ohjausvaihde asennettu-miten täydetään?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

ohjausvaihde asennettu-miten täydetään?

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Terve taas!

Aamu koittanut ja taas ollaan työpaikalla-nyt ei kuitenkaan satkua korjaamassa. Eilen lähtin 01.30 kotiin, tai sehän oli jo tänään :D

Mutta miten sen öljyn kanssa? Se vaihde oli tyhjä, jonka asensin, sitten kaadoin vaan öljyä säiliöön. Mutta miten se ilma pääsee sieltä pois ja mitä yleensä pitäis tehdä, että se nyt rupeaa 100 prosenttisesti oikein toimimaan?

Kiitoksia taas etukäteen.
Mart
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Käännä rattia äärilaidasta toiseen ja tarvittaessa lisäile öljyä.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Laita etupää pukeille, kone käyntiin ja kääntele rattia rauhallisesti laidasta laitaan.. Tsekkaile välillä, että nestettä on riittävästi säiliössä.

Jaha, Sami kerkesi nopeammin, kun arvoin tuon postaukseni kanssa.. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

niin asia selvä-menen kokeilemaan, kuin kerkiän...

yksi kysymys vielä, sitten suljetaan aihe-
miten se poistotulppa aukeaa?-koetin avata eilen, mutta ei riitä joko voimat tai äly :)
siinä korkin alla on semmoinen mutteriksi taivutettu prikka-vai miksi sitä pitäis kutsua-onko se jonkin sortin lukkomutteri, vai pitäis vääntää voimalla vaan-ja kierteen pitäis olla oikea käteisuudelta-siis aukeaa vastaapäivään????
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

No voi voi. Nyt vähän hävettää :?
Tutkiessani jotain englantilaisia sivuja huomasin, että se jota mä väänsin, on säätömutteri eikä tyhjennystulppa.

Mutta jos joskus haluaa vaihtaa sen litkun-niin miten se poistetaan???

täh?
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Veikkaisin, että se poistetaan samoista letkuliittimistä, joista se öljy sinne kiertääkin. Ohjausvaihteen pohjassa tosiaan näkyy jonkinlainen tulppa/irtonainen pala (en ihan tarkkaan muista, että minkänäköinen se oli), josta minulla kerran katsastuksessa vuosi öljyä vaikka oli uusi jobbarilta ostettu tehdaskorjattu(tm) tanko. Tämän öljyvuodon suljin semmoisella silikooniliimalla, joka sitten kesti sen verran mitä itse autokin. Muuten vaikutti, ettei ohjausvaihteessa ollut sen kummemmin proppuja öljynvaihtoa varten?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mielestäni noita on vaihdettu ihan sillä tavalla, että em. tavalla kääntelee rattia puolelta toiselle, mutta nesteen paluuletku onkin ohjattu säiliön sijasta johonkin astiaan. Samalla kaadetaan pumppuun uutta nestettä.

Sitten kun alkaa tulemaan hyvän näköistä tavaraa paluuletkusta, voi sammuttaa koneen ja kytkeä paluuletkun takaisin pumppuun.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

kiitos jope ja muut

nyt asia selvää-kun vielä ehtis kokeilemaan, miten uusi toimii :D

vanha oli kyllä ilmiselvästi loppu-otin yhdeltä puolelta kumisuojuksen irti ja siinä oli riittävästi sitä öljyä sisällä

ne kumisuojusten kiinnikeet vaan on niin ja näin -vaihtoin yhden ja se meni rikki-lopulta kiiressä laitoin semmoisen tukevamman mustan nippusiteen.

nyt on tilattu uudet raidetangon päätkin -kyllä nekin näytti (ja tuntui)hyviltä mutta taas kumisuojukset jo rikki.
Vastaa Viestiin