ajaminen ilman suoja-aineita, lyijyttömällä (900i -84)
ajaminen ilman suoja-aineita, lyijyttömällä (900i -84)
Minulla on katselussa 900i -84, johon on ilmeisesti tankattu normaalia ysivitosta (myyjä ei ollut kyllä varma asiasta, kun isä tankannut aina. mutta ei ainakaan tiennyt että olisi laitettu suoja-ainetta).
Mistä tietää onko tapahtunut jotakin vaurioita, (jos/) kun ei ole käytetty venttiilinsuoja-ainetta?
Mitä venttiileille (en kyllä edes tiedä missä autossa on venttiilit) tapahtuu ajettaessa lyijyttömällä?
Eikö tuo -84 ruIsku olekin sellainen että pitää käyttää suoja-ainetta (olen lukenut tältä foorumilta asiaa koskevat tarinat)?
Mistä tietää onko tapahtunut jotakin vaurioita, (jos/) kun ei ole käytetty venttiilinsuoja-ainetta?
Mitä venttiileille (en kyllä edes tiedä missä autossa on venttiilit) tapahtuu ajettaessa lyijyttömällä?
Eikö tuo -84 ruIsku olekin sellainen että pitää käyttää suoja-ainetta (olen lukenut tältä foorumilta asiaa koskevat tarinat)?
Saab 9000 CD -96
-
- "Saabisti"
- Viesti:
Olen lisännyt noin joka 4.s tankkaus kaksitahti öljyä 1 dl tankkauksen yhteydessä. nyt on 350 t km mittarissa ja vuosimalli on 84. Kahdesti on välykset tarkistettu, ei nakuta eikä tuhise. Muuten 95 on aina kelvannut. Kaksitahti öljy voitelee, tankkipumpun, annostelumäärämännät, suuttimet ja imuventtiilin lautaset siten että niihin ei jää lika kiinni, saahan siinä männätkin pienen voitelun. Öljyä ei tartte lisätä noin 10 t km vaihtovälein, eikä öljytippoja ole lattialla moottorin kohdalla, joten sulla on kestävä moottori , pidä siitä hyvää huolta.
Olen lisännyt noin joka 4.s tankkaus kaksitahti öljyä 1 dl tankkauksen yhteydessä. nyt on 350 t km mittarissa ja vuosimalli on 84. Kahdesti on venttiilitvälykset tarkistettu, ei nakuta eikä tuhise. Muuten 95 on aina kelvannut. Kaksitahti öljy voitelee, tankkipumpun, annostelumäärämännät, suuttimet ja imuventtiilin lautaset siten että niihin ei jää lika kiinni, saahan siinä männätkin pienen voitelun. Öljyä ei tartte lisätä noin 10 t km vaihtovälein, eikä öljytippoja ole lattialla moottorin kohdalla, joten sulla on kestävä moottori , pidä siitä hyvää huolta.
En ole lisännyt suoja-ainetta yhteenkään kulkineeseeni, mitä on ollut viimeisen vajaan kahdeksan vuoden aikana ja hyvin ovat pelanneet ilman venttiilivaurioita/muita venttiilikoneiston ongelmia jos mukaan ei lueta paria vaihdemissiä kiekkimittarin pohjaamisineen ja sen takia haljenneita paininkuppeja.
Saabeja joilla olen ajanut ilman lisäaineita lyijyttömällä: 900 -84 johon tuli myöhemmin -83 turbokone, 900 turbo -83, 90 -85(nykyisin ruiskulla, mutta sehän ei vaikuta).
Edit: Muistaakseni näin..
Saabeja joilla olen ajanut ilman lisäaineita lyijyttömällä: 900 -84 johon tuli myöhemmin -83 turbokone, 900 turbo -83, 90 -85(nykyisin ruiskulla, mutta sehän ei vaikuta).
Edit: Muistaakseni näin..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hölösuu"
Venttiilivälyksen voisi tarkastaa, jos on paljon ajettu jo lyijyttömällä ja kone on tosiaan niin vanha, ettei vielä ole tehty lyijyttömälle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Täällä lukee, että 85 olisi 8 -venttiilisellä pystynyt lyijyttömällä ajamaan:
http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... okset.html
Toistaalta tuolla samalla sivustolla on noita hypoidi -juttuja, joten ei sitten ihan varmaksi tiedä, että onko tuossakin listassa osa kuulopuheita ja kansanperinnettä..
Hankala vannoa faktaksi.
http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... okset.html
Toistaalta tuolla samalla sivustolla on noita hypoidi -juttuja, joten ei sitten ihan varmaksi tiedä, että onko tuossakin listassa osa kuulopuheita ja kansanperinnettä..
Hankala vannoa faktaksi.