900 vetoakselin sisäpää ja etupyörän laakeri
900 vetoakselin sisäpää ja etupyörän laakeri
Eli pahasti näyttää siltä, että vetarin sisäpää ja etupyörän laakeri ovat lopussa. Vetari kolahtelee esim. vaihtaessa, hidastaessa, jos vaihde on pois päältä ja muissa tilanteissa, joissa veto ei ole päällä.
Sentin verran tuntuu olevan väljää, kun vetaria kolistelee altapäin ja nimenomaan siis vaihdelaatikon puoleisessa päässä. Mitä pitää vaihtaa? Saako pelkkää niveltä vai meneekö koko akseli vaihtoon? Mistä saa ja mitä maksaa?
Tarvikeliikkeissä on aina vain ulompia vetoniveliä, ei mitään muuta.
Lisäksi etupyörän laakeri huutaa melkoisesti. Ääni alkaa kuulua n. 60km/h vauhdissa ja kuuluu niin kiihdyttäessä, tasaisessa ajossa kuin rullatessa vapaallakin. Millin verran pyörä tuntuisi heiluvan, kun sitä oikein vääntelee. Muissa pyörissä kyseistä efektiä ei ole.
Laakeri on vaihdettu n. 1,5v ja 20 000km sitten, kauanko tuommosen pitäisi kestää?
Saako Saabissa laakerista väljää pois kiristämällä napamutteria?Minkäslainen lukitus mutterissa on? Mitään päälipuolista en havainnut, kun sitä katselin..
Sentin verran tuntuu olevan väljää, kun vetaria kolistelee altapäin ja nimenomaan siis vaihdelaatikon puoleisessa päässä. Mitä pitää vaihtaa? Saako pelkkää niveltä vai meneekö koko akseli vaihtoon? Mistä saa ja mitä maksaa?
Tarvikeliikkeissä on aina vain ulompia vetoniveliä, ei mitään muuta.
Lisäksi etupyörän laakeri huutaa melkoisesti. Ääni alkaa kuulua n. 60km/h vauhdissa ja kuuluu niin kiihdyttäessä, tasaisessa ajossa kuin rullatessa vapaallakin. Millin verran pyörä tuntuisi heiluvan, kun sitä oikein vääntelee. Muissa pyörissä kyseistä efektiä ei ole.
Laakeri on vaihdettu n. 1,5v ja 20 000km sitten, kauanko tuommosen pitäisi kestää?
Saako Saabissa laakerista väljää pois kiristämällä napamutteria?Minkäslainen lukitus mutterissa on? Mitään päälipuolista en havainnut, kun sitä katselin..
Laakerin saat "tiivistettyä" kiristämällä kruunumutteria, siinä on semmoinen lyöntilukitus akselissa on hahlo johon kruunumutterin reuna taltalla lyödään. Vaihdelaatikon päässä on tripoidi joka on sinun tapauksessa väljä tai voihan siellä olla väljä se malja mihin se tripoidi menee... Osiahan saa käytettyjä tai uutena saabilta jos ei saa tarvikeliikkeistä... Itselläni on 350tkm ajettu saab ja ei kertaakaan vaihdettu laakereita
.


Mitään lukitusta en napamutterista löytänyt, ei ole semmonen perinteinen, että mutterin reuna lyödään meisselillä kasaan siihen uraan. Itseasiassa tuossa ei sitä ura ole lainkaan.
Koska lukitusta ei näkynyt, uskalsin tuolla ilmakoneella vetää mutteria niin paljon kiinni kuin meni, ehkäpä asteen tai pari. Eli hyvin vähän. Ääni ei kuitenkaan kadonnut, mutta kuuluu nyt vasta jossakin 80km/h paikkeilla kun aikaisemmin kuului kuudessakympissä.
Mahtaako tuo kestää ajamista vai voiko hajota ajaessa? Saako pyöränlaakereihin jostakin lisättyä rasvaa?
Vetarille päätin olematta tekemättä mitään. Ehkäpä se kestää.
Juu, ihmettelenkin kuinka tästä tuo laakeri on mennyt, se oli jotakuinkin 350tkm paikkeilla kun vaihdettiin ekaa kertaa. Tuosta -84 mallisesta ei ole hajonnut ikinä mitään ja kilometrejä on vähän alle 400. Samoin 99:ssä aikoinaan kesti kaikki hyvin, vaikka oli myös 400tkm paikkeilla.
Niinhän se on, että kaikki uudempi on paskaa. Jopa Saabit. Itse en koskisi edes NG ysisatkuun saati sitten 9-3:seen.
Koska lukitusta ei näkynyt, uskalsin tuolla ilmakoneella vetää mutteria niin paljon kiinni kuin meni, ehkäpä asteen tai pari. Eli hyvin vähän. Ääni ei kuitenkaan kadonnut, mutta kuuluu nyt vasta jossakin 80km/h paikkeilla kun aikaisemmin kuului kuudessakympissä.
Mahtaako tuo kestää ajamista vai voiko hajota ajaessa? Saako pyöränlaakereihin jostakin lisättyä rasvaa?
Vetarille päätin olematta tekemättä mitään. Ehkäpä se kestää.

