Mitä ihmettä?! Aero tärisee....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Cender
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:28

Mitä ihmettä?! Aero tärisee....

Viesti Kirjoittaja Cender »

Aerossa tuli esille seuraava vika, nimittäin kiihdytyksessä auto tärisee kummallisesti 8O Kuin vauhti tasaantuu niin tärinä loppu. Tärinä tulee selvästi moottorista ja välittyy ohjauspyörän kautta selvästi. Ahtopaineet, jne on ihan OK että luulisin että se ei ole ahtimesta kiinni.

Tämmöistä on jatkunut noin 2-3 viikkoa. Ensin luulin että johtui raskaasta kuormasta mikä mulla oli autossa mutta kuin sain kamat purettua autosta niin ongelma ei parantunut vaan päinvastoin näyttää siltä että menee koko ajan pahempaan suuntaan.

Olisko vetonivelet...

Terkuin,
Cender
Cender
Classic Cars are like wine:
the older the better
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sisemmät vetonivelet voi olla sököt. Vetarin maljoista puhutaan yleensä, eli maljaan kuluu kuoppa siihen kohtaan, johon kohtaa nivelen rulla nojaa eniten...

Tässä linkissä asiasta ameriikaksi:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... ndrive.htm
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, sama homma oli minun Aerossa. Tarinaa ja kuvia remontista:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_tripodit.htm

Eski
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla ainakin 84 vuoden ysiysissä sisemmät vetonivelet aiheuttaa kuvaamasi kaltaista rattiin välittyvää tärinää (pehmeätä, samantyylistä kun jarrutettaessa kieroilla jarrulevyillä) kiihdytyksessä, mutta vain vauhdin ollessa 70-90 haarukassa. mielestäni ongelma on lakkanut pahentumasta (ollut ainakin vuoden) kun olen muuttanut ajotapaani niin etten käytä kiihdytyksessä kaikkia sataa :) hevosvoimaa tuolla nopeusalueella.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Halvimmalla pääsee kun vaihtaa ne maljat puolelta toiselle. Ei tärryytä moottorijarrutuksessa jos joku niin epäilee.
Hyviä kuvia oli tripodien tms. vaihdosta mutta puhtaus on puoli ruokaa eli ei kasata hiekan kanssa. Eli paikkojen pesu ennen purkua ja leikkaus-sali puhtaus kasatessa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

toms kirjoitti:Halvimmalla pääsee kun vaihtaa ne maljat puolelta toiselle. Ei tärryytä moottorijarrutuksessa jos joku niin epäilee.
Hyviä kuvia oli tripodien tms. vaihdosta mutta puhtaus on puoli ruokaa eli ei kasata hiekan kanssa. Eli paikkojen pesu ennen purkua ja leikkaus-sali puhtaus kasatessa.
Jos ei ole jo vaihdettu kertaalleen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Sama vika Rahikaisella, ja noiden Eskin oppien mukaan ajattelin tehdä sitten kun alkaa oireet pahenemaan. (uutta osaa siis)
Kuitenkin varmastikin jo suuremmasta osasta autoja on jo vaihdettu puolelta toiselle, ja purkuosat eivät myöskään ihan siinä parhaimmassa hapessa. Vaan näkeehän sitä tietysti osien kunnon kun otat auki. :)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juuh ei muuta, kuin maljat puolelta toiselle, ja uudet tripodit kannattaa laittaa... ja hyvä tulee... itelläni meinas tehdä ison vahingon, kun hirtti kiinni yhtäkkiä.... eli kannattaa vaihtaa... menee jatkuvasti pahemmaksi..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jos jossain vanhassa esim. kaasarisatkussa on kuluneet nuo sisemmät vetarit niin välttämättä sitä ei helpolle edes tunne tai huomaa. Turboissa kyllä huomaa kun alkaa ahdot nousta, niin tuo ravistus.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Cender
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:28

Viesti Kirjoittaja Cender »

Noniiin - tulipa sitten perjantaina ajettua kaikki PK Seudun Motonetit, Osaset jne läpi. Tripodipesää ei saa enää tarvikeosana vaan täytyy varautua Saabiin jälleenmyyjäverkostoon - Länsiautossa ja Veljekset Laakkosilla pyyntihinta oli sama - 373 ekua. :(

Pahus sentään - suunitelmissa oli pitempi joulureissu mutta kun toi sisänivel pitää jo sellaista ääntä niin ei oikein pidemmälle uskalla lähteä :?
Cender
Classic Cars are like wine:
the older the better
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nämä ketjuvaraosaputiikit (Varaosamaailma, Osaset tms) voivat käyttää vain tiettyjä toimittajia, joten kannattaa kysellä "villistä" varaosaliikkeestä, joka ei kuulu ketjuihin. Esim. itse sain Jyväskylästä ne vanhat maljat, joita ei enää pitänyt saada mistään... Kyllä ne uudemmatkin maljat pitäisi löytyä Löbrön kirjasta ja tuohon hintaan saat molemmat maljat ja tripodit.

Eski
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Tripoidit

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kokeile vielä ennen epätoivoa Pro-Car Serviceä, jos ei osan hintaan tule muutosta niin saa ainakin klubialennuksen?
Cender
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:28

Viesti Kirjoittaja Cender »

Eski kirjoitti:Nämä ketjuvaraosaputiikit (Varaosamaailma, Osaset tms) voivat käyttää vain tiettyjä toimittajia, joten kannattaa kysellä "villistä" varaosaliikkeestä, joka ei kuulu ketjuihin. Esim. itse sain Jyväskylästä ne vanhat maljat, joita ei enää pitänyt saada mistään... Kyllä ne uudemmatkin maljat pitäisi löytyä Löbrön kirjasta ja tuohon hintaan saat molemmat maljat ja tripodit.

Eski
Soitin Jyväskylään - kaveri ei niitä löytänyt. Pyysi antamaan osan numeron - eli Eski onkohan sulla se osan numero jossain tallella? :wink:
Cender
Classic Cars are like wine:
the older the better
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Siis soititko JKL autovaraosaan? Kesällä kun minä niitä osia etsin, niin osasivat kyllä ihan suoraan Löbrön kirjasta katsoa oikeat osat. Minulla ei valitettavasti ole niitä uudemman mallisten palikoiden osanumeroita. Kannattaa kysyä osanumerot PCS:n Rikulta 014-282200.

Eski
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Kesällä kyselin ko. osaa varaosaliikkeestä. EI kuulemma enää tehdä ja maahantuojalla olisi ollut yksi enää hyllyssä. Jäi sekin sitten ostamatta.
Vastaa Viestiin