90 lämppärin puhaltimen moottori...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
miiq
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 19:38
Paikkakunta: Jyväskylä

90 lämppärin puhaltimen moottori...

Viesti Kirjoittaja miiq »

Elikkäs lämppärin moottori on ruvennut pitämään välillä pahaa kirkumista.

Mitenköhän tuohon moottoriin pääsisi käsiksi kivuttovimmin?
Joutuuko purkamaan koko kojelaudan?

Jos puhallin on vaihtokunnossa, niin käyköhän 99/900 puhallin myös tuohon ysikymppiin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kojelaudasta ei tarvitse purkaa mitään. Avaat konepellin alta kolme ruuvia, jotka pitää moottoria paikallaan ja irrotat sähköliittimen, niin on moottori kädessä.

99:n moottori sopii, 900:n ei.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15141
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ja sitten

Viesti Kirjoittaja mestari »

kun olet saanut sen puhaltimen moottorin käteesi niin siirrä se syrjään ja ota juoksupyörä (puhallinpyörä) ulos sieltä ja rasvaa tod jäykällä rasvalla se perä pusla johon se juoksupyörän taka aksila tulee. kasaa vermeet ja on äänetön jonkun aikaa
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Puhaltimen siipipyörän irrottamiseksi on pyyhkijämoottoria siirrettävä. Onnistuu kun ottaa moottorin kiinnitysklemmarin auki ja avaa moottorin ja pyyhkijävarsia liikuttavan vaijerin kuoriputken kiinnitysmutterin. Moottorista vetämällä vaijeri tulee ulos ja kääntää samalla pyyhkijöitä. Tällä tavalla moottoria saa juuri sen verran loitommas, että siipi mahtuu tulemaan ulos. Puhallinnmoottorihan pitää ihan ensimmäisenä irrottaa siipipyörän päädyn kumiholkista, lähtee ihan vetämällä, vaikka voikin aluksi tuntua tiukasti jumittuneelta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kuluuko se päässä oleva laakerointi, kun tossa miun 99:ssa se "rolpottaa" hassusti?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

jus kirjoitti:Puhaltimen siipipyörän irrottamiseksi on pyyhkijämoottoria siirrettävä.
Kyllä se sieltä taittuu ilman pyyhkijämoottorin siirtämistä...
Ainakin mulla näin 8)
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Mertmi kirjoitti:Kuluuko se päässä oleva laakerointi, kun tossa miun 99:ssa se "rolpottaa" hassusti?
Sieltä on mennyt moottorin puoleinen kumipusla, jolloin moottorin akseli hyppii yli. Uusi pusla maksaa Saabilla noin parikymppiä.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Vastaa Viestiin