


Muuttuvasiipinen turbo ei vissiin bensakoneeseen oikein sovellu,Pekka Valtanen kirjoitti: 2. Turbon vaihtaminen muuttuvasiipiseksi. Herää aiemmin ja antaa kierroksillakin ahtoja yhtä paljon kuin alkuperäinenkin.
Voisitko tarkentaa mitkä mainitsemistani keinoista eivät paranna turbomoottorin alavääntöä? Perustelutkin kiinnostavat.tomaatti kirjoitti:v**tu mitä paskaa.Eiköhän ole helpompi muutta pelkkä turbo oman maun mukaiseksi?Tommoset koneen vaihdot sun muut voit unohtaa...Pekka Valtanen kirjoitti:Pohdin aikanaan automaattitonnarini (T16) kanssa samaa ongelmaa. Automaatin ansiosta kierrokset ovat lähes aina välillä 1500-3000 rpm, ja tutkinkin miten koneen saisi heräämään hieman aiemmin.
Ratkaisut eivät ole halpoja;
1. Turbolta lähtevät pakoputken alkukäyrän voi vaihtaa kolmituumaiseksi. Mm. Speedsparts myy noin 200 eurolla. Edellyttää OG-satkussa akun siirtoa.
2. Turbon vaihtaminen muuttuvasiipiseksi. Herää aiemmin ja antaa kierroksillakin ahtoja yhtä paljon kuin alkuperäinenkin. Jos huipputehosta raskii tinkiä, niin matalapaineturboa (Mitsubishi) voi kokeilla.
3. Sinulla on T8. Vaihda moottoriksi T16.
4. Ja mielellään suorasytytyksellä. Silloin vältyt alipaineelta ahdoille siirryttäessä sytytysennakon aiheuttamasta nyykähdykseltä.
No joo.Tarkoitin lähinnä tollasta koneen vaihtoa t8-t16.Ei nyt ole kuitenkaan kaikista yksinkertaisin juttu.Ellei sitten ole sähköhommat hanskassa.Itse nyt ainakin ymmärsin kysymyksen niin että helpolla?Pekka Valtanen kirjoitti:Voisitko tarkentaa mitkä mainitsemistani keinoista eivät paranna turbomoottorin alavääntöä? Perustelutkin kiinnostavat.tomaatti kirjoitti:v**tu mitä paskaa.Eiköhän ole helpompi muutta pelkkä turbo oman maun mukaiseksi?Tommoset koneen vaihdot sun muut voit unohtaa...Pekka Valtanen kirjoitti:Pohdin aikanaan automaattitonnarini (T16) kanssa samaa ongelmaa. Automaatin ansiosta kierrokset ovat lähes aina välillä 1500-3000 rpm, ja tutkinkin miten koneen saisi heräämään hieman aiemmin.
Ratkaisut eivät ole halpoja;
1. Turbolta lähtevät pakoputken alkukäyrän voi vaihtaa kolmituumaiseksi. Mm. Speedsparts myy noin 200 eurolla. Edellyttää OG-satkussa akun siirtoa.
2. Turbon vaihtaminen muuttuvasiipiseksi. Herää aiemmin ja antaa kierroksillakin ahtoja yhtä paljon kuin alkuperäinenkin. Jos huipputehosta raskii tinkiä, niin matalapaineturboa (Mitsubishi) voi kokeilla.
3. Sinulla on T8. Vaihda moottoriksi T16.
4. Ja mielellään suorasytytyksellä. Silloin vältyt alipaineelta ahdoille siirryttäessä sytytysennakon aiheuttamasta nyykähdykseltä.
Aksu900 kirjoitti:Siksipä on pyrittävä mahdollisimman hyvään kannen virtaukseen jolloin voidaan käyttää matalia ahtopaineita ja järkeviä sytytysennakoita riittävän tehon saavuttamiseen. Turbon toiminta-alue laajenee ja koneen käyttökelpoisuus paranee kun ei yhtäkkiä pamahda 1.7bar ja sen mukaista lapionlyöntiä selkään.
Ja kyllä iänikunen t03kin kuitenkin pystyy 2000-5500 toiminta-alueeseen vielä tuollaisessa sanotaanko 210-220hp saapin moottorissa. Vaikkapa tuo tomaatin mainitsema 18t #7 hoitaa vielä muutama sataa rpm tuon molemmin puolin ja huomattavasti sivistyneemmin. Jokusen lisähevosenkin pystyy ottamaan toiminnan kärsimättä.