Venttiilivarren tiivsiteet?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Venttiilivarren tiivsiteet?

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Pitääkö silmäni paikkaansa kun en löydä 8v kaasarin satkun venttiileistä tiivisteitä :?: Motonetti ei myy joten ei kai niitä sitten oo.

Mistä tuohon sais noita hydrauli nostimia kun niitäkään ei motonetissä ole?
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Joo ei ole hydraulisia nostimia 8v koneissa...
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

jamala kirjoitti:Joo ei ole hydraulisia nostimia 8v koneissa...
TÄH? kyllä mulla ainakin on???

ainakin samannäköiset kuin tonnarin nostimet (paitsi vähän isommat) ja tietääkseni tonnarissa on hydrauliset...
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

8 tappisissa on välyksen säätö levyillä ja siinä ei ole ohjurikumeja, kun taas 16 tappisessa on ohjureissä kumit ja hydrauli nostajat.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

näinhän se on :oops: tuli taas tehtyä liian hätäisesti päätöksiä...
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On se vaan hyvä moottori. Venttiilivälystä ei tartte säätää juuri koskaan, ja venttiilivarrenkumit ei varmasti käy vuotamaan. 10 pistettä ja papukaijamerkki tuon moottorin suunnittelijoille! :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Mihin muuten perustuu, että tuo rakenne toimii ilman venttiilivarren kumeja eikä silti tihkuta öljyä ohjurien kautta koneeseen?
#1970
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Kaipa se siihen perustuu, että kun ei ole hydraulisia nostimia, niin ei sitten tarvitse johtaa sitä paineenalaista öljyä sinne nostajan ja venttiilinvarren väliin. Ei painetta -> ei vuotoa.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Limmo kirjoitti:Kaipa se siihen perustuu, että kun ei ole hydraulisia nostimia, niin ei sitten tarvitse johtaa sitä paineenalaista öljyä sinne nostajan ja venttiilinvarren väliin. Ei painetta -> ei vuotoa.
Kyllähän venttiilivarren tiivisteitä käytetään lähes kaikissa sellaisissakin koneissa, joissa ei ole hydraulinostajia.

Esim. 90-luvun alkupuolen citikan ja pökötin 1.6-koneissa on muistaakseni sama perusrakenne kuin satkussa, eli paininkupit ja nokka-akseli päällä, välyksen säätö säätölevyjen avulla. Niissä vaan on venavarren tiivisteet, ja kun ne ennemmin tai myöhemmin kilahtaa niin kyllä alkaa ranskiksille öljy maistumaan...
#1970
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

No jospa se "on vaan nii hyvä" sitten..? :P Itsekkin ihmettelin joskus tätä samaa asiaa oman 900c:n kanssa, mutta eipä tuolle löytynyt mitään sen kattavampaa selitystä. Kaipa se tiivisteettömyys on sitten monen tekijän summa (venakopan tuuletus, ohjurit, nokka-akselin öljykanavat...)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olisikohan pronssiset ohjurit? niissä ei tietääkseni kuulu käyttää kumeja etteivät leikkaa kiinni.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

painin kuppi suojaa venttiileitä sen verran hyvin 8V koneissa,ettei venttilin varsiin ja ohjureihin pääse liikaa öljyä!mutta jos ohjurit kovin väljät saattaa alkaa pöläytteleen sinistä moottori jarrutuksen yhteydessä! :wink:
Viimeksi muokannut ecopower, To Joulu 08, 2005 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Kestävin auto on sellainen, jossa on vain vähän osia, ja ne kaikki vähät on tehty laadukkaasti :wink:
Vastaa Viestiin