900 -88 Jarrulevyn irroitus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
juippinen
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 18:32

900 -88 Jarrulevyn irroitus?

Viesti Kirjoittaja juippinen »

Pitäisi vasen-etu-jarrulevy irrottaa kun on niin ruosteessa ettei mee leimasta läpi. Onko paha homma, mitä työkaluja toimenpide vaatii ym. huomioita, satulan irrotusta?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 -88 Jarrulevyn irroitus?

Viesti Kirjoittaja jus »

juippinen kirjoitti:Pitäisi vasen-etu-jarrulevy irrottaa kun on niin ruosteessa ettei mee leimasta läpi. Onko paha homma, mitä työkaluja toimenpide vaatii ym. huomioita, satulan irrotusta?
Oletan, että autossasi käsijarru vaikuttaa taakse. Etujarru siis suunnilleen tämän näköinen:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/jarru2.jpg

Satula irti, todennäköisesti satulan kannakerauta irti, pultit tiukassa, pitkä vääntövarsi ja hyvä 19?mm hylsy tarpeen. Jarrulevystä kiinnitysruuvi ja/tai vanteen kohdistustappi irti, levy irti. Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä.

Jos levyssä on uppokantainen erillinen kiinnitysruuvi kohdistustapin lisäksi, siihen voi yrittää antaa iskuja ennen avaamisyrityksiä tai sitten yrittää iskumeisselillä.

Vaihdat varmaankin jarrulevyt molemmille puolille samalla kertaa, ja uusia paloja kannattaa harkita. Jarrusatulan mäntä kannattaa vähintään jumpata herkkäliikkeiseksi, ehkä tehdä peruskunnostus purkamalla, putsaamalla ja kasaamalla uusin tiivistein. Kai siihen jarrulevyn ruosteisuuteen joku syy on. Vai eikö autolla ole ajettu?

Tuolla jotain jarruremppakuvaa(kin):
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruoste2/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Voi jarrulevyt ainakin kerran hioa pikkurälläkällä, karstat ja reunukset pois niin että uudet palat hyvin sopivat, ja pian taas kiiltää koko palojen alalta.
Tein juuri niin takajarrujen levyille, niin säästyy edes vähän rautametallia, joka sekin on katoava/vähenevä luonnonvara.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kostape kirjoitti:Voi jarrulevyt ainakin kerran hioa pikkurälläkällä, karstat ja reunukset pois niin että uudet palat hyvin sopivat, ja pian taas kiiltää koko palojen alalta.
Tein juuri niin takajarrujen levyille, niin säästyy edes vähän rautametallia, joka sekin on katoava/vähenevä luonnonvara.
on totakin tehty , ja ihme kyllä leimakin tuli, mahtoiko edes katsoa enää..
palkoille tossa ei kyllä oikein omassa rassissa pääse, mutta jos kyse on "poikkeustilanteesta", niin suosittelen pyöröteräsharjaa laikkaan ja kiveä vain varovasti ensin reunaan, jotta saa sen rannun pois, joka juoruaa levyn paksuudesta.
teräsharja peittelee sitten jäljet.
Se lamellilaikkakin lie liian syövä. mulla kerran pikkusen hipaisi laikan kivi palapintaa, monta kuukautta kolkutti se kolo siellä, vaikka oli siis sikapieni ja takanakin vielä.
Hommahan tietenkin sit tehdään ensisijaisesti vaan etupäälle, joka on ilmassa ja jarrulaikat pyörii koko ajan. miksei takapäällekin mutta levy on saatava jotenkin pyörimään.
levyn takapuoltahan ei oikein näe, joten me ei ainaskaan alettu levyä irrottaan ja kääntämään.
Mutta jos levyt ovat myös kuluneet ja kyse ei ole vain pintaruosteesta niin suosittelisin kyllä vaihtamaan ihan asialliset.
Noi itse hiotut kun syö paloja, ääntelee yms vaivaa ja kulunkia tulee vaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Hyvällä menestyksellä noita levyjä on tasoteltu rälläkällä ja leikkulaikalla :D

Varovasti vaan niin hyvvä tulloo..
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin