkemiseen. Pakoputken kun vielä hitsaa, niin saattaa kulkupuoli vielä parantua lisää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin