APUVA! (900i käynnistysongelma)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
riikuu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 10, 2005 19:40

APUVA! (900i käynnistysongelma)

Viesti Kirjoittaja riikuu »

Tulipa ostettua aikanaan tällänen (vm87 900i) työmatka ajoja varten ja aikamonta huoletonta kilometriä onkin jo taitettu.
Mutta nyt se sitten tempun teki eikä lähe käyntiin.

Ensinmäinen oire oli et lähti kyllä käyntiin mutta sammui heti. Kun siinä sitten tuli käynnistettyä muutamia kertoja lisää niin alkoihan sitten pysymään käynnissä ja toimi muutenkin kuin junan vessa.
Kiinnitin jo ekalla kerralla kierroslukumittarin outoon käyttäytymiseen huomiota, se popmpas ylös ja putos alas ja lopussa sekin sitten toimi.

Toisella kerralla oli sama käynnistys ongelma mutta jopa alkoi nykimään ajossa ja taas sama kierroslukumittari kiinnitti huomiota, putos nollille ja heräs taas henkiin. Tälleen sitten mentiin viitisen kilometriä ja kunnes se alkoi toimimaan kunnolla ja tultiin kotiin.
Tyhjäkäynti oli ajon jälkeen ihan normaali mutta kieroslukumittari huojui.

Kolmas kerta se sitten toden sanoi ja eikä kilometrit taitu.
Virran kun kääntää päälle, bensapumppu pyörii ihan normaalisti ja pysähtyy, kun startaa niin moottori käynnistyy muutamaksi sekunniksi ja sammuu. Nyt se kierroslukumittari on ihan mykkä.

Sytytyksen ohjausyksikkö ja pyörijä on vaihdettu mutta ei mitään muutosta.
Sytytys johdot, virranjakajan kansi on uusittu viime syksynä

Auttakaa hyvät ihmiset että matka alkais taittumaan
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

veikkaisin sitä sytytysyksikköä tästä asiasta ollut juttua ja paljon !

ota tuolta ylhäältä haku nappia ja kirjoita siihen sytytysyksikkö....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kierroslukumittarin pätkiminen viittaisi kovasti sytytyspuolen vikaan, koska se ottaa pulssinsa puolan matalajännitepuolelta. Mahdollisuuksia tämän perusteella ainakin Hall-anturi ja puola (sekä sytkäboksi, mutta senhän olit jo vaihtanut). Hapettunut liitinkin jossain em. komponenteissa voi aiheuttaa harmia..

EDIT: Ei se ainakaan puola ole, koska jakaja kyllä katkoo puolan matalajännitepuolta siitä riippumatta, onko puola ehjä tai ei eli ei vaikuta kierroslukumittariin.
#1970
riikuu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 10, 2005 19:40

Viesti Kirjoittaja riikuu »

Voiko tämän hallanturin mitata ylesmittarilla tai muulla tavalla todeta että se toimii.

Entä tämä sytytys pulssin vahvistin voiko se vika olla siinä, (joka sijaitsee siellä sulaketaulussa rele rivissä).

Tutkin sähkökaavoita ja tulin siihen uskoon että se kierrosluku tieto tulee sen sytytyspulssin vahvistimen läpi tän ikäsessä 900:ssa :?: :?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hall-anturin testaus yleismittarilla:
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... cttest.htm

Toimintaselostus ja kytkentäkaavio:
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... wirfac.htm
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... mptext.htm

Tuo kytkentäkaavio ei nyt näytä miten bensapumpun rele on kytketty suhteessa pulssivahvistimeen, kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla pulssivahvistimen jälkeen kuten kierroslukumittarinkin. Jos vika olisi pulssivahvistimessa, auton pitäisi alkaa käydä kunnolla kun tilapäisesti korvaat bensapumpun releen hyppylangalla: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7672#87672

Laitoitko alkuperäisen toimivaksi tiedetyn bosch-sytytysyksikön? Tarvikeosien toiminnassa on ollut ongelmia, etsi vaikka täältä hakusanalla unipoint.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
riikuu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 10, 2005 19:40

Viesti Kirjoittaja riikuu »

Tuli kyllä laitettua tarvike osa... Voikos se tarvike muka olla heti hajalla. Vanha oli kyllä alkuperäinen tehtaalla asennettu.
No täytyy mita se hallanturi... ja ihmetellä :!: :!:
riikuu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 10, 2005 19:40

HAHAA

Viesti Kirjoittaja riikuu »

Vika löytyi, laitoin hyppy johdolla bensapumppun pyöriin niin johan saabi käy, mutta kiekka mittari ei toimi. eli minä kyllä kallistun siihen sytytyspulssin vahvistimeen ettei se vörki.

Kiitti paljon kaikille avusta :)

PS: Onko kellään tietoa mistä tälläinen osa löytyy ja mitä maksaa
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11631
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: HAHAA

Viesti Kirjoittaja jus »

riikuu kirjoitti:PS: Onko kellään tietoa mistä tälläinen osa löytyy ja mitä maksaa
Eiköhän noita pitäisi löytyä pikkurahalla vm 86-87 ruiskusatkuista ja tonnareista klubilaisilta tai purkamoista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Samoja oireita omassa autossakin. Aamulla vähän ennen työpaikkaa kiekkamittari alkoi seilaamaan, muuten toimi hyvin. Töiden loputtua lähti hyvin käyntiin, mutta aivan kuin olisi käynyt kolmella ja kiihdyttäessä kuului outoa napsutusta konehuoneesta. Hieman ennen kotia auto alkoi nykimään ja hyytyi 100m ennen parkkipaikkaa. Kone ei edes jaksa pyörittää, aivan kuin akku olisi tyhjä. Akussa on 11,8V, pitäisihän sen jaksaa lähteä. Lähden tutkimaan autoa, jospa joku johdon liitin olisi hapettunut tai löysällä.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

t8 kirjoitti:Akussa on 11,8V
Eli akku on tyhjä..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Lähti tuo käyntiin ja sain hyvin siirrettyä parkkipaikalle. Kun kaasua polkaisi niin kierrosten laskiessa kuuluu jostainpäin moottoria tai turbosta outo resonointiääni. Öljyt oli aika ohuet ja hieman harmaat. Jäähdytysnestettä ei ole mennyt. Kävi n.5min tyhjäkäyntiä eikä sen jälkeen startti jaksanut edes pyörittää moottoria. Tekeeköhän tuo paska ihan tosissaan kuolemaa...
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Vastaa Viestiin