99 onkelmia (oli: Vilkkuongelmia...)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jariha kirjoitti:Ja sit sellainen kysymys, että alkaako mun kytkin olla loppu, kun liikkeelle lähdettäessä täristää? Vai voiko sille jotain tehdä?
Olisiko tämä ratkeamassa, sillä oikean ulomman vetarin suojakumi on siis murtunut halki eli nivel voi olla siellä entinen. Eli voiko se aiheuttaa tuon tärinän liikkeelle lähdettäessä. Toinen havainto asiaan liittyen, että tänään kun oli sateinen päivä, niin ei tärissyt juuri ollenkaan, mutta eilen, kun oli kuiva päivä, niin tärinä oli lähes sietämätöntä.

Eli kysymykseni kuuluu, voiko tuo tärinä johtua tuosta oikeasta ulommasta vetonivelestä (tai muusta mitä siellä suojakumin alla nyt onkaan)?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Dreikki
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 10:56
Paikkakunta: Unixverstas Olutensin, Finlandia Vodka

Viesti Kirjoittaja Dreikki »

jariha kirjoitti:JEEE!!! Vilkkuongelma ratkesi releen vaihdolla :D
itsellä sama vika mikä sullakin oli... käyköhän siihen satkun vilkkurele vai onko se joku yleisrele? ei ole oikein rele hommat hallussa et tajuis mikä passaa mihinki muuta ku nastojen määrästä voi jotain päätellä :)

releitä on kyl aika paljon jemmassa muttei tiedä mikä passais.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Dreikki kirjoitti:
jariha kirjoitti:käyköhän siihen satkun vilkkurele vai onko se joku yleisrele? ei ole oikein rele hommat hallussa et tajuis mikä passaa mihinki muuta ku nastojen määrästä voi jotain päätellä :)
Ei käy. Eikä välttämättä toimi sellaisetkaan joissa napaluku täsmää. Itsellä oli 99:ssä joku made in France rele (yksi omistajista oli töissä "patonkimaan" merkkiliikkeessä) ja perskules vilkutti kuin viimeistä päivää. Vara-osa 99:stä näppäsin releen ja muuttuui "tik-tik-tik-tik" äänestä Saabimaisempaan "tik-tak-tik-tak" ääneen.

Ja tämä tuntuu 99:ssä auttavan lähes jokaiseen sähköongelmaan, katkaisijan puhdistus. Esim. lämppärin puhaltimen katkaisija oli mulla niin täynnä pölyä ja vuoden -80 rasvoja ettei mikään ihme, jos moottori ei saanut sähköä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

jariha kirjoitti:Olisiko tämä ratkeamassa, sillä oikean ulomman vetarin suojakumi on siis murtunut halki eli nivel voi olla siellä entinen. Eli voiko se aiheuttaa tuon tärinän liikkeelle lähdettäessä. Toinen havainto asiaan liittyen, että tänään kun oli sateinen päivä, niin ei tärissyt juuri ollenkaan, mutta eilen, kun oli kuiva päivä, niin tärinä oli lähes sietämätöntä.

Eli kysymykseni kuuluu, voiko tuo tärinä johtua tuosta oikeasta ulommasta vetonivelestä (tai muusta mitä siellä suojakumin alla nyt onkaan)?
Tulipa mieleen yks sanonta... vesi vanhin voitehista... eli kyllä se voi vaikuttaa tuollakin tavalla. Nimittäin kerran yksissä maastopyöräkisoissa sadekelillä mulla hävis öljyt ketjuista kokonaan ja alko kitiseen, niin lisäsin vaan vettä ketjulle ja heti hiljeni. En tosin suosittele pitempiaikaiseen käyttöön :lol:.