Juu, ihmettelenkin kuinka tästä tuo laakeri on mennyt, se oli jotakuinkin 350tkm paikkeilla kun vaihdettiin ekaa kertaa. Tuosta -84 mallisesta ei ole hajonnut ikinä mitään ja kilometrejä on vähän alle 400. Samoin 99:ssä aikoinaan kesti kaikki hyvin, vaikka oli myös 400tkm paikkeilla.
Niinhän se on, että kaikki uudempi on paskaa. Jopa Saabit. Itse en koskisi edes NG ysisatkuun saati sitten 9-3:seen.

Tiedätkös mihin momenttiin se ilmapyssy jaksaa?akyttala kirjoitti: Koska lukitusta ei näkynyt, uskalsin tuolla ilmakoneella vetää mutteria niin paljon kiinni kuin meni, ehkäpä asteen tai pari. Eli hyvin vähän. Ääni ei kuitenkaan kadonnut, mutta kuuluu nyt vasta jossakin 80km/h paikkeilla kun aikaisemmin kuului kuudessakympissä.
Mahtaako tuo kestää ajamista vai voiko hajota ajaessa? Saako pyöränlaakereihin jostakin lisättyä rasvaa?
Ite vedin n. metrin jatkovarrella kiinni ja löystyi viikossa n.1-2 milliä se laakeri..
Eli kannattaa kiristää kunnolla, et käsivoimin jatkovarrellakaan saa sitä hajalle(ainakkan ite saanu):).
uus napamutteri on on ulkoreunastaan hieman litistetty joten lukitus tulee sitä kautta.akyttala kirjoitti:Mitään lukitusta en napamutterista löytänyt, ei ole semmonen perinteinen, että mutterin reuna lyödään meisselillä kasaan siihen uraan. Itseasiassa tuossa ei sitä ura ole lainkaan.
Laakeri on suljettu.Mahtaako tuo kestää ajamista vai voiko hajota ajaessa? Saako pyöränlaakereihin jostakin lisättyä rasvaa?
Jos pahasti huutaa niin suosittelisin vaihtamaan, varsinkin jos selkeetä klappia tuntuu.
Kannattaiskos kumminkin kurkata että ei näy irtonaisia neulalaakereita ja että rasvaa on.Vetarille päätin olematta tekemättä mitään. Ehkäpä se kestää.
Juu, ihmettelenkin kuinka tästä tuo laakeri on mennyt, se oli jotakuinkin 350tkm paikkeilla kun vaihdettiin ekaa kertaa.
Vaihdettiin laakeri viimeeksi prässillä vai vasaran ja holkin avulla?
Onko jarru päässy jumittaan välillä?
ohan noita syitä....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ei niin mitään hajua mihin momenttiin tuo kone hakkaa. On kuitenkin tuommonen raskaan kaluston pyöränpultteihin tarkoitettu malli, melkoisen iso ja painaa useamman kymmenen kiloa. Luulisi sen muutaman sata Nm lyövän.
Laakeri on viimeksi vaihdettu ihan oikeassa autokorjaamossa, en tiedä miten vaihtoivat vai vaihtoivatko ollenkaan...
Ja rasvaa toki ajattelin vetariin lisätä, kunhan muistan sitä ostaa. Eikös vetoniveliin ole tapana laittaa semmosta mustaa mörjää, tavallinen yleisvaseliini ei taida käydä.
Mielestäni pyörä ei ole kuumentunut, mutta kieltämättä pientä tahmetutta ylämäkeen on tuntunut, joten jarru on saattanut jossakin vaiheessa kahnata. Tuskin kuitenkaan pitempää aikaa kerrallaan, koska pysähtyessä ei tosiaankaan ole pyörä normaalia kuumempi.
Laakeri on viimeksi vaihdettu ihan oikeassa autokorjaamossa, en tiedä miten vaihtoivat vai vaihtoivatko ollenkaan...

Ja rasvaa toki ajattelin vetariin lisätä, kunhan muistan sitä ostaa. Eikös vetoniveliin ole tapana laittaa semmosta mustaa mörjää, tavallinen yleisvaseliini ei taida käydä.
Mielestäni pyörä ei ole kuumentunut, mutta kieltämättä pientä tahmetutta ylämäkeen on tuntunut, joten jarru on saattanut jossakin vaiheessa kahnata. Tuskin kuitenkaan pitempää aikaa kerrallaan, koska pysähtyessä ei tosiaankaan ole pyörä normaalia kuumempi.
No nyt on pyörä avattu, laakeri lienee kunnossa, mutta kuiva. Vaihdan kumminkin, kun ei tuo paljon maksa.
Vetoakselin sisäpään nivel taasen on melkoisen erikoisessa kunnossa, kuppi on täynnänsä neuloja ja niitä ei ole siellä missä pitäisi. Mitenkäs nuo neulat tuollatavalla on päässy pois sieltä välistä?
Vetoakselin sisäpään nivel taasen on melkoisen erikoisessa kunnossa, kuppi on täynnänsä neuloja ja niitä ei ole siellä missä pitäisi. Mitenkäs nuo neulat tuollatavalla on päässy pois sieltä välistä?