APUVA! (900i käynnistysongelma)
APUVA! (900i käynnistysongelma)
Tulipa ostettua aikanaan tällänen (vm87 900i) työmatka ajoja varten ja aikamonta huoletonta kilometriä onkin jo taitettu.
Mutta nyt se sitten tempun teki eikä lähe käyntiin.
Ensinmäinen oire oli et lähti kyllä käyntiin mutta sammui heti. Kun siinä sitten tuli käynnistettyä muutamia kertoja lisää niin alkoihan sitten pysymään käynnissä ja toimi muutenkin kuin junan vessa.
Kiinnitin jo ekalla kerralla kierroslukumittarin outoon käyttäytymiseen huomiota, se popmpas ylös ja putos alas ja lopussa sekin sitten toimi.
Toisella kerralla oli sama käynnistys ongelma mutta jopa alkoi nykimään ajossa ja taas sama kierroslukumittari kiinnitti huomiota, putos nollille ja heräs taas henkiin. Tälleen sitten mentiin viitisen kilometriä ja kunnes se alkoi toimimaan kunnolla ja tultiin kotiin.
Tyhjäkäynti oli ajon jälkeen ihan normaali mutta kieroslukumittari huojui.
Kolmas kerta se sitten toden sanoi ja eikä kilometrit taitu.
Virran kun kääntää päälle, bensapumppu pyörii ihan normaalisti ja pysähtyy, kun startaa niin moottori käynnistyy muutamaksi sekunniksi ja sammuu. Nyt se kierroslukumittari on ihan mykkä.
Sytytyksen ohjausyksikkö ja pyörijä on vaihdettu mutta ei mitään muutosta.
Sytytys johdot, virranjakajan kansi on uusittu viime syksynä
Auttakaa hyvät ihmiset että matka alkais taittumaan
Mutta nyt se sitten tempun teki eikä lähe käyntiin.
Ensinmäinen oire oli et lähti kyllä käyntiin mutta sammui heti. Kun siinä sitten tuli käynnistettyä muutamia kertoja lisää niin alkoihan sitten pysymään käynnissä ja toimi muutenkin kuin junan vessa.
Kiinnitin jo ekalla kerralla kierroslukumittarin outoon käyttäytymiseen huomiota, se popmpas ylös ja putos alas ja lopussa sekin sitten toimi.
Toisella kerralla oli sama käynnistys ongelma mutta jopa alkoi nykimään ajossa ja taas sama kierroslukumittari kiinnitti huomiota, putos nollille ja heräs taas henkiin. Tälleen sitten mentiin viitisen kilometriä ja kunnes se alkoi toimimaan kunnolla ja tultiin kotiin.
Tyhjäkäynti oli ajon jälkeen ihan normaali mutta kieroslukumittari huojui.
Kolmas kerta se sitten toden sanoi ja eikä kilometrit taitu.
Virran kun kääntää päälle, bensapumppu pyörii ihan normaalisti ja pysähtyy, kun startaa niin moottori käynnistyy muutamaksi sekunniksi ja sammuu. Nyt se kierroslukumittari on ihan mykkä.
Sytytyksen ohjausyksikkö ja pyörijä on vaihdettu mutta ei mitään muutosta.
Sytytys johdot, virranjakajan kansi on uusittu viime syksynä
Auttakaa hyvät ihmiset että matka alkais taittumaan
Kierroslukumittarin pätkiminen viittaisi kovasti sytytyspuolen vikaan, koska se ottaa pulssinsa puolan matalajännitepuolelta. Mahdollisuuksia tämän perusteella ainakin Hall-anturi ja puola (sekä sytkäboksi, mutta senhän olit jo vaihtanut). Hapettunut liitinkin jossain em. komponenteissa voi aiheuttaa harmia..
EDIT: Ei se ainakaan puola ole, koska jakaja kyllä katkoo puolan matalajännitepuolta siitä riippumatta, onko puola ehjä tai ei eli ei vaikuta kierroslukumittariin.
EDIT: Ei se ainakaan puola ole, koska jakaja kyllä katkoo puolan matalajännitepuolta siitä riippumatta, onko puola ehjä tai ei eli ei vaikuta kierroslukumittariin.
#1970
Voiko tämän hallanturin mitata ylesmittarilla tai muulla tavalla todeta että se toimii.
Entä tämä sytytys pulssin vahvistin voiko se vika olla siinä, (joka sijaitsee siellä sulaketaulussa rele rivissä).
Tutkin sähkökaavoita ja tulin siihen uskoon että se kierrosluku tieto tulee sen sytytyspulssin vahvistimen läpi tän ikäsessä 900:ssa