Ei, mutta ihan oikeesti. Miten päin autosi on parkissa, kun tuota ongelmaa esiintyy? Mulla täristi satkun kytkin liikkeelle lähdettäessä ennenkuin vaihdoin kampuran takapään tiivisteen(vauhtipyörän alta). Kun nokka oli alaspäin parkkipaikalla, niin sieltä jotain kautta pääsi öljyä kytkinpinnoille ja kauhee ravistus kun ensimmäisen kerran nostin kytkintä. Jos taas annoin koneen käydä ja pumppailin kytkintä hetken, niin eipä täristänyt. Jotain siis oli kytkinpinnoilla. Sen öljytiivisteen vaihdon jälkeen ei ole tärinää esiintynyt, samalla tosin vaihtui kytkin, sekä silmä- ja painelaakeri. Kytkin oli loppu, muttei niin huonossa kunnossa, että tärinä olisi mennyt sen piikkiin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

G-mies kirjoitti:
jariha kirjoitti:Olisiko tämä ratkeamassa, sillä oikean ulomman vetarin suojakumi on siis murtunut halki eli nivel voi olla siellä entinen. Eli voiko se aiheuttaa tuon tärinän liikkeelle lähdettäessä. Toinen havainto asiaan liittyen, että tänään kun oli sateinen päivä, niin ei tärissyt juuri ollenkaan, mutta eilen, kun oli kuiva päivä, niin tärinä oli lähes sietämätöntä.

Eli kysymykseni kuuluu, voiko tuo tärinä johtua tuosta oikeasta ulommasta vetonivelestä (tai muusta mitä siellä suojakumin alla nyt onkaan)?
Tulipa mieleen yks sanonta... vesi vanhin voitehista... eli kyllä se voi vaikuttaa tuollakin tavalla. Nimittäin kerran yksissä maastopyöräkisoissa sadekelillä mulla hävis öljyt ketjuista kokonaan ja alko kitiseen, niin lisäsin vaan vettä ketjulle ja heti hiljeni. En tosin suosittele pitempiaikaiseen käyttöön :lol:.

Ei, mutta ihan oikeesti. Miten päin autosi on parkissa, kun tuota ongelmaa esiintyy? Mulla täristi satkun kytkin liikkeelle lähdettäessä ennenkuin vaihdoin kampuran takapään tiivisteen(vauhtipyörän alta). Kun nokka oli alaspäin parkkipaikalla, niin sieltä jotain kautta pääsi öljyä kytkinpinnoille ja kauhee ravistus kun ensimmäisen kerran nostin kytkintä. Jos taas annoin koneen käydä ja pumppailin kytkintä hetken, niin eipä täristänyt. Jotain siis oli kytkinpinnoilla. Sen öljytiivisteen vaihdon jälkeen ei ole tärinää esiintynyt, samalla tosin vaihtui kytkin, sekä silmä- ja painelaakeri. Kytkin oli loppu, muttei niin huonossa kunnossa, että tärinä olisi mennyt sen piikkiin.

Matti
Ei se ole siitä kiinni, miten se on parkissa. Tai siis yleisimmin se on yöt keula ylämäkeen, mutta en usko sillä olevan tähän merkitystä. Mutta tuo vesi vanhin voitehista -selitys kyllä on uskottava, sillä nyt kun on kuivaa, niin ravistusta taas esiintyy. No, auto menee joka tapauksessa ulomman nivelen suojakumin vaihtoon ja sitten se nähdään, mitä se on syönyt ja miten se vaikuttaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

dimebak kirjoitti:
Dreikki kirjoitti:käyköhän siihen satkun vilkkurele vai onko se joku yleisrele? ei ole oikein rele hommat hallussa et tajuis mikä passaa mihinki muuta ku nastojen määrästä voi jotain päätellä :)
Ei käy. Eikä välttämättä toimi sellaisetkaan joissa napaluku täsmää. Itsellä oli 99:ssä joku made in France rele (yksi omistajista oli töissä "patonkimaan" merkkiliikkeessä) ja perskules vilkutti kuin viimeistä päivää. Vara-osa 99:stä näppäsin releen ja muuttuui "tik-tik-tik-tik" äänestä Saabimaisempaan "tik-tak-tik-tak" ääneen.
Voi olla, että tuohon oli jossain vaiheessa vaihdettu vääränmallinen rele, sillä se on ihan erinäköinen ja eri kokoinen, kun tuosta "varaosa"saabista lainattu, joka siis toimii. Ja relehän löytyy sieltä kytkinpolkimen yläpuolelta.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

