900 vetoakselin sisäpää ja etupyörän laakeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

900 vetoakselin sisäpää ja etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Eli pahasti näyttää siltä, että vetarin sisäpää ja etupyörän laakeri ovat lopussa. Vetari kolahtelee esim. vaihtaessa, hidastaessa, jos vaihde on pois päältä ja muissa tilanteissa, joissa veto ei ole päällä.
Sentin verran tuntuu olevan väljää, kun vetaria kolistelee altapäin ja nimenomaan siis vaihdelaatikon puoleisessa päässä. Mitä pitää vaihtaa? Saako pelkkää niveltä vai meneekö koko akseli vaihtoon? Mistä saa ja mitä maksaa?
Tarvikeliikkeissä on aina vain ulompia vetoniveliä, ei mitään muuta.

Lisäksi etupyörän laakeri huutaa melkoisesti. Ääni alkaa kuulua n. 60km/h vauhdissa ja kuuluu niin kiihdyttäessä, tasaisessa ajossa kuin rullatessa vapaallakin. Millin verran pyörä tuntuisi heiluvan, kun sitä oikein vääntelee. Muissa pyörissä kyseistä efektiä ei ole.
Laakeri on vaihdettu n. 1,5v ja 20 000km sitten, kauanko tuommosen pitäisi kestää?
Saako Saabissa laakerista väljää pois kiristämällä napamutteria?Minkäslainen lukitus mutterissa on? Mitään päälipuolista en havainnut, kun sitä katselin..
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Laakerin saat "tiivistettyä" kiristämällä kruunumutteria, siinä on semmoinen lyöntilukitus akselissa on hahlo johon kruunumutterin reuna taltalla lyödään. Vaihdelaatikon päässä on tripoidi joka on sinun tapauksessa väljä tai voihan siellä olla väljä se malja mihin se tripoidi menee... Osiahan saa käytettyjä tai uutena saabilta jos ei saa tarvikeliikkeistä... Itselläni on 350tkm ajettu saab ja ei kertaakaan vaihdettu laakereita 8O :D .
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Tuosta vetarista: Itsellä äänteli samoissa tilanteissa, mut lähemmäs 30tkm ajoin eikä mennyt yhtään sen huonommaksi. Eli välttämättä ei ole kovin kiireellinen asia.
9-5 2,3t -03
#2514
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mitään lukitusta en napamutterista löytänyt, ei ole semmonen perinteinen, että mutterin reuna lyödään meisselillä kasaan siihen uraan. Itseasiassa tuossa ei sitä ura ole lainkaan.

Koska lukitusta ei näkynyt, uskalsin tuolla ilmakoneella vetää mutteria niin paljon kiinni kuin meni, ehkäpä asteen tai pari. Eli hyvin vähän. Ääni ei kuitenkaan kadonnut, mutta kuuluu nyt vasta jossakin 80km/h paikkeilla kun aikaisemmin kuului kuudessakympissä.

Mahtaako tuo kestää ajamista vai voiko hajota ajaessa? Saako pyöränlaakereihin jostakin lisättyä rasvaa?

Vetarille päätin olematta tekemättä mitään. Ehkäpä se kestää. ;)

Juu, ihmettelenkin kuinka tästä tuo laakeri on mennyt, se oli jotakuinkin 350tkm paikkeilla kun vaihdettiin ekaa kertaa. Tuosta -84 mallisesta ei ole hajonnut ikinä mitään ja kilometrejä on vähän alle 400. Samoin 99:ssä aikoinaan kesti kaikki hyvin, vaikka oli myös 400tkm paikkeilla.

Niinhän se on, että kaikki uudempi on paskaa. Jopa Saabit. Itse en koskisi edes NG ysisatkuun saati sitten 9-3:seen. ;)
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

akyttala kirjoitti: Koska lukitusta ei näkynyt, uskalsin tuolla ilmakoneella vetää mutteria niin paljon kiinni kuin meni, ehkäpä asteen tai pari. Eli hyvin vähän. Ääni ei kuitenkaan kadonnut, mutta kuuluu nyt vasta jossakin 80km/h paikkeilla kun aikaisemmin kuului kuudessakympissä.

Mahtaako tuo kestää ajamista vai voiko hajota ajaessa? Saako pyöränlaakereihin jostakin lisättyä rasvaa?
Tiedätkös mihin momenttiin se ilmapyssy jaksaa?
Ite vedin n. metrin jatkovarrella kiinni ja löystyi viikossa n.1-2 milliä se laakeri..
Eli kannattaa kiristää kunnolla, et käsivoimin jatkovarrellakaan saa sitä hajalle(ainakkan ite saanu):).
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

akyttala kirjoitti:Mitään lukitusta en napamutterista löytänyt, ei ole semmonen perinteinen, että mutterin reuna lyödään meisselillä kasaan siihen uraan. Itseasiassa tuossa ei sitä ura ole lainkaan.
uus napamutteri on on ulkoreunastaan hieman litistetty joten lukitus tulee sitä kautta.
Mahtaako tuo kestää ajamista vai voiko hajota ajaessa? Saako pyöränlaakereihin jostakin lisättyä rasvaa?
Laakeri on suljettu.
Jos pahasti huutaa niin suosittelisin vaihtamaan, varsinkin jos selkeetä klappia tuntuu.

Vetarille päätin olematta tekemättä mitään. Ehkäpä se kestää. ;)
Kannattaiskos kumminkin kurkata että ei näy irtonaisia neulalaakereita ja että rasvaa on.

Juu, ihmettelenkin kuinka tästä tuo laakeri on mennyt, se oli jotakuinkin 350tkm paikkeilla kun vaihdettiin ekaa kertaa.

Vaihdettiin laakeri viimeeksi prässillä vai vasaran ja holkin avulla?
Onko jarru päässy jumittaan välillä?
ohan noita syitä....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ei niin mitään hajua mihin momenttiin tuo kone hakkaa. On kuitenkin tuommonen raskaan kaluston pyöränpultteihin tarkoitettu malli, melkoisen iso ja painaa useamman kymmenen kiloa. Luulisi sen muutaman sata Nm lyövän.

Laakeri on viimeksi vaihdettu ihan oikeassa autokorjaamossa, en tiedä miten vaihtoivat vai vaihtoivatko ollenkaan...;)

Ja rasvaa toki ajattelin vetariin lisätä, kunhan muistan sitä ostaa. Eikös vetoniveliin ole tapana laittaa semmosta mustaa mörjää, tavallinen yleisvaseliini ei taida käydä.

Mielestäni pyörä ei ole kuumentunut, mutta kieltämättä pientä tahmetutta ylämäkeen on tuntunut, joten jarru on saattanut jossakin vaiheessa kahnata. Tuskin kuitenkaan pitempää aikaa kerrallaan, koska pysähtyessä ei tosiaankaan ole pyörä normaalia kuumempi.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

No nyt on pyörä avattu, laakeri lienee kunnossa, mutta kuiva. Vaihdan kumminkin, kun ei tuo paljon maksa.
Vetoakselin sisäpään nivel taasen on melkoisen erikoisessa kunnossa, kuppi on täynnänsä neuloja ja niitä ei ole siellä missä pitäisi. Mitenkäs nuo neulat tuollatavalla on päässy pois sieltä välistä?
Vastaa Viestiin