ajaminen ilman suoja-aineita, lyijyttömällä (900i -84)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

ajaminen ilman suoja-aineita, lyijyttömällä (900i -84)

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Minulla on katselussa 900i -84, johon on ilmeisesti tankattu normaalia ysivitosta (myyjä ei ollut kyllä varma asiasta, kun isä tankannut aina. mutta ei ainakaan tiennyt että olisi laitettu suoja-ainetta).

Mistä tietää onko tapahtunut jotakin vaurioita, (jos/) kun ei ole käytetty venttiilinsuoja-ainetta?

Mitä venttiileille (en kyllä edes tiedä missä autossa on venttiilit) tapahtuu ajettaessa lyijyttömällä?

Eikö tuo -84 ruIsku olekin sellainen että pitää käyttää suoja-ainetta (olen lukenut tältä foorumilta asiaa koskevat tarinat)?
Saab 9000 CD -96
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

En tiedä, mitä pitäisi uskoa, mutta TM:n vuoden -85 noopan koeajon yhteydessä todettiin, että H -moottoriin tuli jo kauan ennen 90:n ilmestymistä lyijyttömän bensiinin valmius. Ekat noopat tuli markkinoille elokuussa -84.

Viimeksi tankkasin 95 bensaa noopan tankkiin.
# 419 Vesa Pohjalainen
SKi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 22:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja SKi »

Olen lisännyt noin joka 4.s tankkaus kaksitahti öljyä 1 dl tankkauksen yhteydessä. nyt on 350 t km mittarissa ja vuosimalli on 84. Kahdesti on välykset tarkistettu, ei nakuta eikä tuhise. Muuten 95 on aina kelvannut. Kaksitahti öljy voitelee, tankkipumpun, annostelumäärämännät, suuttimet ja imuventtiilin lautaset siten että niihin ei jää lika kiinni, saahan siinä männätkin pienen voitelun. Öljyä ei tartte lisätä noin 10 t km vaihtovälein, eikä öljytippoja ole lattialla moottorin kohdalla, joten sulla on kestävä moottori , pidä siitä hyvää huolta.
SKi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 22:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja SKi »

Olen lisännyt noin joka 4.s tankkaus kaksitahti öljyä 1 dl tankkauksen yhteydessä. nyt on 350 t km mittarissa ja vuosimalli on 84. Kahdesti on venttiilitvälykset tarkistettu, ei nakuta eikä tuhise. Muuten 95 on aina kelvannut. Kaksitahti öljy voitelee, tankkipumpun, annostelumäärämännät, suuttimet ja imuventtiilin lautaset siten että niihin ei jää lika kiinni, saahan siinä männätkin pienen voitelun. Öljyä ei tartte lisätä noin 10 t km vaihtovälein, eikä öljytippoja ole lattialla moottorin kohdalla, joten sulla on kestävä moottori , pidä siitä hyvää huolta.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

En ole lisännyt suoja-ainetta yhteenkään kulkineeseeni, mitä on ollut viimeisen vajaan kahdeksan vuoden aikana ja hyvin ovat pelanneet ilman venttiilivaurioita/muita venttiilikoneiston ongelmia jos mukaan ei lueta paria vaihdemissiä kiekkimittarin pohjaamisineen ja sen takia haljenneita paininkuppeja.

Saabeja joilla olen ajanut ilman lisäaineita lyijyttömällä: 900 -84 johon tuli myöhemmin -83 turbokone, 900 turbo -83, 90 -85(nykyisin ruiskulla, mutta sehän ei vaikuta).

Edit: Muistaakseni näin..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

En ole käyttänyt kanssa mitään lisäaineita saabiin ja hyvin ovat pelanneet,
enkä aio käyttääkään tuntuu vaan että on turhaa rahan haaskuuta.
Ari 1622
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Venttiilivälyksen voisi tarkastaa, jos on paljon ajettu jo lyijyttömällä ja kone on tosiaan niin vanha, ettei vielä ole tehty lyijyttömälle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Täällä lukee, että 85 olisi 8 -venttiilisellä pystynyt lyijyttömällä ajamaan:

http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... okset.html

Toistaalta tuolla samalla sivustolla on noita hypoidi -juttuja, joten ei sitten ihan varmaksi tiedä, että onko tuossakin listassa osa kuulopuheita ja kansanperinnettä..

Hankala vannoa faktaksi.
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Auto ei ole minulla, vaan "katselussa" eli ostoa suunnittelen.

Kävin tänään katsomassa tuota tarkoittamaani autoa. Mutta hinta oli liian kova(600), vaikka olikin vasta katsastettu, siisti (pistemäisiä pintaruostekohtia siellä täällä) ja uusilla talvirenkailla.
Saab 9000 CD -96
Vastaa Viestiin