kyllä se kytkimen tärinä liikkeelle lähdettäessä johtuu mitä ilmeisemmin siitä kytkin levystä. Se satku mikä sulla on nyt täristi tosi per......ti.mutta loppui kun vaihdoin kytkinlevyn.Pintaa oli kytkinlevyssä vaikka kuin,mutta oli kytkinlevyn pinta ihmeen pehmeä.Oikein satkun keula täristi liikkeelle lähdettäessä.
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Käsijarrusta. Oletin, että vaijeria kiristämällä homma alkaa rulaamaan, mutta ei. Ongelmana on, että oikean puolen käsijarru on tehoton. Mutta ainakin vaijerin liikeradat näyttävät olevan kunnossa eli vaijeri kyllä kiristää. Jarrut muutoin kunnossa. Eli, mistäs minä lähden kaivamaan ongelmaan ratkaisua?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nosta etukulma ilmaan ja kokeile painaa käsijarruvipua kädellä samalla kun pyörität pyörää. Jos ei jarruta, vika on jarrusatulassa.

Mitään apua ei taida saada yrittämällä pyörittää mäntää aukipäin, todennäköisesti et silloin saa jarrupalaa takaisin, ja vika on edelleen jäljellä. Männän sisällä olevan käsijarrumekanismin kuulat, kuulaurakiekko tai työntötappi on jumissa.

Helpoimmalla pääset kun vaihdat satulan, työläimmin purat satulan ja vaihdat uudet tiivisteet ja männän, tai vielä työläämmin avaat sen kuulamekanismin ja katsot onko mitään tehtävissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Nyt on pakko hehkuttaa, vaikka oma auto onkin. Kaikkihan ei suinkaan korjaantunut, vaikka oikealle molemmat nivelet vaihdettiinkin, mutta ohjauskulmien säädöllä oli se merkitys, että auto kulkee nyt niin hienosti, kuin 99:n kuuluukin. Todella upeat fiilikset :D

(Tämä luonnollisestikin suhteutettuna siihen, että auto on liki 30 vuoden ikäinen.)

Niin ja töötti korjaantui uudella hintaan 6,90 euroa. Vielä olis tuo käsijarru jäljellä...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jariha kirjoitti:
dimebak kirjoitti:
Dreikki kirjoitti:käyköhän siihen satkun vilkkurele vai onko se joku yleisrele? ei ole oikein rele hommat hallussa et tajuis mikä passaa mihinki muuta ku nastojen määrästä voi jotain päätellä :)
Ei käy. Eikä välttämättä toimi sellaisetkaan joissa napaluku täsmää. Itsellä oli 99:ssä joku made in France rele (yksi omistajista oli töissä "patonkimaan" merkkiliikkeessä) ja perskules vilkutti kuin viimeistä päivää. Vara-osa 99:stä näppäsin releen ja muuttuui "tik-tik-tik-tik" äänestä Saabimaisempaan "tik-tak-tik-tak" ääneen.
Voi olla, että tuohon oli jossain vaiheessa vaihdettu vääränmallinen rele, sillä se on ihan erinäköinen ja eri kokoinen, kun tuosta "varaosa"saabista lainattu, joka siis toimii. Ja relehän löytyy sieltä kytkinpolkimen yläpuolelta.
Mie vaihdoin metallikuorisen vilkkureleen tilalle semmosen läpinäkyvästä muovista tehdyn ilmeisesti juuri samanlaisen made in France -releen, joka toimii hienosti. Kyseinen rele tuli 99:n mukana kaupanpäälle. Ihan huvitti, kun autossa oli hirmu hidas vilkku ja entinen omistaja kuljetti ehjää relettä kyydissään. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

No niin, käsijarrukin herkistyi sen verran, että leima tuli :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Hienoa , nyt sitten huolettomia kilometrejä vaan :lol:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eläköön! :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin