Noniin. Nyt on auto lähes täydessä iskussa. Tuossa viimeviikon torstaina sain motin nippuun. Pientä murhetta oli vielä. Auton kierrosluku humppaili hassusti ylösalas pintakaasukiihdytyksessä ja kone pätki tyhjäkäynnillä ja 2000-2500rpm:llä. Uusin eilen sytkäpuolen osittain häiriön ja toisaalta myöskin määräaikaishuollon nimissä. Sytkäjohdot (bougicord) jakajan kansi+pyörijä ja uusi satsi tulppia. Yhdestä paikallaan olleesta tulpasta oli edelleenkin posliinit halki. Olisiko tullut kirittyä niitä tulpan päässä olevia muttereita liian tiukkaan? Sepä halkinainen eriste riittikin häiriöön periaatteessa.
Lisäksi uusin huohottimen tiivistekumin venakoppaan ja sinne IMM:n ja turbon väliseen putkeen. Tuo jälkimmäinen oli ihan täysi horo! Uuden kumin laitossa piti käyttää WD40 liukasteena ja silti oli tiukka laittaa. Entinen oli semmonen "lops". Lisäsin klemmarin siihen venakopalle tulevaan paksuun huohotusputkeen, kun liitin tuntui löysältä. Tostakin varmasti imi ilmaa ohi IMM:n. Kytkin painemittarin imusarjaan ja totesin, että vielä vuotaa jostain (tyhjäkäynnillä paineet -0,4 vain). ByPass-venttiilin letkun litistäminen pudotti kierrokset normaaleiksi ja imusarjasta löytyi yli -0,5...-0,7 paine. Tulppasin ByPassin letkun. Koeajo. Ahdot pysytteli kiltisti 0,5baarissa ja moottorijarrutuksella paineet parhaimmillaan -1. Kulkupuolikin muuten korjautui. Ei nyi, ja kiihtyy nätisti. ByPassin vaihto vielä ja sit "rock and roll". Eipä muuten ne vaihdetut tulpatkaan olleet öljykarstassa, eli öljynkulutus johtui ilmiselvästi niistä venavarrenkumeista.
Tähän sitten se tyytyväisyysosio:
ps. jos joku ihmettelee, miten meni aikaa noin paljon, niin laitoin samaan syssyyn uuden kytkinpaketin, ehostin kytkimen pääsylkyn, uudet hiilet starttiin, uusia tiivisteitä moottoriin, jne jne. Kaikki oli niin helposti käsillä, kun muut "romut" oli valmiiks purettu edestä pois. Iltahommina kun tekee päätoimen ohella, niin aikaa palaa...