900S ja ahtopaineen nosto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tuo kojelaulan alaosa eli polvisuoja on kiinni sieltä konehuoneen puolelta. Eli katselet sinne sisälokarien suuntaan, mihin tulee sivuvilkkujen johtoja, niin pitäisi näkyä 10mm mutteri. Siis vasemmalla ja oikealla puolella. Sitten sisäpuolella tais olla se 13mm pultti joka on keskikonsolin yläpuolella aikalailla tuhkiksen kohdalla. Sitten se pitäisi lähtiä. Tuli muuten itselläkin tuossa sama asia mieleen, kun rupeaa ahtomittaria asettelemaan että ottaa siitä painekatkaisija paineen mittarille. Kun ei millään jaksaisi alipaineletkua viedä hytistä imusarjalle asti..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Sukellusvene kirjoitti:... Tarkoituksena oli säätää paineenrajoitinta ...
Jos on ässän rajotin niin ei taida saada paineen katkasu rajaa nostettua paljoa, ei aninakaan omassani.
900 S -90
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Suabisti kirjoitti:Tuo kojelaulan alaosa eli polvisuoja on kiinni sieltä konehuoneen puolelta. Eli katselet sinne sisälokarien suuntaan, mihin tulee sivuvilkkujen johtoja, niin pitäisi näkyä 10mm mutteri. Siis vasemmalla ja oikealla puolella. Sitten sisäpuolella tais olla se 13mm pultti joka on keskikonsolin yläpuolella aikalailla tuhkiksen kohdalla. Sitten se pitäisi lähtiä. Tuli muuten itselläkin tuossa sama asia mieleen, kun rupeaa ahtomittaria asettelemaan että ottaa siitä painekatkaisija paineen mittarille. Kun ei millään jaksaisi alipaineletkua viedä hytistä imusarjalle asti..
Monenlaisia vehkeitä tullut purettua, mutta en olis arvannu siellä konehuoneen puolella olevan kiinni. Kaikissa omat niksinsä :D .
Todella paljon kiitoksia!

DyhWe:

Eikö noissa 90 malleissa ollutkin jotain eroa tuossa paineenrajoituksessa, jos vertaa tuohon 91 ässään?
Olikohan näin, että 90 mallissa rajoitinta ei saanut ohitettua ilman lastua?
Muistelen lukeneeni haulla tältä foorumilta asiasta.
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

asiaa ihan mututuntumalla ajattelemalla eihän se ylipaine suoja tee muuta kuin katkaisee virran kun siihen säädetty paine ylittyy. Että eikai siihen lastun pitäs vaikuttaa. :?
900 S -90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vuosimallissa '90 on ylipainekytkimen lisäksi ruiskuboksin eprommissa ilmamassarajoitin joka pätkäisee menon jossain 0.7 bar tienoilla. Rajoituksen saa poistettua virilastulla, myöhemmissä ässissä ei eikä missään täyspaineissa ole ko. rajoitusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Hyvä tietää. Se on sitten lastun ostoon ennen kesää et saa apc vehkeet kiinni.
900 S -90
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tänään ehdin jatkaa ahtomittarin asennusta loppuun ja säätää tuohon rajoittimeen riittävästi paineen nostovaraa.
Yllättäen tuo paine onkin ihan jotain muuta kuin 0,45, liekö sitten joku ruuvaillut hukkaporttia joskus...
Tai sitten mittari näyttää ihan pieleen, kun mittariin nousee jopa reilun 0,8 paineet ylämäessä.
Nakuledikin on nyt ostettu valmiiksi APC:n kytkentää varten.
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Mikähän mahtaa olla ahtomittarin valmistaja? Mm. Equus on melko kuuluisa mittaustarkkuudestaan, sen yksiköillä ei taida olla mitään tekemistä baarien kanssa :)
M93 9000 CS Aero (KA)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Trisco ja Auto Gauge ovat ainakin hyvin parilla kaverilla toimineet, ja näyttävätkin kohtuu tarkkaan..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Auto Gauge on.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Sukellusvene kirjoitti:Tänään ehdin jatkaa ahtomittarin asennusta loppuun ja säätää tuohon rajoittimeen riittävästi paineen nostovaraa.
Yllättäen tuo paine onkin ihan jotain muuta kuin 0,45, liekö sitten joku ruuvaillut hukkaporttia joskus...
Tai sitten mittari näyttää ihan pieleen, kun mittariin nousee jopa reilun 0,8 paineet ylämäessä.
Nakuledikin on nyt ostettu valmiiksi APC:n kytkentää varten.


tuon kyllä tuntee jo persdynolla jos on paineita nostettu...

0.4 ja 0.8 välillä huima ero...
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

saabracing kirjoitti:
tuon kyllä tuntee jo persdynolla jos on paineita nostettu...

0.4 ja 0.8 välillä huima ero...
Mutta jos on kokoajan ajanut autolla missä on ne 0,8bar, niin ei voi edes tietää miltä ne 0,4 tuntuu :lol: Mutta tosiaan huomaa kyllä selvästi sen eron, jos vaan pääsee vertailemaan.
Niin, mitäs sen ylipainekytkimen yksi täysi kierros vastasi paineissa? Oliko se yksi kierros --> 0,15bar lisäys? Tarttee varmaan lisätä, tai ohittaa koko vekotin..
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Pitää varmaan testata tuo mittari jotenkin, vaikka paineilmalla.
Laskemalla paineet letkusta pienemmälle, ettei mittari hajoa. Näkis, näyttääkö edes sinnepäin.
Vastaa Viestiin