Entä tämä sytytys pulssin vahvistin voiko se vika olla siinä, (joka sijaitsee siellä sulaketaulussa rele rivissä).
Tutkin sähkökaavoita ja tulin siihen uskoon että se kierrosluku tieto tulee sen sytytyspulssin vahvistimen läpi tän ikäsessä 900:ssa


Hall-anturin testaus yleismittarilla:
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... cttest.htm
Toimintaselostus ja kytkentäkaavio:
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... wirfac.htm
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... mptext.htm
Tuo kytkentäkaavio ei nyt näytä miten bensapumpun rele on kytketty suhteessa pulssivahvistimeen, kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla pulssivahvistimen jälkeen kuten kierroslukumittarinkin. Jos vika olisi pulssivahvistimessa, auton pitäisi alkaa käydä kunnolla kun tilapäisesti korvaat bensapumpun releen hyppylangalla: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7672#87672
Laitoitko alkuperäisen toimivaksi tiedetyn bosch-sytytysyksikön? Tarvikeosien toiminnassa on ollut ongelmia, etsi vaikka täältä hakusanalla unipoint.
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... cttest.htm
Toimintaselostus ja kytkentäkaavio:
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... wirfac.htm
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... mptext.htm
Tuo kytkentäkaavio ei nyt näytä miten bensapumpun rele on kytketty suhteessa pulssivahvistimeen, kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla pulssivahvistimen jälkeen kuten kierroslukumittarinkin. Jos vika olisi pulssivahvistimessa, auton pitäisi alkaa käydä kunnolla kun tilapäisesti korvaat bensapumpun releen hyppylangalla: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7672#87672
Laitoitko alkuperäisen toimivaksi tiedetyn bosch-sytytysyksikön? Tarvikeosien toiminnassa on ollut ongelmia, etsi vaikka täältä hakusanalla unipoint.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
HAHAA
Vika löytyi, laitoin hyppy johdolla bensapumppun pyöriin niin johan saabi käy, mutta kiekka mittari ei toimi. eli minä kyllä kallistun siihen sytytyspulssin vahvistimeen ettei se vörki.
Kiitti paljon kaikille avusta
PS: Onko kellään tietoa mistä tälläinen osa löytyy ja mitä maksaa
Kiitti paljon kaikille avusta

PS: Onko kellään tietoa mistä tälläinen osa löytyy ja mitä maksaa
Re: HAHAA
Eiköhän noita pitäisi löytyä pikkurahalla vm 86-87 ruiskusatkuista ja tonnareista klubilaisilta tai purkamoista.riikuu kirjoitti:PS: Onko kellään tietoa mistä tälläinen osa löytyy ja mitä maksaa
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Samoja oireita omassa autossakin. Aamulla vähän ennen työpaikkaa kiekkamittari alkoi seilaamaan, muuten toimi hyvin. Töiden loputtua lähti hyvin käyntiin, mutta aivan kuin olisi käynyt kolmella ja kiihdyttäessä kuului outoa napsutusta konehuoneesta. Hieman ennen kotia auto alkoi nykimään ja hyytyi 100m ennen parkkipaikkaa. Kone ei edes jaksa pyörittää, aivan kuin akku olisi tyhjä. Akussa on 11,8V, pitäisihän sen jaksaa lähteä. Lähden tutkimaan autoa, jospa joku johdon liitin olisi hapettunut tai löysällä.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Lähti tuo käyntiin ja sain hyvin siirrettyä parkkipaikalle. Kun kaasua polkaisi niin kierrosten laskiessa kuuluu jostainpäin moottoria tai turbosta outo resonointiääni. Öljyt oli aika ohuet ja hieman harmaat. Jäähdytysnestettä ei ole mennyt. Kävi n.5min tyhjäkäyntiä eikä sen jälkeen startti jaksanut edes pyörittää moottoria. Tekeeköhän tuo paska ihan tosissaan kuolemaa...
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98