ahtoja aikaisemmin..?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

4. Kysyjällä on varmaan ehtiny jo spoolata kun kysymyksen esittämisestä on kaksi vuotta aikaa

:lol: :lol: :lol:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyvä aihe, miksi ei jatkaa? Pitää nyt muistaa, että ainaskin näillä "perinteisillä" turboilla turbon käyttökelpoisin toiminta-alue on valitettavasti about 1/3 koko kierroslukualueesta. Jos se paras toiminta-alue on siinä 2000...4500rpm niin arvaahan sen jo tästä ajatusmallista, että alle 2000rpm ei sitten ole elämää ja samoin 4500rpm.n jälkeen rupeaa ahdistamaan. Jos tuota toimintapistettä siirretään alemmas, esim. siten, että turbo herää jo iloisesti 1500rpm:ssä, niin ihan turha on kuvitella moottorista revittävän hirveitä tehoja yli 4000rpm:ssä. Lisäksi tietysti vaikuttaa nokka-akselitkin, onhan niissäkin tietyt ominaisuudet, että vaparinakin ajettaessa samalla nokalla huomaa tietyllä kierrosluvulla selvän väännön paranemisen... Kompromissija on tehty vielä lisäksi sytytyksessä, joten soppa on valmis. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Siksipä on pyrittävä mahdollisimman hyvään kannen virtaukseen jolloin voidaan käyttää matalia ahtopaineita ja järkeviä sytytysennakoita riittävän tehon saavuttamiseen. Turbon toiminta-alue laajenee ja koneen käyttökelpoisuus paranee kun ei yhtäkkiä pamahda 1.7bar ja sen mukaista lapionlyöntiä selkään.

Ja kyllä iänikunen t03kin kuitenkin pystyy 2000-5500 toiminta-alueeseen vielä tuollaisessa sanotaanko 210-220hp saapin moottorissa. Vaikkapa tuo tomaatin mainitsema 18t #7 hoitaa vielä muutama sataa rpm tuon molemmin puolin ja huomattavasti sivistyneemmin. Jokusen lisähevosenkin pystyy ottamaan toiminnan kärsimättä. ;)
Aki Peltola #1132
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Pekka Valtanen kirjoitti: 2. Turbon vaihtaminen muuttuvasiipiseksi. Herää aiemmin ja antaa kierroksillakin ahtoja yhtä paljon kuin alkuperäinenkin.
Muuttuvasiipinen turbo ei vissiin bensakoneeseen oikein sovellu,
ei kestä niin korkeita lämpötiloja. :roll:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

tomaatti kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:Pohdin aikanaan automaattitonnarini (T16) kanssa samaa ongelmaa. Automaatin ansiosta kierrokset ovat lähes aina välillä 1500-3000 rpm, ja tutkinkin miten koneen saisi heräämään hieman aiemmin.

Ratkaisut eivät ole halpoja;
1. Turbolta lähtevät pakoputken alkukäyrän voi vaihtaa kolmituumaiseksi. Mm. Speedsparts myy noin 200 eurolla. Edellyttää OG-satkussa akun siirtoa.
2. Turbon vaihtaminen muuttuvasiipiseksi. Herää aiemmin ja antaa kierroksillakin ahtoja yhtä paljon kuin alkuperäinenkin. Jos huipputehosta raskii tinkiä, niin matalapaineturboa (Mitsubishi) voi kokeilla.
3. Sinulla on T8. Vaihda moottoriksi T16.
4. Ja mielellään suorasytytyksellä. Silloin vältyt alipaineelta ahdoille siirryttäessä sytytysennakon aiheuttamasta nyykähdykseltä.
v**tu mitä paskaa.Eiköhän ole helpompi muutta pelkkä turbo oman maun mukaiseksi?Tommoset koneen vaihdot sun muut voit unohtaa...
Voisitko tarkentaa mitkä mainitsemistani keinoista eivät paranna turbomoottorin alavääntöä? Perustelutkin kiinnostavat.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Alkuperäiseen ongelmaan vielä warmalta taholta kuultu konsti; sytytysennakkoa muuttamalla asteen pari aikaisemmaksi on saatu hieman alavääntöä koneeseen. Ei tosin vaikuta ahtojen nousuun, mutta tekee moottorista vähemmän on/off -tyyppisen. Nakutusvaaran takia APC moottorissa lienee ehdoton varovaruste.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Pekka Valtanen kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:Pohdin aikanaan automaattitonnarini (T16) kanssa samaa ongelmaa. Automaatin ansiosta kierrokset ovat lähes aina välillä 1500-3000 rpm, ja tutkinkin miten koneen saisi heräämään hieman aiemmin.

Ratkaisut eivät ole halpoja;
1. Turbolta lähtevät pakoputken alkukäyrän voi vaihtaa kolmituumaiseksi. Mm. Speedsparts myy noin 200 eurolla. Edellyttää OG-satkussa akun siirtoa.
2. Turbon vaihtaminen muuttuvasiipiseksi. Herää aiemmin ja antaa kierroksillakin ahtoja yhtä paljon kuin alkuperäinenkin. Jos huipputehosta raskii tinkiä, niin matalapaineturboa (Mitsubishi) voi kokeilla.
3. Sinulla on T8. Vaihda moottoriksi T16.
4. Ja mielellään suorasytytyksellä. Silloin vältyt alipaineelta ahdoille siirryttäessä sytytysennakon aiheuttamasta nyykähdykseltä.
v**tu mitä paskaa.Eiköhän ole helpompi muutta pelkkä turbo oman maun mukaiseksi?Tommoset koneen vaihdot sun muut voit unohtaa...
Voisitko tarkentaa mitkä mainitsemistani keinoista eivät paranna turbomoottorin alavääntöä? Perustelutkin kiinnostavat.
No joo.Tarkoitin lähinnä tollasta koneen vaihtoa t8-t16.Ei nyt ole kuitenkaan kaikista yksinkertaisin juttu.Ellei sitten ole sähköhommat hanskassa.Itse nyt ainakin ymmärsin kysymyksen niin että helpolla?
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Mersullahan on noita kompressoreita, sähkökompura auttaa menoa alakierroksilla. Voisko tällaista toiminnetta yhdistää Saabin turbokoneeseen?
Aksu900 kirjoitti:Siksipä on pyrittävä mahdollisimman hyvään kannen virtaukseen jolloin voidaan käyttää matalia ahtopaineita ja järkeviä sytytysennakoita riittävän tehon saavuttamiseen. Turbon toiminta-alue laajenee ja koneen käyttökelpoisuus paranee kun ei yhtäkkiä pamahda 1.7bar ja sen mukaista lapionlyöntiä selkään.

Ja kyllä iänikunen t03kin kuitenkin pystyy 2000-5500 toiminta-alueeseen vielä tuollaisessa sanotaanko 210-220hp saapin moottorissa. Vaikkapa tuo tomaatin mainitsema 18t #7 hoitaa vielä muutama sataa rpm tuon molemmin puolin ja huomattavasti sivistyneemmin. Jokusen lisähevosenkin pystyy ottamaan toiminnan kärsimättä. ;)
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Vastaa Viestiin