900i 16v ketju

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
sc^
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 00:14
Paikkakunta: Riihimäki/Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sc^ »

Itellä on nyt 342tkm ajettu 900i ´87, eikä kuulu vielä mitään ylimääräsiä ääniä. Kaverilta löytyy ~540tkm ajettu cc-tonnari ja hienosti on ketju kestänyt. :D
Varmaan pitkät huoltovälit/ei huoltoja ollenkaan on saabien pitkien kestojen salaisuus ;)
-----------------------------
Saab 900i -87
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

eikö oo

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Eikö muilla oo näin huonoo jako ketjuu kun mulla. Nyt oon ajanu jo
monta tuhatta tällä säädollä ei kuulu mitään ei helise eikä vingu
mitä mun pitäs tehä???.Osasko yli 100 purkii olutta (verotonta)
0,5l .Vai jakoketjun.Antakaa vihjeitä mitä teen näillä on suunnileen sama hinta???.
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

Vaihdoin minäkin ketjun -85-malliseen T16 koneeseen.
Mittarissa 430 tkm

Katkaistu ketju Saabin varaosista ( 95Eur ).
Jatkokappaleen päät naputtelin leveämmäksi vasaralla, pitäen
isompaa vasaraa vastineena. Kiristimeksi jätin vanhan, tuntuu
toimivan aivan hyvin.

Öljyputkien O-renkaat olivat aivan kovat, mietin, että onko siinä
kumirenkaita uutena ollutkaan. Hain uudet O-renkaat tiivistekaupasta,
sovittelun tuloksena ostin renkaat, kuitissa merkintä: OR 4,47X1,78.

Rullamitalla mittasin vanhan ja uuden ketjun pituuseroksi 8mm.
Uudella ketjulla nokka-akseleiden merkit olivat kohdallaan, vanhalla
eivät.

Koeajolla auto tuntui toimivan paremmmin kuin aiemmin, etenkin
ahdoille mentäessä.

Lisäksi vielä, nyt onnistui sytytysennakon säätö paremmin, ei ollut
enää outoa huojuntaa ennakossa.

Lasse Peltola
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nostetaanpa ylös!

omasta saabistani 900 i16 vm90 alko kone huoneesta kuulumaan rallatusta. joten lueskelin läpi nuo edellä mainitut tekstit ja kysymys kuuluu. kummasta kannattaa ostaa osat motonet vai merkkiliike?

tässä esim:motonetin hinnat

16-moottori 84--93:
900i-16 ja Turbo-16 84--92 KETJU (126 niv.). . . . . . . 25-5724 29.80 ???
900i-16 ja Turbo-16 '93 KETJU (jos 130 niv.). . . . . . . 25-6160 27.80 ???
900i-16 ja Turbo-16 KIRISTIN. . . . . . . . . . . . . . . . ...25-5725 59.50 ???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Motonetin ketju on ainakin ihan hyvä.

T. Pasi
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Motonetista ei taida saada katkaistua.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli motonetista tuo lyhyempi ketju vissiin sopii miun autoon vm90.
entäs kiristin jos tarvii motonet vai liike -----hintoja olisi kiva tietää
entä tuo liitin esim:epc-numero auttaa asiointia
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kinkkinen tilanne säästää ketjun hinnassa ja luottaa tuuriin et löytyy liitos pala siihen tai sit rahalla merkkiliikkeestä!

käykö jos on vanha jatkettu ketju niin siitä liitos kappale ?esim toisesta koneesta purettu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

löytyykö mistään kuvaa esim jakoketjusta ja kiristimestä paikoillaan?

kävin tutkimassa varaosa moottoriani ja en voinu kuin todeta että jos moottori remontin tekee se kannattaa tehdä kunnolla

se alempi ohjuri on vissiin kiinni lohkossa pultilla......tämä pultti oli irti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

soitto kierroksen jälkeen selvisi että varaosamaailmasta saa ketjua liittimen kanssa 40e mutta liitin vaatii erikoistyökalun ----erikseen myytävänä 200 ja jotakin euroa!!!!


auttaakaa miestä' mäessä... millä saan liitoksen tehtyä jos ostan tarvikeliikkeen ketjun???


osien suhteen tulin siihen tulokseen että

ketju autotarvikeliike
kiristin motonet
asennus itse ehkä...................
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nostetaanpa aihe taas esille....
Kaikki vaan puhuu kylmänä rallattelusta....???

Itse vaihdoin ketjun ja kun auton lyö käyntiin niin käy todella hienosti
ei kilise eikä kalkata eikä rohise...mutta mutta kun moottori lämpenee
niin sitten alkaa tuo ihme ääni, se tuntuisi tulevan venttiilikopan
yläosasta.
Voiko vuotava kiristin tehdä tällaisen ilmiön..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

huonot öljyt, ohenevat liikaa lämpimänä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

mikkoimp kirjoitti:huonot öljyt, ohenevat liikaa lämpimänä.
Jaa, vaihdosta ei ole kulunut kuin n.1000km..???
Teboil Diamond 5w40..??????????
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Jakoketju metritavarana

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Mun poika hankki jakoketjun metritavarana Porilaisesta Kone-Ketolasta.
Sieltä saa myös niitä lukkoja erikseen. Hinta oli HALPA.
Kerrot vaan montako lenkkiä niin sillä sipuli.
Vastaavia teollisuusketjuja myyviä liikkeitä luulisi olevan ympäri suomea.
Niin, se laitettiin T16. Muistaakseni oli inan tukevampi???
Moottori alkoi toimia niinkuin kuuluukin. Se venttiilikopassa oleva
ketjun laahauskumi kun kovettuu ja ketju "löystyy"ja alkaa naputtaa siihen, niin meteli on taattu. Eli se laahauskumi uusiksi kans.

Edit:korjattu kirjoitusvirhe
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, Ke Syys 07, 2005 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin