900 -88 Jarrulevyn irroitus?
900 -88 Jarrulevyn irroitus?
Pitäisi vasen-etu-jarrulevy irrottaa kun on niin ruosteessa ettei mee leimasta läpi. Onko paha homma, mitä työkaluja toimenpide vaatii ym. huomioita, satulan irrotusta?
Re: 900 -88 Jarrulevyn irroitus?
Oletan, että autossasi käsijarru vaikuttaa taakse. Etujarru siis suunnilleen tämän näköinen:juippinen kirjoitti:Pitäisi vasen-etu-jarrulevy irrottaa kun on niin ruosteessa ettei mee leimasta läpi. Onko paha homma, mitä työkaluja toimenpide vaatii ym. huomioita, satulan irrotusta?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/jarru2.jpg
Satula irti, todennäköisesti satulan kannakerauta irti, pultit tiukassa, pitkä vääntövarsi ja hyvä 19?mm hylsy tarpeen. Jarrulevystä kiinnitysruuvi ja/tai vanteen kohdistustappi irti, levy irti. Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä.
Jos levyssä on uppokantainen erillinen kiinnitysruuvi kohdistustapin lisäksi, siihen voi yrittää antaa iskuja ennen avaamisyrityksiä tai sitten yrittää iskumeisselillä.
Vaihdat varmaankin jarrulevyt molemmille puolille samalla kertaa, ja uusia paloja kannattaa harkita. Jarrusatulan mäntä kannattaa vähintään jumpata herkkäliikkeiseksi, ehkä tehdä peruskunnostus purkamalla, putsaamalla ja kasaamalla uusin tiivistein. Kai siihen jarrulevyn ruosteisuuteen joku syy on. Vai eikö autolla ole ajettu?
Tuolla jotain jarruremppakuvaa(kin):
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruoste2/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
on totakin tehty , ja ihme kyllä leimakin tuli, mahtoiko edes katsoa enää..kostape kirjoitti:Voi jarrulevyt ainakin kerran hioa pikkurälläkällä, karstat ja reunukset pois niin että uudet palat hyvin sopivat, ja pian taas kiiltää koko palojen alalta.
Tein juuri niin takajarrujen levyille, niin säästyy edes vähän rautametallia, joka sekin on katoava/vähenevä luonnonvara.
palkoille tossa ei kyllä oikein omassa rassissa pääse, mutta jos kyse on "poikkeustilanteesta", niin suosittelen pyöröteräsharjaa laikkaan ja kiveä vain varovasti ensin reunaan, jotta saa sen rannun pois, joka juoruaa levyn paksuudesta.
teräsharja peittelee sitten jäljet.
Se lamellilaikkakin lie liian syövä. mulla kerran pikkusen hipaisi laikan kivi palapintaa, monta kuukautta kolkutti se kolo siellä, vaikka oli siis sikapieni ja takanakin vielä.
Hommahan tietenkin sit tehdään ensisijaisesti vaan etupäälle, joka on ilmassa ja jarrulaikat pyörii koko ajan. miksei takapäällekin mutta levy on saatava jotenkin pyörimään.
levyn takapuoltahan ei oikein näe, joten me ei ainaskaan alettu levyä irrottaan ja kääntämään.
Mutta jos levyt ovat myös kuluneet ja kyse ei ole vain pintaruosteesta niin suosittelisin kyllä vaihtamaan ihan asialliset.
Noi itse hiotut kun syö paloja, ääntelee yms vaivaa ja kulunkia tulee vaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00